Jakie obowiązki bhp ma pracodawca zatrudniający telepracownika?
REKLAMA
REKLAMA
Kto to jest telepracownik?
Telepracownikiem jest pracownik, wykonujący pracę regularnie poza zakładem pracy, który w tym celu wykorzystuje środki komunikacji elektronicznej i przekazuje pracodawcy rezultaty swojej pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, zwłaszcza za pośrednictwem poczty elektronicznej.
REKLAMA
Cechami odróżniającymi telepracę od innego rodzaju pracy jest więc miejsce świadczenia pracy oraz inna organizacja procesu pracy, w szczególności sposób przekazywania pracodawcy wyników pracy przez telepracownika. Należy również wyjaśnić, że praca poza zakładem nie oznacza zawsze pracy w domu. Telepraca może być wykonywana częściowo poza zakładem, a częściowo w zakładzie pracy.
Wykonywanie pracy w formie telepracy jest szczególnie korzystne dla pracowników sprawujących jednocześnie obowiązki rodzinne.
Telepraca w domu pracownika
Przepisy Kodeksu pracy stanowią, że jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika, pracodawca ma obowiązek zapewnić mu bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Chodzi tu przede wszystkim o ochronę zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.
Do obowiązków pracodawcy należy w szczególności ochrona życia i zdrowia telepracownika, ocena ryzyka zawodowego, informowanie o zagrożeniu dla zdrowia i życia oraz obowiązki konsultacyjne w zakresie tworzenia służb lub komisji bhp.
Zobacz: Praca na podstawie umowy agencyjnej
Pracodawca powinien więc:
1. organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
2. zapewniać przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń,
3. reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy,
4. zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy.
Koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w żaden sposób nie mogą obciążać pracowników.
Wyłączenia
Warto podkreślić, że pracodawca zatrudniający telepracownika, który wykonuje pracę w domu:
- nie ma obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy,
- nie dotyczą go przepisy rozdziału III Kodeksu pracy (Obiekty budowlane i pomieszczenia pracy) oraz
- nie jest zobowiązany zapewnić telepracownikowi odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych.
Pracodawca ma obowiązek dostarczania telepracownikowi niezbędnych środków higieny osobistej oraz zapewnienia środków do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.
Zobacz serwis: Formy zatrudnienia
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat