Może zaistnieć wiele powodów dla których nie możemy zjawić się w pracy.
Przepisy prawa wyliczają, które sytuacje usprawiedliwiają naszą nieobecność jak np. choroba pracownika, konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem, wezwanie do sądu, czy właśnie odpoczynek po podróży służbowej.
Jeśli nasza nieobecność spowodowana jest przyczyną, która została wskazana przez prawodawcę, a my o naszej nieobecności odpowiednio zawiadomiliśmy pracodawcę to pracownik nie może z jej powodu ponieść żadnych negatywnych konsekwencji o ile powód swej nieobecności udokumentował
W przypadku podróży służbowej jeśli pracownik powrócił z niej w takim czasie, że do rozpoczęcia godzin pracy pozostało mniej niż 8 godzin w warunkach uniemożliwiających odpoczynek nocny, to może on nie świadczyć pracy w tym dniu, usprawiedliwiając swoją nieobecność w pracy.
Dowodem takiej nieobecności jest zwykle oświadczenie pracownika o odbyciu podróży w godzinach nocnych, która zakończyła się w czasie krótszym niż 8 godzin przed rozpoczęciem pracy, ale skoro podróż odbyła się wraz z pracodawcą to takie oświadczenie nie było konieczne.
W Pana przypadku więc odpoczynek jak najbardziej się należał i powinien być traktowany jako usprawiedliwiona nieobecność w pracy
Podstawa prawna: Kodeks pracy
Art. 1 § 3 pkt. 5 Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. 1996 r. Nr 60, poz. 281, z późn zm.)