Pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy, gdy pracę wykonuje. Jednak do czasu pracy wlicza się również okresy nieświadczenia pracy:
- gdy pracownik był gotów do jej świadczenia, a doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy albo z powodu przestoju,
- w czasie przerwy na posiłek,
- w czasie przerwy na karmienie dziecka piersią,
- w czasie nauki pracownika młodocianego,
- w czasie szkolenia w zakresie bhp,
- w czasie niewykonywania pracy w związku z przeprowadzeniem badań okresowych i kontrolnych w godzinach pracy.
Do czasu pracy nie wlicza się okresów usprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz zwolnień. Okresy te pomniejszają obowiązujący pracownika w danym okresie rozliczeniowym czas pracy o liczbę godzin przypadającą do przepracowania w okresie tej nieobecności lub zwolnienia, zgodnie z przyjętym rozkładem czasu pracy.
Czas wykonywania obowiązków pracowniczych w czasie podróży służbowej jest czasem pracy, jednak czas przejazdu do miejsca oddelegowania i z powrotem nie jest z reguły czasem pracy. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy podróż odbywa się w czasie pracy wynikającym z obowiązującego pracownika rozkładu i harmonogramu pracy.