REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak długo przysługuje przerwa w pracy na karmienie?

Anna Łabuzek
Jak długo przysługuje przerwa w pracy na karmienie? / fot. Fotolia
Jak długo przysługuje przerwa w pracy na karmienie? / fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kobietom w okresie ciąży, jak i po jej zakończeniu przysługuje wiele uprawnień. Przerwa w pracy przeznaczona na karmienie dziecka jest jednym z nich. Przerwa na karmienie uzależniona jest od liczby urodzonych dzieci oraz od wymiaru czasu pracy, w jakim kobieta była zatrudniona, co więcej, jest ona wliczana do czasu pracy.

Odsetek pracujących matek, które decydują się łączyć pracę z wychowywaniem dzieci wzrasta z roku na rok. Dlatego też tak istotne znaczenie mają uprawnienia przysługujące pracującym kobietom w tym okresie. Wśród nich znajduje się również art. 187 Kodeksu pracy. Przerwa na karmienie odgrywa istotną rolę w przypadku kobiet karmiących piersią, które o nią wnioskują. Co więcej, orzecznictwo Sądu Najwyższego wskazuje na wzmożoną ochronę kobiet w okresie ciąży.

REKLAMA

Jakie uprawnienia ma kobieta w ciąży?

Ogólne uprawnienia przysługujące pracownicom

Wśród wielu przywilejów rodzicielskich znajdują się takie, które przysługują pracującym kobietom w okresie ciąży, a także zwłaszcza po jej zakończeniu. Należy podkreślić, iż takie uprawnienia należą się kobietom pracującym na podstawie stosunku pracy. Do przykładowych korzyści wynikających z takiego stanu rzeczy należą:

  • prawo do urlopu macierzyńskiego,
  • prawo do zwolnień na badania lekarskie,
  • zakaz pracy w porze nocnej i przerywanym systemie czasu pracy,
  • niedelegowanie poza stałe miejsce pracy,
  • niezatrudnianie w godzinach nadliczbowych,
  • nierozwiązywalność umowy o pracę w okresie ciąży i w trakcie trwania urlopu macierzyńskiego,
  • prawo do zwolnienia z pracy w celu sprawowania opieki nad dzieckiem i przerwa na karmienie.

Zadaj pytanie na FORUM

Ochrona trwałości stosunku pracy kobiet w ciąży w orzecznictwie Sądu Najwyższego

Kobiety w okresie ciąży zasługują na wzmożoną ochronę. Sąd Najwyższy wielokrotnie stanął na stanowisku broniącym ich praw. Poniższe wyroki wskazują różne sytuacje, na przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok z SN 2.06.1995 r. (sygn. akt I PRN 23/95) stanowi, iż - zakaz rozwiązywania umowy o pracę z pracownicą w okresie ciąży (art. 177 § 1 Kodeksu pracy) ma zastosowanie również, gdy zaszła ona w ciążę w okresie trwania wypowiedzenia.

Wyrok z 16.12.1999 r. (sygn. akt I PKN 468/99) stanowi, iż - ze względu na ciążę (art. 177 § 1 Kodeksu pracy) ochrona trwałości stosunku pracy istnieje również, gdy kobieta poroniła przed upływem okresu wypowiedzenia.

Wyrok z 19.03.2002 r., (sygn. akt I PKN 156/01) stanowi, iż - jeśli pracownica nie wie, że jest w ciąży i złożyła oświadczenie woli, które zmierza do rozwiązania umowy o pracę, może się skutecznie uchylić od jego skutków niezależnie od tego, czy błąd został wywołany przez pracodawcę, czy wiedział on o nim lub mógł go z łatwością zauważyć.

Wymiar przerw przysługujących na karmienie

Przerwy na karmienie piersią wliczane są do czasu pracy, tak jakby kobieta normalnie świadczyła pracę.

Czy pracownicy przysługuje przerwa na karmienie?

Przerwy w pracy przeznaczone na karmienie piersią przysługują w różnym wymiarze w zależności od liczby urodzonych dzieci oraz od wymiaru czasu pracy, w jakim kobieta była zatrudniona. Tak więc art. 187 § 1 Kodeksu pracy jasno stanowi, że takiej kobiecie przysługują:

  • w przypadku jednego dziecka - dwie przerwy po 30 minut,
  • w przypadku więcej niż jednego dziecka - dwie przerwy po 45 minut każda (tj. 1,5 godziny).

Przerwy na karmienie mogą być na wniosek pracownicy udzielane łącznie.

Prawo do przerwy w pracy pracownicy karmiącej piersią

Powyższa regulacja odnosi się tylko do kobiet, których dzienny czas pracy przekracza 6 godzin. W przypadku zaś kobiet pracujących dziennie w czasie nieprzekraczającym 6 godzin, przysługuje tylko jedna przerwa na karmienie. Ma tu więc znaczenie wymiar dobowego czasu pracy, ponieważ § 2 Kodeksu pracy stanowi, że pracownicy zatrudnionej przez czas krótszy niż 4 godzinny dziennie takowe przerwy nie przysługują.

Co więcej, kobieta karmiąca może wcześniej kończyć lub później zaczynać pracę, jednak skrócenie czasu pracy w ten sposób powinno odpowiadać długości przerw jej przysługujących.

Wyjątek: Jeśli chodzi o kobiety nauczycielki (co wynika z art. 69 Karty Nauczyciela), które wykonują ponad 4 godziny ciągłej, dziennej pracy, przysługuje im to uprawnienie w postaci jednogodzinnej przerwy wliczanej do czasu pracy.

Okres korzystania z uprawnienia karmienia piersią

Kodeks pracy ani nie określa maksymalnego czasu korzystania z przywileju ani też nie uzależnia jego przysługiwania od wieku dziecka. Nie nakłada również obowiązku w postaci przedłożenia przez kobietę pracodawcy zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego fakt karmienia piersią (jak ma to miejsce w przypadku pracownic w ciąży w zw. z art. 185 Kodeksu pracy).

Jednak w przypadku oczywistego i racjonalnego przekroczenia przez kobietę karmiącą tego okresu (np. okres korzystania z przerw na karmienie trwa dłużej niż rok), pracodawca może żądać od niej potwierdzenia tego faktu. Wówczas obowiązkiem pracownicy będzie udokumentowanie tego poprzez np. dostarczenie zaświadczenia lekarskiego.

Czy mam prawo do przerwy na karmienie dziecka

Przyznanie uprawnienia poprzez złożenie wniosku

Ważnym jest, aby kobieta, która chce skorzystać z powyższego uprawnienia złożyła o nie stosowny, pisemny wniosek. We wniosku powinny zostać zawarte informacje, takie jak:

  • dane dziecka - imię, nazwisko, data urodzenia,
  • data rozpoczęcia korzystania z uprawnienia,
  • sposób wykorzystywania przerw.

Polecamy serwis: Czas pracy

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2014 r., poz. 208 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014r., poz. 191 z późn.zm.).

Wyrok z SN z 2 czerwca 1995 r., (sygn. akt I PRN 23/95).

Wyrok z 16 grudnia 1999 r., (sygn. akt I PKN 468/99).

Wyrok z 19 marca 2002 r., (sygn. akt I PKN 156/01).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy stopień niepełnosprawności wpływa na wysokość zachowku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wyższy zachowek przysługuje bowiem osobom trwale niezdolnym do pracy. Co to oznacza?

Sąd zmodyfikował zasadę (albo świadczenie wspierające albo pielęgnacyjne). Do MOPS nie trzeba oddawać 9000 zł świadczenia pielęgnacyjnego. Mając przeszło 9000 zł wspierającego

Miało być tak. Osoba niepełnosprawna otrzymuje świadczenie wspierające w wysokości np. 30 000 zł. Za okres np. 10 miesięcy. Po otrzymaniu tych pieniędzy opiekun osoby niepełnosprawnej oddaje (do MOPS) równoważne 30 000 zł (świadczenie pielęgnacyjne). Chodziło o to, aby w okresie rozpatrywania wniosku o przyznanie świadczenia wspierającego, rodzina osoby niepełnosprawnej (najczęściej stopień znaczny) miała środki na utrzymanie osoby niepełnosprawnej. Finansować to miało świadczenie pielęgnacyjne, które następnie (jako pewien kredyt społeczny) trzeba zwrócić do MOPS. Taki miał być model rozliczenia między świadczeniem wspierającym a pielęgnacyjnym. W praktyce nie mamy z obu stron po 30 000 zł. Dla 2024 r. za okres 10 miesięcy otrzymywało się 29 880 zł świadczenia pielęgnacyjnego (miesięcznie 2988 zł), a maksymalna wysokość świadczenia wspierającego to za 10 miesięcy 39 180 zł (miesięcznie 3918 zł). W zależności od tempa przyznawania świadczenia wspierającego można było tak rozliczać okresy 5 miesięcy jak i np. 14 miesięcy.

Bezpieczne i dochodowe (odsetki do 6,80%). Obligacje skarbowe - nowe emisje w kwietniu 2025 r. Jaka opłata za wcześniejszy wykup?

Ministerstwo Finansów w komunikacie przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które są sprzedawane w kwietniu 2025 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w marcu, lutym i styczniu br.

Nawet 8% na lokacie w banku. Ranking lokat i kont oszczędnościowych: oprocentowanie pod koniec marca 2025 r.

Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wyniosło w marcu 2025 r. ponad 5,6% – wynika z najnowszych danych zebranych przez HREIT. Aż 3 banki kuszą obietnicą zysków na poziomie co najmniej 8% w skali roku.

REKLAMA

Emerytury stażowe – Lewica i Solidarność naciskają. Czy rząd zgodzi się na zmiany?

Emerytury stażowe mogą się urzeczywistnić. Lewica i Solidarność walczą o zmiany, które mają umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę osobom z długim stażem pracy. Czy obecny rząd w końcu przychyli się do tych postulatów?

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Czy to już koniec przestawiania zegarków? Zniesienia zmiany czasu jest na agendzie UE

Czy to już koniec przestawiania naszych zegarków? Polska prezydencja w Unii Europejskiej podejmuje próbę przełamania impasu w sprawie zniesienia zmian czasu. Choć Komisja Europejska popiera ten pomysł, to brukselska biurokracja wciąż blokuje postępy. Dlaczego Europa nadal tkwi w czasowym chaosie i czy polski rząd zdoła zmienić bieg wydarzeń?

800 plus w 2025 i 2026 r. - termin na wniosek do ZUS

800 plus w 2025 i 2026 r. - nowy okres świadczeniowy rozpoczyna się 1 czerwca. Kiedy najlepiej złożyć elektroniczny wniosek do ZUS? Termin zapewniający ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego niedługo mija.

REKLAMA

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

Nie będzie zakazu używania kominków. Na pewno? MKiŚ odpowiada na kontrowersje dotyczące programu Czyste Powietrze

Nowe zasady programu „Czyste Powietrze”, które mają na celu poprawę jakości powietrza i zwiększenie efektywności energetycznej budynków, wzbudzają kontrowersje. Zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w tym kwestie dotyczące kominków i źródeł ciepła, stały się przedmiotem gorącej dyskusji. W odpowiedzi na te kontrowersje, minister Krzysztof Bolesta zapewnia, że nie wprowadzi się zakazu używania kominków, a zmiany w regulaminie są wynikiem szerokich konsultacji społecznych i ekspertów. Problemem pozostaje jednak interpretacja zapisów przez urzędników, co budzi obawy o przyszłość bezpieczeństwa energetycznego Polaków.

REKLAMA