REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki okres rozliczeniowy będą musieli stosować pracodawcy w 2012 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ryś
Dłuższy okres rozliczeniowy pozwał pracodawcom objętym ustawą antykryzysową na większą elastyczność planowania czasu pracy swoich pracowników w czasie kryzysu ekonomicznego.
Dłuższy okres rozliczeniowy pozwał pracodawcom objętym ustawą antykryzysową na większą elastyczność planowania czasu pracy swoich pracowników w czasie kryzysu ekonomicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie dotyczy pracodawców, którzy zostali objęcie przepisami tzw. ustawy antykryzysowej. Pracodawcy nie będą mogli korzystać z możliwości wydłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy.

Okresy rozliczeniowe w czasie obowiązywania ustawy antykryzysowej

Ustawa antykryzysowa miała na celu łagodzenie skutków kryzysu ekonomicznego. Ustawa dotyczyła osób fizycznych albo prawnych, prowadzących działalność gospodarczą we własnym imieniu. Pracodawcy, którzy zostali nią objęci mogli stosować wiele korzystnych dla siebie rozwiązań prawnych z zakresu prawa pracy. Jednym z nich była możliwość przedłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy pracownika. Zgodnie z przepisami nie obowiązującej już ustawy antykryzysowej, jeśli było to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technologicznymi, lub dotyczącymi organizacji czasu pracy, okres rozliczeniowy mógł zostać przedłużony, nie więcej jednak niż do 12 miesięcy, przy zachowaniu ogólnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Stosowanie przedłużonego okresu rozliczeniowego czasu pracy nie mogło jednak naruszać prawa pracownika do odpoczynku. Przedłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy wprowadzane było w układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. W przypadku, kiedy u danego przedsiębiorcy nie działały zakładowe organizacje związkowe przedłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy wprowadzane było w porozumieniu z przedstawicielami pracowników. Przedsiębiorca miała obowiązek przekazać kopię porozumienia właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy w terminie 3 dni roboczych od dnia zawarcia porozumienia.

REKLAMA

W każdym miesiącu stosowania przedłużonego okresu rozliczeniowego czasu pracy wynagrodzenie pracownika nie mógł być niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dłuższy okres rozliczeniowy pozwalał pracodawcom objętym ustawą antykryzysową na większą elastyczność planowania czasu pracy swoich pracowników w czasie kryzysu ekonomicznego. Umożliwiał lepsze uwzględnienie okresów większego lub mniejszego natężenia pracy.

Zobacz także: Kryzys 2012: wprowadzenie indywidualnego czasu pracy

Okresy rozliczeniowe w zależności od systemu czasu pracy

Fakt, iż od początku 2012 roku przestaje obowiązywać ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców oznacza, że pracodawcy objęci tą ustawą muszą ponownie stosować okresy rozliczeniowe przewidziane przez kodeks pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres rozliczeniowy to czas, w którym pracodawca ustala wymiar czasu pracy pracownika do przepracowania. Podstawowym okresem rozliczeniowym w podstawowym systemie czasu pracy jest okres 4 miesięcy. Okres ten może zostać wydłużony w rolnictwie, hodowli oraz przy pilnowaniu mienia lub osób do 6 miesięcy. Natomiast do 12 miesięcy może zostać wydłużony okres rozliczeniowy w podstawowym systemie czasu pracy w rolnictwie i hodowli oraz przy pilnowaniu mienia lub osób, jeśli jest to dodatkowo uzasadnione nietypowymi warunkami organizacyjnymi lub technicznymi mającymi wpływ na przebieg procesu pracy.

W przypadku podstawowego równoważnego czasu pracy, który stosowany jest uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją okres rozliczeniowy wynosi 1 miesiąc. Okres rozliczeniowy może zostać wydłużony do 3 miesięcy w szczególnie uzasadnionych przypadkach lub do 4 miesięcy przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych.

Okres rozliczeniowy przy równoważnym czasie pracy, stosowanym przy dozorze urządzeń lub pozostawaniu w pogotowi do pracy wynosi 1 miesiąc.

Natomiast w przypadku równoważnego czasu pracy przy pilnowaniu osób lub ochronie mienia, w zakładowych strażach pożarnych i zakładowych służbach ratownictwa podstawowym okresem rozliczeniowym jest okres 1 miesiąca. W przypadkach szczególnie uzasadnionych może on zostać wydłużony do 3 miesięcy, a przy pracach uzależnionych od pory rok lub warunków atmosferycznych nawet do 4 miesięcy.

Przy pracach, które ze względu na technologie produkcji nie mogą być wstrzymane, czyli przy pracach w ruchu ciągłym okres rozliczeniowy wynosi do 4 tygodni.

Do 4 miesięcy wynosi okres rozliczeniowy w razie stosowania przerywanego systemu czasu pracy i w przypadku zadaniowego systemu czasu pracy. Zaś do 1 miesiąca wynosi okres rozliczeniowy w przypadku skróconego tygodnia pracy oraz w przypadku pracy weekendowej.

Zobacz także dział: Czas pracy

Podstawa prawna: Kodeks pracy
Ustawa z dnia 1 lipca 2009 roku o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz.U. 2009 nr 125 poz. 1035 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoby z niepełnosprawnościami. Co może się zmienić w 2026 r.? [FAQ]

Co już wiemy o projektach ustaw kierowanych do osób z niepełnosprawnościami? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty świadczeń? Prezentujemy odpowiedzi na ważne pytania. Pamiętajmy, iż aktualne przepisy mogą się jeszcze zmienić, o czym będziemy informowali na bieżąco.

Stopy procentowe NBP w dół o 0,5% w maju, w sumie 1-1,25% do końca 2025 roku. Taki scenariusz proponuje członek RPP Przemysław Litwiniuk

Są warunki do obniżki stóp proc. o 50 pb. (punktów bazowych) na posiedzeniu RPP w maju, kolejne cięcia możliwe byłyby na jesieni, w całym 2025 r. łącznie o 100-125 pb. - uważa członek RPP Przemysław Litwiniuk. Jak poinformował 24 kwietnia 2025 r., jeżeli na majowym posiedzeniu RPP nie padnie wniosek o obniżkę stóp, to złoży go sam.

Na to wychodzi, że na życzenie ZUS, mąż powinien wstać i umrzeć ponownie. Według nowych przepisów, byłam zbyt młoda, kiedy mąż zmarł

Taki smutny wniosek czytelniczki o rencie wdowiej. Kolejne apele osób wykluczonych z tego nowego świadczenia (pierwsze wypłaty w lipcu 2025 r.). Śmierć nastąpiła za wcześnie.Takie kryterium prawne wprowadzili rząd i Sejm - limit wieku wdowy (55 lat) albo wdowca (60 lat) okazuje się kryterium dyskryminacyjnym. Warunkiem przyznania renty jest to, aby śmierć małżonka nastąpiła wtedy, gdy drugi małżonek przekracza te limity wieku. Zasada ta jest niezrozumiała dla wdów i wdowców.

Z aplikacją mObywatel na wybory prezydenckie. Warto skorzystać z e-usługi Wybory

Aplikacja mObywatel odegra istotną rolę w nadchodzących wyborach prezydenckich. Użytkownicy mogą za jej pomocą sprawdzić miejsce głosowania, dodać termin wyborów do kalendarza, a przede wszystkim potwierdzić swoją tożsamość w lokalu wyborczym.

REKLAMA

Deregulacja Brzoski 2025: najważniejsze zmiany i korzyści dla Polaków [LISTA]

Deregulacja Rafała Brzoski nabiera tempa. To pierwsza na tak dużą skalę współpraca przedsiębiorców z rządem nastawiona na szybkie wprowadzenie zmian w przepisach prawa. Oto lista najważniejszych zmian i korzyści dla Polaków.

Żałoba narodowa a flaga państwowa. Jak ją prawidłowo wywiesić?

Jaka jest podstawa prawna wprowadzenia żałoby narodowej na terytorium kraju? Kto może ją wprowadzić? Jak prawidłowo wywiesić flagę państwową na czas żałoby narodowej? 26 kwietnia 2025 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie obowiązywała żałoba narodowa.

Brzoska: reguła 1 in 2 out. Deregulacja [SprawdzaMY]

Rafał Brzoska proponuje stałą regułę tworzenia nowego prawa: 1 in 2 out. Chodzi o to, że każdy nowy akt prawny ma powodować wyeliminowanie 2 innych. Ma to na celu pozbycie się najstarszych, nieobowiązujących lub nieprzystających od obecnych czasów przepisów. To byłby największy skok jakościowy w historii polskiej legislacji od 1989 roku.

Wybierasz się na majówkę? Lepiej o tym nie zapomnij

Wybierasz się na majówkę? Lepiej o tym nie zapomnij. Koszty, który mogą nas spotkać na skutek wydarzeń i różnych wypadków, które mogą mieć miejsce podczas majówki, mogą być ogromne. Nawet do kilkuset euro. Nie warto ryzykować.

REKLAMA

Sejm na żywo 24 kwietnia: Komisja śledcza ds. Pegasusa. Zbigniew Ziobro nie stawił się na przesłuchanie

Na dziś wezwano na przesłuchanie Zbigniewa Ziobrę, ministra sprawiedliwości w latach 2015-2023, prokuratora generalnego w latach 2016-2023. Został on wezwany w celu złożenia zeznań.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki?

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Wyrównanie od 1 marca 2025 r. Kiedy podwyżki? Co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (RD172). Projekt jest po uzgodnieniach, opiniowaniu i konsultacjach publicznych. Projekt uwzględnia m.in. uwagi samorządowców w zakresie wyodrębnienia nowej podgrupy w ramach stanowiska marszałka województwa – marszałka województwa w województwie powyżej 3 mln mieszkańców.

REKLAMA