REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary do komputera na koszt pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Pajewska
Czy pracodawca ma obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze?/ fot. Fotolia
Czy pracodawca ma obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okulary do komputera stanowią niezbędne narzędzie ułatwiające, a wielu przypadkach nawet umożliwiające, świadczenie pracy. Negatywne wyniki profilaktycznych badań okulistycznych nakładają na pracodawcę obowiązek partycypowania w kosztach zakupu okularów do pracy przy komputerze.

Na pracodawcę został nałożony w drodze rozporządzenia (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe, Dz. U. Nr 148, poz. 973) obowiązek zapewnienia każdej osobie zatrudnionej na stanowisku z monitorem ekranowym profilaktycznej opieki zdrowotnej, w tym okularów korygujących wzrok.

REKLAMA

Pracodawca jest zobligowany do zapewnienia okularów korygujących także praktykantom i stażystom. Nie obejmuje to osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

POBIERZ: Wniosek o dofinansowanie kosztów zakupu okularów korygujących wzrok podczas pracy przy obsłudze monitora

Jeśli świadczymy pracę na podstawie stosunku cywilnoprawnego, na pracodawcy nie ciąży obowiązek pokrycia kosztów zakupu okularów. Warto jednak wystąpić do zatrudniającego z odpowiednim wnioskiem, gdyż nie ma prawnych przeciwwskazań, by zleceniodawca uczestniczył w tych kosztach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Praca przy komputerze

Podstawowym warunkiem ubiegania się o zwrot kosztów wykonania i nabycia okularów jest korzystanie z monitora ekranowego, przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy. W przypadku zatrudnienia na pełny etat będą to, co najmniej 4 godziny. Zgodnie ze stanowiskiem Głównego Inspektoratu Pracy z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach dotyczy to także osób pracujących przy laptopach.

Zadaj pytanie na: Forum

Samo określenie monitory ekranowe jest pojęciem bardzo szerokim. Obowiązki pracodawcy zostały jednak ograniczone. Nie jest on bowiem zobowiązany do refundacji kosztu zakupu okularów przez pracowników pracujących przy następujących monitorach:

  • w kabinach kierowców/ kabinach sterowniczych maszyn i pojazdów (kierowców);
  • z użyciem systemów komputerowych na pokładach środków transportu (motorniczych);
  • z użyciem systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego (kasjerów-sprzedawców);
  • z użyciem systemów przenośnych nieprzeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy;
  • z użyciem kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów;
  • z użyciem maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.

Polecamy serwis: Praca

Procedura uzyskania zwrotu kosztów okularów

  1. zgłoszenie przez zatrudnionego pracownika chęci odbycia profilaktycznych badań zdrowotnych, w tym badań okulistycznych (badania wstępne, okresowe lub kontrolne). Uzyskanie okularów w drodze prywatnej wizyty okulistycznej zwalnia pracodawcę z obowiązki udziału w kosztach;
  2. wydanie przez pracodawcę skierowanie na w/w badania;
  3. uzyskanie od lekarza o szczególnych uprawnieniach (lekarz medycyny pracy) zalecenia lekarskiego w zakresie konieczności używania okularów korekcyjnych do pracy przy komputerze;
  4. złożenie do pracodawcy wniosku o dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych.

Partycypacja pracodawcy w kosztach

Ustawodawca nie zdecydował się na wskazanie stopnia udziału pracodawcy w kosztach wykonania i nabycia okularów. Stąd nie ma przeszkód, by pracodawca ograniczył swój udział w omawianych kosztach poprzez wskazanie górnej granicy dofinansowania. Nie może być to kwota niższa niż koszt oprawy odpowiadającej, co najmniej standardowi podstawowemu. Warto wskazać, że jest to rozwiązanie często praktykowane przez pracodawców. Pracodawca ma więc obowiązek pokrycia kosztów zaleconych szkieł oraz oprawek (podstawowej klasy). Jeśli pracownik chce dokonać zakupu okularów wyższej klasy, tj. wyposażonych w powłokę antyrefleksyjną, chroniących przez promieniowaniem UVA/ UVB, wówczas sam pokrywa ich koszty.

Ustawodawca nie określił także częstotliwości zmiany okularów. Co do zasady następuje ona zgodnie z indywidualnymi potrzebami pracownika oraz zaleceniami lekarza. Trudno obiektywnie ocenić stopień zużycia okularów. Często pracodawcy decydują się na ograniczenie tego uprawnienia pracowniczego poprzez zastrzeżenie „nie częściej niż raz na trzy lata”. Stanowi to klauzulę niezgodną z powszechnie obowiązującymi przepisami.

Tak zakupione okulary wyłączone są na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z oskładkowania i opodatkowania.

Zobacz również: Praca przy komputerze a obowiązki pracodawcy

Szkła kontaktowe (soczewki)

W przywołanym rozporządzeniu ustawodawca nie odniósł się do kwestii refundacji soczewek kontaktowych. Jest ona możliwa, zależy jednak od dobrej woli samego pracodawcy. Zgodnie z interpretacjami Państwowej Inspekcji Pracy pokrycia kosztów zakupu soczewek dochodzić można wyłącznie na drodze postępowania  sądowego. Wg Ministra Finansów, jeśli szkła kontaktowe zalecone zostaną przez lekarza specjalistę zamiast okularów korekcyjnych także podlegają dofinansowaniu ze strony pracodawcy (interpretacja ogólna MF z 16 marca 2011 r., nr DD3/033/30/CRS/11/95).

Odmiennie zagadnienie powyższe potraktowane zostało w regulacjach unijnych. Na mocy dyrektywy Rady UE z 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe zakup okularów korekcyjnych został potraktowany tak samo jak zakup szkieł kontaktowych (soczewek). Oznacza to, że powyższa regulacja nie została w pełni implementowana w polskim porządku prawnym. Co do zasady do dyrektyw, jako źródeł prawa wtórnego, nie ma zastosowania zasada bezpośredniego skutku, która pozwala obywatelom państw członkowskich na bezpośrednie powoływanie się na doprecyzowany, jasny, bezwarunkowy i nieodwołujący się do dodatkowych środków, krajowych czy wspólnotowych przepis prawa wspólnotowego (wyrok TS UE w sprawie 26/62 - Van Gend en Loos z 5 lutego 1963 roku).

Wewnątrzzakładowe akty prawne (układy zbiorowe pracy, regulaminy i statuty) mogą określać uprawnienia pracowników w sposób bardziej korzystny.

Podstawa prawna:

Dyrektywa Rady UE z 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe.

Interpretacja ogólna MF z 16 marca 2011 r., nr DD3/033/30/CRS/11/95.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973).

Stanowisko Głównego Inspektoratu Pracy z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach.

Wyrok TS UE w sprawie 26/62 - Van Gend en Loos z 5 lutego 1963 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Żałoba narodowa. Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Kwestie dotyczące wprowadzenia żałoby narodowej w Polsce uregulowane są ustawą z 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych. Czym jest żałoba narodowa? Kiedy jest wprowadzana? Czy dzień żałoby narodowej jest dniem wolnym od pracy?

Pociąg do Chorwacji 2025. Minister Klimczak: obiad w Warszawie śniadanie w Rijece; bilety od 200 zł. PKP Intercity pracuje nad bezpośrednim połączeniem

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 10 kwietnia 2025 r., że wystąpił do swoich odpowiedników w Austrii, by połączenie kolejowe z Polski do Rijeki w Chorwacji było realizowane od 1 lipca tego roku. "PKP Intercity jeszcze o tym nie mówi, ale ja mogę zdradzić - zaznaczając, że to jest dopiero początek naszych obliczeń, uzależnionych od zgód innych państw - być może udałoby się pojechać za 200 zł z Warszawy do Chorwacji" - przekazał minister Klimczak. Dodał, że to byłby najtańszy bilet.

Papież Franciszek zmienił zasady dotyczące pochówku. Zmiany mają już pół roku

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe poinformował o śmierci Papieża Franciszka. 20 listopada 2024 r. zmienione zostały zasady dotyczące pochówku.

W Poniedziałek Wielkanocny zmarł papież Franciszek. Miał 88 lat

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia o godzinie 7.35 - poinformował kardynał Farrell w komunikacie przekazanym przez watykańskie biuro prasowe. Franciszek (Jorge Mario Bergoglio), który zmarł w wieku ponad 88 lat, to jeden z najstarszych papieży w dziejach Kościoła. Jego pontyfikat trwał 12 lat i cztery miesiące.

REKLAMA

Zmarł Papież Franciszek. W jaki sposób będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

W Poniedziałek Wielkanocny, 21 kwietnia 2025 r. – Watykan poinformował o śmierci Papieża Franciszka. „Najdrożsi bracia i siostry, z głębokim smutkiem muszę ogłosić śmierć naszego Ojca Świętego Franciszka. (…) Z ogromną wdzięcznością za jego przykład, jako prawdziwego ucznia Pana Jezusa, polecamy duszę Papieża Franciszka nieskończonej miłosiernej miłości Boga Trójjedynego” – ogłosił o godz. 9:45 kardynał Kevin Farrell, kamerling Izby Apostolskiej. W jaki sposób, będzie przebiegał wybór nowej głowy Kościoła katolickiego i czy w konklawe będą uczestniczyli również świeccy mężczyźni i kobiety?

Watykan: zmarł papież Franciszek w Wielki Poniedziałek o godz. 7.35 [21 kwietnia 2025 r.]

W Wielki Poniedziałek zmarł papież Franciszek.

Twoje długi mogą zostać całkowicie umorzone bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat. To szansa na nowy start dla tysięcy osób

W ramach upadłości konsumenckiej – jeżeli zachodzą ściśle określone w ustawie przesłanki – dłużnik może uzyskać całkowite umorzenie swoich zobowiązań, bez obowiązku dokonywania jakichkolwiek spłat i tym samym – nowy start w życiu. Z rozwiązania takiego, mogą skorzystać m.in. zadłużeni seniorzy, prowadzący jednoosobowe gospodarstwa domowe, którzy uzyskują świadczenia zbliżone do najniższej emerytury.

Urlop stażowy 2025: po 10 latach pracy 30 dni urlopu wypoczynkowego, po 15 latach - 35 dni, po 20 latach - 40 dni. Czy wejdzie? Mamy stanowisko resortu pracy

Obecnie analizuje się zagadnienie urlopu stażowego. Idea jest bardzo prosta: pracownikom z krótszym stażem (do 10 lat) przysługuje 20-dniowy urlop wypoczynkowy w 100% finansowany przez pracodawcę, natomiast po przekroczeniu dziesięcioletniego okresu pracy zamiast dotychczasowych 26 dni, wypoczynek zostałby zwiększony do 30 dni, a potem – o kolejne 5 dni za każde następne 5 lat. Resort pracy zajmuje pozytywne stanowisko na wprowadzenie tzw. urlopu stażowego, bo proponowane zmiany mają solidne uzasadnienie zarówno logiczne, społeczne jak i prawne. Zresztą – przecież już teraz w wielu zawodach obowiązują dłuższe urlopy.

REKLAMA

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności. Przyglądamy się najważniejszym z nich.

REKLAMA