REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyposażenie stanowiska pracy niepełnosprawnego – refundacja kosztów

Aleksandra Pajewska
Wyposażenie stanowiska pracy niepełnosprawnego – refundacja kosztów. / Fotolia
Wyposażenie stanowiska pracy niepełnosprawnego – refundacja kosztów. / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca przewiduje możliwość uzyskania refundacji kosztów odpowiedniego wyposażenia stanowiska pracy niepełnosprawnego. Ważne by koszty zostały odpowiednio udokumentowane i poniesione po zawarciu umowy refundacyjnej. Maksymalna kwota refundacji wynosi około 54 775,8 zł. Jest przyznawana ze środków PFRON.

Zgodnie z zwartą słowniku języka polskiego definicją refundacja oznacza zwrot poniesionych kosztów, wyrównanie, rekompensatę. W przypadku refundacji kosztów poniesionych na wyposażenie stanowiska pracy dla niepełnosprawnego, zwrotowi podlegają koszty, takie jak: udokumentowane koszty zakupu lub wytworzenia wyposażenia stanowiska pracy, na którym będzie wykonywać pracę osoba niepełnosprawna, kwota niepodlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, związana z przedmiotami opodatkowania dotyczącymi wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.

REKLAMA

Wniosek

Prawo do zwrotu wskazanych kosztów przysługuje pracodawcy. Jest ono uzależnione od pozostawania w stosunku pracy z niepełnosprawnym przez okres co najmniej 36 miesięcy. Zatrudnienie musi dotyczyć niepełnosprawnego, zarejestrowanego jako bezrobotny/ poszukujący pracy w urzędzie pracy. Pracodawca w celu otrzymania refundacji zobligowany jest do złożenia stosownego wniosku. Pismo złożyć należy do starosty właściwego ze względu na miejsce zarejestrowania osoby niepełnosprawnej. Starosta wniosek kieruje do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Pozytywne rozpatrzenie wniosku uzależnione jest od wielu czynników. Należą do nich: potrzeby lokalnego rynku pracy, liczba osób niepełnosprawnych (o określonych kwalifikacjach, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy jako osoby bezrobotne albo poszukujące pracy, niepozostające w zatrudnieniu), koszty wyposażenia stanowiska pracy, wkład pracodawcy w wyposażenie tworzonego stanowiska pracy, wysokość posiadanych środków PFRON przeznaczonych na ten cel w danym roku.

Zobacz również: Dofinansowanie za zatrudnienie niepełnosprawnego pracownika

Umowa refundacyjna

Podjęcie pozytywnej decyzji skutkuje wezwaniem pracodawcy do negocjacji warunków umowy refundacyjnej. Na negocjacje ustawodawca przewidział 14-dniowy termin liczony od dnia doręczenia wezwania. Umowa pomiędzy starostą a pracodawcą zawierana jest w formie pisemnej. Jest to stosunek prawny dwustronnie zobowiązujący. Po stronie starosty leży obowiązek wypłaty refundacji w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji oraz co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez pracodawcę, w czasie obowiązywania umowy. Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest natomiast poniesienie wskazanych w umowie kosztów oraz zatrudnienie osoby niepełnosprawnej, której dotyczy refundacja. Zatrudniający ma na to 3 miesiące od dnia zawarcia umowy. Pracodawca jest dodatkowo obowiązany do udokumentowania realizacji umowy na wezwanie starosty. Ma obowiązek dostarczyć mu kopię umowy o pracę zawartej z niepełnosprawnym, orzeczenie potwierdzające niepełnosprawność oraz zestawienie udokumentowanych kosztów poniesionych na wyposażenie jego stanowiska pracy. Powinno to nastąpić w ciągu 7 dni od dnia poniesienia ostatniego z tych kosztów. Dokument potwierdzający zakup wyposażenia stanowi np.: faktura, rachunek, dowód zapłaty. Brak przedstawienia zestawienia kosztów oraz dokumentów je potwierdzających powiązane jest z przykrymi konsekwencjami. Jeśli nie nastąpi to w ciągu 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy, to wówczas umowa wygasa. Pozostałe obowiązki pracodawcy obejmują: informowanie starosty o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy w terminie 7 dni od dnia wystąpienia tych zmian, rozliczenie otrzymanej refundacji w terminie określonym w umowie, zwrot: otrzymanej refundacji oraz odsetek od refundacji naliczonych od dnia jej otrzymania w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania starosty do zapłaty lub ujawnienia naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy, zabezpieczenie zwrotu kwoty refundacji – w formie poręczenia, weksla z poręczeniem wekslowym (awal), gwarancji bankowej, zastawu na prawach lub rzeczach, blokady rachunku bankowego lub aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji przez dłużnika.

Wysokość

Wysokość refundacji, jaką może otrzymać pracodawca, została ograniczona ustawowo. Maksymalna kwota podlegająca zwrotowi to piętnastokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie w III kwartale 2013 roku wynosiło 3 651,72 zł. Stąd maksymalna kwota refundacji kształtuje się na poziomie 54 775,8 zł. Zwrotu dokonuje starosta ze środków wspomnianego PFRON. Co ważne zwrotowi podlegają wyłącznie koszty poniesione od chwili zawarcia umowy refundacyjnej. Warto więc pamiętać by nie dokonywać żadnych zakupów na poczet wyposażenia stanowiska pracy przeznaczonego dla niepełnosprawnego przed dniem zawarcia umowy ze starostą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opinia PIP

Przed dokonaniem refundacji starosta występuje z wnioskiem do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) o wydanie opinii. Stanowisko dotyczy przystosowania do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osoby zatrudnionej na wyposażanym stanowisku pracy lub spełnienia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Pozytywną opinię pracodawca przekazuje staroście, który w ciągu 14 dni przekazuje refundację na konto bankowe zatrudniającego. Opinia pozytywna nie wymaga uzasadnienia.

Zwrot refundacji

Zatrudnienie pracownika niepełnosprawnego na okres krótszy niż 36 miesięcy skutkuje obowiązkiem zwrotu proporcjonalnej części świadczenia. Pracodawca zobligowany jest do zwrotu 1/36 refundacji za każdy miesiąc brakujący do okresu 36 miesięcznego. Minimalna kwota zwrotu określona jest na poziomie 1/6 refundacji. Następuje to w ciągu 3 miesięcy od rozwiązania stosunku pracy. Konieczność ta nie zachodzi w przypadku zatrudnienia innego niepełnosprawnego.  Na to także ma 3 miesiące.

Polecamy serwis: Pracodawca

Zwrot refundacji następuje również w związku z nie wywiązaniem się z zasadniczych warunków umowy, np. znacznym zmniejszeniem zatrudnienia w zakładzie pracy.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1645),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 11 marca 2011 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej (Dz.U. z 2011 r. Nr 62, poz. 317; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1542).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu należy się wyższa emerytura po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.? Adwokat radzi jak odwołać się do sądu od negatywnej decyzji ZUS lub wznowić postępowanie

Dla kogo wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. będzie oznaczał wyższą emeryturę i wyrównanie? Ale na pewno ZUS z urzędu tego sam nie zrobi. Adwokat Konrad Giedrojć wyjaśnia co zrobić, by w praktyce wykorzystać ten wyrok. Jaki wniosek sformułować do ZUS-u, jak odwołać się do sądu i na jakie argumenty ZUS trzeba się przygotować.

Ustawa o rencie wdowiej opublikowana w Dzienniku Ustaw. Kiedy wejdzie w życie, kiedy pierwsze wypłaty? Dla kogo?

W dniu 16 sierpnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw została opublikowana ustawa wprowadzająca rentę wdowią., czyli nowelizacja z 26 lipca 2024 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. rentę wdowią. Renta wdowia, to będzie na początku (od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.) dodatkowo wypłacane wdowie, lub wdowcowi 15% świadczenia emerytalno-rentowego po zmarłym małżonku. Albo 15% własnego świadczenia jeżeli wdowa, lub wdowiec przejmie świadczenie zmarłego małżonka jako swoje główne, comiesięczne świadczenie (emeryturę albo rentę). Jest też limit: suma obu świadczeń nie może być wyższa niż trzykrotność minimalnej emerytury. Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od 1 stycznia 2025 r. Jakie warunki trzeba będzie spełnić, by móc otrzymać to świadczenie?

Jak długo musi trwać małżeństwo, żeby ZUS przyznał rentę wdowią? Sprawdź, kto będzie mógł liczyć na pieniądze po zmarłym małżonku

Jak długo musi trwać małżeństwo, żeby ZUS przyznał rentę wdowią? Sprawdź, kto będzie mógł liczyć na pieniądze po zmarłym małżonku. Przyznane owdowiałym seniorom świadczenie nie jest dożywotnie i mogą stracić do niego prawo.

Prawie 3,4 mln przyznanych świadczeń na wyprawki szkolne. Wnioski o dodatkowe 300 zł można składać do 30 listopada

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że do tej pory w ramach programu "Dobry Start" przyznał blisko 3,4 mln świadczeń. Zakład przeznaczył na ten cel 925 mln zł. Wnioski o 300 zł na wyprawkę szkolną można składać do 30 listopada. 

REKLAMA

Zasiłki rodzinne od 1 listopada 2024 r. Nowe rozporządzenie w Dzienniku Ustaw

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie, które dotyczy kwot świadczeń rodzinnych i kryteriów dochodowych, obowiązujących od 1 listopada 2024 r. Chodzi m.in. o zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny czy tzw. becikowe.

Renta wdowia 2025: nie dla wszystkich wdów i wdowców. Kilka warunków trzeba spełnić i jest limit kwotowy

1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie nowelizacja z 26 lipca 2024 r. ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. rentę wdowią. Nowelizacja ta jest już podpisana przez Prezydenta RP a 16 sierpnia 2024 r. została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Renta wdowia, to będzie na początku (od 1 lipca 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.) dodatkowo wypłacane wdowie, lub wdowcowi 15% świadczenia emerytalno-rentowego po zmarłym małżonku. Albo 15% własnego świadczenia jeżeli wdowa, lub wdowiec przejmie świadczenie zmarłego małżonka jako swoje główne, comiesięczne świadczenie (emeryturę albo rentę). Jest też limit: suma obu świadczeń nie może być wyższa niż trzykrotność minimalnej emerytury. Wnioski o rentę wdowią będzie można składać od 1 stycznia 2025 r. Jakie warunki trzeba będzie spełnić, by móc otrzymać to świadczenie?

Czy jest dopuszczalne użyczenie nieruchomości przez jednego współwłaściciela?

Oddanie użyczającemu rzeczy, najczęściej nieruchomości do korzystania osobie trzeciej w sytuacji, gdy użyczający jest wyłącznym właścicielem nieruchomości, nie budzi większych wątpliwości. Inaczej wygląda jednak wyrażenie zgody na korzystanie z nieruchomości jedynie przez jednego lub część współwłaścicieli.

7 tys. zł czy 6 450 zł zasiłku pogrzebowego od 2025 r.? Ostateczna decyzja prawdopodobnie we wrześniu

Resort rodziny stoi na stanowisku, że wysokość zasiłku pogrzebowego powinna być podwyższona do 7 tys. zł. Co z propozycją ministra finansów, który stoi na stanowisku, że zasiłek pogrzebowy powinien wynosić 6 tys. 450 zł? Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej poinformował, że ostateczną decyzję poznamy najprawdopodobniej we wrześniu.

REKLAMA

Renta wdowia a rozwód. Co z prawem do świadczenia?

Rozwiedzeni małżonkowie, którzy mają prawo do renty rodzinnej po zmarłym byłym małżonku, nie będą mogli korzystać z tej korzystnej reguły zbiegu świadczeń, którą przewidują nowe przepisy o rencie wdowiej. Tak wyjaśnił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski.

Ochrona prawna pracowników załatwiających sprawy sygnalistów

Czy ochrona prawna sygnalistów rozciąga się na pracowników załatwiających sprawy sygnalistów? Czy ich również dotyczy zakaz podejmowania działań odwetowych oraz inne środki ochrony? Co z możliwością dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia?

REKLAMA