REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia, nowe wzory karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp. / Shutterstock
Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia, nowe wzory karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp. / Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia bhp reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z koniecznością dostosowania rozporządzenia do aktualnego stanu prawnego powstał projekt nowelizacji. Główna zmiana polega na wprowadzeniu nowych wzorów karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp.

Konieczność nowelizacji rozporządzenia o szkoleniach bhp

W świetle art. 2375 Kodeksu pracy Minister właściwy do spraw pracy określa za pomocą rozporządzenia szczegółowe zasady szkolenia z bhp, zakres tego szkolenia, wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, sposób dokumentowania szkolenia oraz przypadki, w których pracodawcy lub pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia. Zgodnie z powyższym upoważnieniem ustawowym funkcjonuje Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wymaga ono nowelizacji m.in. ze względu na przyjęcie przez Radę Ministrów dnia 28 czerwca 2018 r. dokumentu rządowego o nazwie „Informacja dotycząca deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców”. Dokument zobowiązuje członków Rady Ministrów do deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców. W związku z powyższym rezygnuje się z konieczności stosowania pieczątki pracodawcy we wzorach:

REKLAMA

  1. karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 2 do rozporządzenia) oraz
  2. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 3 do rozporządzenia).

Ponadto dostosowuje się dotychczasową treść rozporządzenia do ustawy Prawo przedsiębiorców i Prawo oświatowe.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS.

Zmiany w § 1a rozporządzenia - definicje ustawowe

Pierwsze modyfikacje projekt rozporządzenia wprowadza w § 1a traktującym o definicjach ustawowych.

§ 1a.[Definicje ustawowe] [1] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) instruktażu – rozumie się przez to formę szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 2 godziny lekcyjne, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności dotyczących wykonywania pracy i zachowania się w zakładzie pracy sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) jednostce organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – rozumie się przez to:

a) placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego, ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego,

b) szkołę ponadgimnazjalną,

c) jednostkę badawczo-rozwojową, szkołę wyższą lub inną placówkę naukową,

d) stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność związana z bezpieczeństwem i higieną pracy,

e) osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; […]

Zgodnie z projektem lit. a-c otrzymują nowe brzmienie: ,,a) placówkę kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego, b) szkołę ponadpodstawową, c) instytut badawczy, szkołę wyższą lub inną placówkę naukową,”, natomiast lit. E otrzymuje brzmienie: ,,e) przedsiębiorcę prowadzącego działalność oświatową na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212),”.

Centrum kształcenia zawodowego powstanie na mocy art. 50 ustawy Prawo oświatowe z dniem 1 września 2019 r. centrum kształcenia zawodowego. Placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, które już funkcjonują, zostaną przekształcone w centra kształcenia zawodowego.

Zmiana w § 1a pkt 2 lit. e podyktowana jest koniecznością dostosowania przepisu do ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Osoba fizyczna prowadząca działalność, o której traktuje art. 5 wspomnianej ustawy, nie może prowadzić działalności szkoleniowej w dziedzinie bhp jako jednostka organizacyjna, o której mowa w § 1a pkt 2 lit. e omawianego rozporządzenia.

Zmiany w § 14 rozporządzenia

W związku ze zmianą Kodeksu pracy polegającą na dopuszczeniu możliwości zwolnienia niektórych pracowników administracyjno-biurowych z odbywania okresowych szkoleń z dziedziny bhp wprowadza się modyfikacje w § 14 rozporządzenia.

§ 14.[Szkolenie okresowe] 1. Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

2. Szkolenie okresowe odbywają:

1) osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;

2) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;

3) pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;

4) pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby;

5) pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w pkt 1–4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 14 ust. 2:

a) pkt 5 otrzymuje brzmienie: „5) pracownicy administracyjno-biurowi, z zastrzeżeniem art. 2373 § 22 - 24 Kodeksu pracy,”,

b) po pkt 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu: „6) pracownicy niewymienieni w pkt 1-5, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.”.

Zgodnie z projektowaną zmianą zwolnieni z obowiązku odbycia okresowych szkoleń bhp będą tylko ci pracownicy administracyjno-biurowi, którzy wykonują swoją pracę u pracodawcy o rodzaju przeważającej działalności (w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej) z maksymalnie trzecią kategorią ryzyka (w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych). Jeżeli więc pracownik administracyjno-biurowy pracuje u pracodawcy, którego rodzaj przeważającej działalności wskazuje na grupę z wyższą niż trzecia kategorią ryzyka, ma obowiązek przejść szkolenia okresowe bhp.

Więcej o zwolnieniu pracowników administracyjno-biurowych z obowiązkowych szkoleń okresowych znajdziesz w artykułach >>>

  1. Likwidacja obowiązku okresowych szkoleń bhp od 1 stycznia 2019 r.
  2. Zmiany w BHP 2019 - szkolenia okresowe i służba BHP
  3. Zmiany 2019 - BHP, kontrole z ZUS i nowe obowiązki PIP

Zmiany w § 15 rozporządzenia

Zmiany w § 15 dotyczącym form szkolenia są spowodowane dodaniem w § 14 punktu 6 i polegają jedynie na zamianie wyrazów. Dokonuje się następujących zmian:

a) w ust. 2 wyrazy „§ 14 ust. 2 pkt 1 i 3-5” zastępuje się wyrazami „§ 14 ust. 2 pkt 1 i 3-6”,

b) w ust. 4 wyrazy „§ 14 ust. 2 pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „§ 14 ust. 2 pkt 2-6”.

Jest to więc zmiana czysto techniczna.

Zmiany w załącznikach

Załączniki do rozporządzenia stanowią dwa wzory:

  1. karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 2 do rozporządzenia) oraz
  2. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 3 do rozporządzenia).

Poznaj nowe wzory powyższych dokumentów w artykule >>> Nowe wzory – karta szkolenia wstępnego i zaświadczenie o ukończeniu szkolenia bhp

Projekt rozporządzenia przewiduje, że karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z bhp, które zostały wydane jeszcze przed wejściem w życie nowego rozporządzenia, zachowują swoją moc.

Stosowany dotychczas wzór karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bhp może być w dalszym ciągu używany bez obowiązku stawiania na nim pieczęci lub pieczątek. Ostatecznym terminem stosowania dotychczasowych wzorów jest koniec dnia 31 grudnia 2019 r.

Wejście w życie

Nowe regulacje mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Nie dotyczy to § 1 pkt 1 lit. a w zakresie zmienianego § 1a pkt 2 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. Zgodnie bowiem z art. 50 ustawy Prawo oświatowe z dniem 1 września 2019 r. tworzy się „centrum kształcenia zawodowego”.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. rok 2018 poz. 917)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 1860, z 2005 r. poz. 972 oraz z 2007 r. poz. 1420)

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. rok 2018 poz. 996)

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. rok 2018 poz. 646)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

23 emerytów wygrało z ZUS na przeliczeniu emerytur. Jeden już prawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego. Ile konkretnie wynoszą sumy zasądzone przez sąd na korzyść emerytów. Ich korzyść szacować można kwoty od około 550 zł do blisko 3000 zł miesięcznie. Z 23 wyroków jeden jest prawomocny, pozostałe będą oceniane przez sąd apelacyjny.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA