Obowiązki pracodawcy w związku z wysokimi temperaturami
REKLAMA
REKLAMA
Maksymalna temperatura w miejscu pracy
REKLAMA
Przepisy prawa pracy mówią, że w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy, nie niższą jednak niż 14°C. Prawo niestety w żadnym przepisie nie reguluje kwestii maksymalnej temperatury, jaka może być dopuszczalna w miejscu pracy, a przekroczenie której powoduje ustanie pracy. Wyjątkiem jest miejsce pracy młodocianych pracowników. W pomieszczeniach, w których pracują temperatura nie może przekraczać więcej niż 30°C. W razie przekroczenia tej temperatury młodociani, nie mogą pracować.
Napoje w upalne dni
Pomimo, iż prawo nie reguluje kwestii maksymalnej dopuszczalnej temperatury w pomieszczeniu pracy, reguluje obowiązki pracodawcy wynikające z wysokich temperatur. W przypadku, jeśli temperatura powietrza przekracza 25°C, w przypadku pracowników wykonujących prace na otwartej przestrzeni lub 28°C w przypadku pracowników pracujących w pomieszczeniu, pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikom napoje.
Napoje powinny być udostępnione nieodpłatnie w ciągu całej zmiany roboczej i w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników.
Zobacz także: Kiedy pracownikom przysługują napoje
Pomieszczenia pracy powinny być wentylowane
Pomieszczenia i stanowiska pracy, w których pracują pracownicy w upalne dni powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła poprzez promieniowanie. Należy zabezpieczyć okna przed nadmiernym nasłonecznieniem na przykład poprzez założenie rolety, żaluzje.
Na pracodawcach ciąży obowiązek zapewnienia powietrza w pomieszczeniach pracy. Idealnym rozwiązaniem jest klimatyzacji. Pracodawcy muszą jednak pamiętać, że klimatyzacja lub wentylacja, nie mogą powodować ani wyziębienia ani przegrzewania pomieszczeń pracy. Ponadto pracodawcy muszą często sprawdzać stan techniczny urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
Nieprzestrzeganie obowiązków związanych z zapewnieniem odpowiednich warunków pracy w upalne dni jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika.
Zobacz także dział: Bezpieczeństwo pracy
Podstawa prawna: Art. 232 Kodeksu pracy
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.)
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. 1996 r. nr 60 poz. 279 ze zm.)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat