Kto wydaje decyzję w sprawie jednorazowego odszkodowania?
REKLAMA
REKLAMA
Warto przypomnieć, że jednorazowe odszkodowanie przysługuje ubezpieczonemu, który wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, członkom rodziny ubezpieczonego, który zmarł wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, oraz członkom rodziny w razie śmierci wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej rencisty, który był uprawniony do renty z ubezpieczenia wypadkowego. Ponadto, co do zasady odszkodowanie przysługuje w wysokości 20% przeciętnego wynagrodzenia za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.
REKLAMA
Zobacz również: Kto jest uprawniony do jednorazowego odszkodowania?
W myśl art. 15 Ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, przyznanie lub odmowa przyznania jednorazowego odszkodowania oraz ustalenie jego wysokości następuje w drodze decyzji Zakładu.
Decyzję Zakład wydaje w ciągu 14 dni od dnia:
- otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika;
- wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji.
Zobacz również: Obowiązki pracodawcy w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy
Jeżeli w wyniku decyzji zostało ustalone prawo do jednorazowego odszkodowania oraz jego wysokość, Zakład dokonuje z urzędu wypłaty odszkodowania w terminie 30 dni od dnia wydania decyzji.
Od decyzji przysługuje odwołanie w trybie i na zasadach określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat