Jak zgłosić wypadek w drodze do pracy?
REKLAMA
REKLAMA
Zawiadomienie o wypadku w drodze do lub z pracy powinno nastąpić niezwłocznie. Jeżeli istnieją ku temu przeszkody, należy to uczynić niezwłocznie po ich ustaniu.
REKLAMA
To, w jaki sposób powinno ono nastąpić, regulują przepisy Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania.
Uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy
Konkretne zdarzenie będzie uznane za wypadek przy pracy na podstawie:
- oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny lub świadków co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia,
- informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy,
- ustaleń sporządzającego kartę.
Zobacz również serwis: Bezpieczeństwo pracy
Za wypadek w drodze do pracy lub z pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego.
Droga do lub z pracy powinna być nieprzerwana i możliwie najkrótsza. Ponadto, prawo do świadczeń przysługuje, gdy wypadek nastąpił w drodze do pracy lub z pracy, pomimo iż, droga ta została przerwana, jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona, a jej czas nie przekraczał granic potrzeby. Podobnie będzie wówczas, gdy droga, nie będąc najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych najdogodniejsza.
Zobacz również: Świadczenia przy wypadku w drodze do lub z pracy
W jakim terminie sporządza się kartę wypadku
Kartę wypadku pracodawca i określony podmiot sporządzają po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.
Odmowa uznania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wymaga uzasadnienia.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu uznawania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy, sposobu jego dokumentowania, wzoru karty wypadku w drodze do pracy lub z pracy oraz terminu jej sporządzania.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat