Czym jest protokół wypadkowy
REKLAMA
REKLAMA
Zespół powypadkowy sporządza protokół powypadkowy w niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręcza niezwłocznie pracodawcy w celu zatwierdzenia.
REKLAMA
Członek zespołu powypadkowego ma prawo złożyć do protokołu powypadkowego zdanie odrębne, które powinien uzasadnić. W przypadku rozbieżności zdań członków zespołu powypadkowego, o treści protokołu powypadkowego decyduje pracodawca.
Zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać poszkodowanego z treścią protokołu powypadkowego przed jego zatwierdzeniem.
Poszkodowany:
· ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym, o czym zespół powypadkowy jest obowiązany pouczyć poszkodowanego,
· ma prawo wglądu do akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów oraz kopii,
ponadto:
· zespół powypadkowy zapoznaje z treścią protokołu powypadkowego członków rodziny zmarłego pracownika, oraz poucza ich o prawie do zgłaszania uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym.
Stwierdzenie w protokole powypadkowym, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy albo, że zachodzą okoliczności, które mogą mieć wpływ na prawo pracownika do świadczeń przysługujących z tytułu wypadku, wymaga szczegółowego uzasadnienia i wskazania dowodów stanowiących podstawę takiego stwierdzenia.
Jakie dokumenty dołącza się do protokołu powypadkowego:
· zapis wyjaśnień poszkodowanego i informacji uzyskanych od świadków wypadku,
· inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku,
· pisemną opinie lekarza lub innych specjalistów,
· szkice lub fotografie miejsca wypadku,
· odrębne zdanie złożone przez członka zespołu powypadkowego oraz
· uwagi i zastrzeżenia poszkodowanego stanowiące integralną część protokołu.
Zobacz również serwis: Prawa pracownika
Kto zatwierdza protokół powypadkowy
· pracodawca nie później niż w ciągu 5 dni od dnia jego sporządzenia.
Komu pracodawca doręcza zatwierdzony protokół powypadkowy
· niezwłocznie doręcza poszkodowanemu pracownikowi, a w razie wypadku śmiertelnego członkom rodziny,
· niezwłocznie doręcza właściwemu inspektorowi pracy protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych
Należy podkreślić, że protokół powypadkowy dotyczący wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych, zawierający ustalenia naruszające uprawnienia pracownika albo nieprawidłowe wnioski profilaktyczne, może być zwrócony pracodawcy przez właściwego inspektora pracy, z uzasadnionym wnioskiem o ponowne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
Pracodawca prowadzi rejestr wypadków przy pracy na podstawie wszystkich protokołów powypadkowych, które wraz z pozostałą dokumentacją przechowuje 10 lat.
Kiedy pracodawca może zwrócić nie zatwierdzony protokół powypadkowy
· w celu wyjaśnienia i uzupełnienia go przez zespół powypadkowy ( zespół powypadkowy, po dokonaniu wyjaśnień i uzupełnień sporządza, nie później niż w ciągu 5 dni, nowy protokół powypadkowy, do którego dołącza protokół nie zatwierdzony przez pracodawcę),
· jeżeli do treści protokołu zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego wskutek wypadku pracownika, albo
· jeżeli protokół ten nie odpowiada warunkom określonym w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy
Zobacz również serwis: Praca
Co zawiera rejestr wypadków przy pracy:
· imię i nazwisko poszkodowanego,
· miejsce i datę wypadku,
· informacje dotyczące skutków wypadku dla poszkodowanego,
· datę sporządzenia protokołu powypadkowego,
· stwierdzenie, czy wypadek jest wypadkiem przy pracy,
· datę przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wniosku o świadczenia z tytułu wypadku przy pracy,
· liczbę dni niezdolności do pracy oraz
· inne informacje, nie będące danymi osobowymi, których zamieszczenie w rejestrze jest celowe, w tym wnioski i zalecenia profilaktyczne zespołu powypadkowego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczonych w rejestrze wypadków przy pracy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat