Ogrzewanie i wentylacja w pomieszczeniach pracy
REKLAMA
REKLAMA
Na wstępie warto zaznaczyć, że w myśl art. 214 § 1 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewniać pomieszczenia pracy odpowiednie do rodzaju wykonywanych prac i liczby zatrudnionych pracowników. Szczegółowo kwestię ogrzewania i wentylacji reguluje Rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
REKLAMA
Najniższa temperatura w pomieszczeniach w pracy
Pracodawca w pomieszczeniach pracy musi zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy tj. metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania nie niższą niż 14 °C (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 °C (291 K).
Ustawodawca w przepisach prawa określił tylko najniższą temperaturę jaka może być w pomieszczeniach, w których pracują pracownicy.
Wymiana powietrza.
W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych.
Zobacz także serwis: Formy zatrudnienia
W pomieszczeniach pracy, w których wydzielają się substancje szkodliwe dla zdrowia, powinna być zapewniona taka wymiana powietrza, aby nie były przekraczane wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń tych substancji.
Należy również zaznaczyć, że wymagania dotyczące parametrów powietrza w pomieszczeniach pracy określają odrębne przepisy i Polskie Normy.
Nawiewna wentylacja powietrza
Zgodnie z § 33 w/w rozporządzenia w pomieszczeniach pracy, w których następuje wydzielanie się ciepła przez promieniowanie w ilości przekraczającej na stanowiskach pracy
kJ x godz.
2.500 -----------
m2
należy stosować nawiewną wentylację miejscową.
Parametry nawiewanego powietrza powinny spełniać wymagania dla mikroklimatu gorącego, określone w przepisach w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy.
Ponadto pracodawca musi pamiętać, żeby :
· powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia,
· strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
· zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii;
· stosować środki mające na celu ograniczenie natężenia i rozprzestrzeniania się hałasu i drgań powodowanych pracą urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.
Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Nie dotyczy to jednak wentylacji awaryjnej.
Warto także przypomnieć, że przy stosowaniu w pomieszczeniach pracy wentylacji mechanicznej z recyrkulacją powietrza ilość powietrza świeżego nie powinna być mniejsza niż 10 % ogólnej ilości wymienianego powietrza.
Zobacz także serwis: Rozwiązanie umowy
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
Rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat