Poradź sobie bez prawnika

Katarzyna Rychter
rozwiń więcej
inforCMS
W wielu przypadkach nie potrzebujemy pomocy adwokata, radcy prawnego ani notariusza. Umowę sprzedaży lub pożyczki, testament, czy pozew możemy sporządzić sami.





Kupno-sprzedaż samochodu

Umowa kupna-sprzedaży samochodu musi zawierać przede wszystkim dokładne dane właściciela pojazdu oraz nabywcy. Chodzi o imię, nazwisko, adres oraz numer dowodu osobistego. W umowie powinno zostać zapisane oświadczenie sprzedającego, że jest właścicielem samochodu będącego przedmiotem umowy. W tym miejscu podajemy markę pojazdu, aktualny numer rejestracyjny, numer silnika oraz nadwozia, rok produkcji, kolor oraz ile kilometrów samochód przejechał.

Bez obciążeń i wad

W treści umowy sprzedający oświadcza także, że samochód nie jest obciążony na rzecz osób trzecich, czyli np. nie stanowi zabezpieczenia kredytu zaciągniętego przez jego właściciela. Właściciel oświadcza także, że samochód nie ma wad prawnych, czyli np. nie stanowi przedmiotu użyczenia innej osobie oraz że nie stanowi przedmiotu żadnego postępowania bądź zabezpieczenia roszczeń.

Ważne!

W urzędzie skarbowym należy złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych PCC-1

340 zł - wyniesie podatek od czynności cywilnoprawnych przy zakupie samochodu za 17 tys. złotych

W umowie musi zostać określona kwota, za jaką samochód zostanie sprzedany. Kwota musi być podana zarówno cyframi jak i słownie.

W umowie powinien znaleźć się zapis, że kupujący oświadcza, iż zna aktualny stan techniczny nabywanego samochodu.

Istotne jest także, aby w umowie zapisać, jakie dokumenty związane z pojazdem są kupującemu wręczane. Chodzi tu głównie o dowód rejestracyjny, czerwoną książeczkę, czyli kartę pojazdu, książkę serwisową, a także instrukcję obsługi i ewentualnie pozostałe dodatkowe dokumenty, jak np. zaświadczenie o homologacji klatki bezpieczeństwa, jeśli np. w samochodzie została taka zainstalowana.

Ważne!

Kupując samochód można poprosić sprzedającego aby umożliwił dokonanie badania technicznego pojazdu w autoryzowanym serwisie określonej marki samochodu. Za takie badanie techniczne zazwyczaj płaci kupujący. Badanie trwa przeważnie kilka godzin i kosztuje około kilkuset złotych


Koszty związane z umową sprzedaży samochodu ponosi kupujący. Zapis o tym, kto poniesie te koszty, musi także znaleźć się w treści umowy. Kupujący musi bowiem umowę zarejestrować w urzędzie skarbowym i zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2 proc. wartości samochodu.

Umowę sporządzamy w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla sprzedającego i kupującego.

Podpisy pod umową złożone przez sprzedającego oraz kupującego oznaczają, że sprzedający otrzymał w całości sumę pieniędzy, za jaką samochód sprzedał, zaś kupujący w ten sposób potwierdza, że samochód został mu wydany.

Ważne!

Jeśli chcemy, aby inna osoba skutecznie sprzedała w naszym imieniu nasz samochód, musimy ją do tej czynności upoważnić. Pełnomocnictwo udzielone danej osobie musi być podpisane własnoręcznie przez mocodawcę, zaś podpis musi poświadczyć notariusz. Taksa notarialna w tym wypadku wynosi 20 zł plus 22 proc. VAT

Wzór umowy sprzedaży samochodu


Jak sporządzić testament

Każdy, kto spełnia warunki określone prawem, może według własnej woli rozporządzić swoim majątkiem na wypadek śmierci. Jeżeli nie podejmie za życia żadnych decyzji w tej sprawie, jego dorobek może trafić w przyszłości do rąk niewłaściwych osób.

Jeżeli przyszły spadkodawca sam nie zaplanuje, jak ma być rozdzielony majątek po jego śmierci, i nie sporządzi testamentu, zostanie on podzielony pomiędzy jego spadkobierców zgodnie z prawem cywilnym. Trzeba wiedzieć, że nie zawsze normy prawne powołują do spadku te osoby, które spadkodawca chciałby przede wszystkim obdarować.

Czym jest testament

Testament to czynność prawna, której celem jest rozporządzenie majątkiem na wypadek śmierci. Osoba, która sporządza taki dokument, wskazuje w nim, jaka jest jej wola co do tego, kto i w jakich częściach powinien odziedziczyć jej majątek. Należy pamiętać, że w jednym testamencie może być zawarte rozrządzenie majątkiem tylko jednej osoby. Tak więc nawet małżonkowie nie mogą sporządzić go wspólnie. Trzeba także wiedzieć, że według prawa nie każdy może dokonać takiej czynności. Osoba sporządzająca testament musi spełnić kilka istotnych warunków. Przede wszystkim trzeba posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Testator musi więc mieć ukończone 18 lat i nie może być ubezwłasnowolniony całkowicie lub częściowo. Trzeba także wspomnieć, że testament należy sporządzać osobiście, nigdy więc przez przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika. Testator musi również być świadomy, że jego zachowanie spowoduje skutek w postaci sporządzenia testamentu i musi tego chcieć.

Trzy możliwe formy

Testament należy sporządzić w jednej z trzech prawnie dozwolonych form. Wśród tych form jest testament holograficzny, który można sporządzić samemu - bez udziału notariusza czy też sądu. Jest to najprostszy i bezpłatny sposób. Należy jednak pamiętać, że taki testament musi zostać sporządzony własnoręcznie, czyli że wykluczone jest napisanie go na komputerze lub maszynie do pisania. Musi być czytelny - jeżeli pisma nie da się odczytać, testament będzie nieważny. Nie możemy podyktować treści naszej ostatniej woli nikomu, nawet najbliższej osobie. Testament musi być bowiem sporządzony naszym pismem. Prawo natomiast nie wymaga, aby został napisany w języku polskim. Możemy więc napisać go w jakimkolwiek innym języku. Warunkiem jest jednak znajomość języka obcego, którym chcemy się posłużyć. Pismo zawierające ostatnią wolę nie musi być też zatytułowane wyrazem testament - ważna jest bowiem jego treść, a nie tytuł. Testament należy opatrzyć datą, aczkolwiek jej brak nie spowoduje nieważności testamentu.

Istnieje możliwość

podstawienia nowego spadkobiercy na wypadek, jeśli właściwy spadkobierca nie dożyje otwarcia spadku lub odrzuci jego przyjęcie


Bardzo ważnym elementem ostatniej woli jest podpis osoby sporządzającej testament. Podpis musi być złożony pod całym dokumentem. Jeżeli jakieś postanowienie testamentu zostanie zamieszczone poniżej podpisu, wtedy nie będzie ono ważne. Dokument musi zostać podpisany co najmniej nazwiskiem, ale najlepiej także i imieniem. Co do nazwiska, to ono także nie musi być zamieszczone w pełnym brzmieniu. Oznacza to, że podpisanie testamentu jednym z członów nazwiska dwuczłonowego nie powoduje nieważności tego dokumentu. Aby jednak podpis pod testamentem był całkowicie jednoznaczny, powinien składać się z imienia, pełnego nazwiska i powinien zostać opatrzony datą. Dzięki temu bez żadnych wątpliwości będzie można zidentyfikować osobę spadkodawcy.

Zmiany testamentu

Testator może dokonywać poprawek w treści swojej ostatniej woli. Główną zaletą testamentu własnoręcznego jest fakt, że można go sporządzić, a także zmienić w każdej chwili. Tak samo w dowolnym momencie można go również odwołać, czyli zniszczyć. Odwołać testament można także poprzez napisanie nowego dokumentu, w którym spadkodawca wyraźnie zaznacza, że odwołuje poprzedni testament. W przypadku braku takiego zaznaczenia poprzedni testament zachowuje swoją ważność, a tracą moc tylko te jego postanowienia, których nie da się pogodzić z treścią nowego testamentu.

Postanowienia ostatniej woli

Głównym postanowieniem testamentu powinno być określenie osoby spadkobiercy. To na niego przejdą nie tylko prawa, ale i obowiązki co do majątku spadkodawcy po jego śmierci. Spadkobierca musi zostać bezwarunkowo powołany do spadku. Oznacza to, że w testamencie nie można zastrzec, że ktoś stanie się spadkobiercą dopiero po spełnieniu jakiegoś warunku lub po upływie jakiegoś terminu. Natomiast inaczej jest z zapisem na rzecz konkretnych osób. Spadkodawca może w testamencie ustanowić taki zapis i on może mieć charakter warunkowy lub terminowy. Dla przykładu - spadkodawca dokonuje zapisu na rzecz córki, zgodnie z którym otrzyma ona po jego śmierci mieszkanie, ale jedynie w przypadku ukończenia studiów. Testament może zawierać także polecenia. Polecenie może odnosić się do spadkobiercy lub zapisobiercy. Zobowiązuje ono osobę powołaną do spadku do wykonania lub zaniechania określonych w testamencie działań. Jeżeli polecenie ma na względzie wyłącznie dobro osoby nim obciążonej, nikt nie może domagać się wykonania polecenia. W innym przypadku wykonania lub zaniechania działań wynikających z polecenia może się domagać wykonawca testamentu lub inny spadkobierca.

NIEWAŻNY TESTAMENT

Testament jest nieważny, gdy jest sprzeczny z ustawą lub zasadami współżycia społecznego (np. jeżeli spadkodawca nakazuje w testamencie spadkobiercy zachowanie sprzeczne z prawem). Nieważny jest także testament sporządzony pod wpływem groźby, istotnego błędu lub jeżeli testator znajdował się w stanie wyłączającym możliwość świadomego i swobodnego działania.

Ważne!

Kilku spadkobierców można powołać w testamencie - jeżeli nie określimy, w jakich częściach będą oni dziedziczyć majątek, przyjmuje się, że dziedziczą w częściach równych


Wzór testamentu własnoręcznego

Wzór testamentu z poleceniem


Podstawa prawna

Art. 949, 959-960, 962, 968 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

KATARZYNA RYCHTER

katarzyna.rychter@infor.pl

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

malgorzata.kryszkiewicz@infor.pl

Prawo
Zakaz trzymania psów na uwięzi od 2025 roku. Tylko 2 wyjątki. Dodatkowo: minimalne powierzchnie kojców [projekt ustawy]
17 lip 2024

Do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt autorstwa posłów Koalicji Obywatelskiej, wprowadzający zakaz trzymania psów na uwięzi. Ten zakaz będzie miał dwa wyjątki: będzie można tymczasowo trzymać psa na smyczy podczas spaceru i w transporcie. Zmiana przepisów mają wejść w życie sześć miesięcy po dniu publikacji w Dzienniku Ustaw.

Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

pokaż więcej
Proszę czekać...