Wybór zarządu powiatu
Zarząd wybierany jest w liczbie od 3 do 5 osób przez radę powiatu. W jego skład wchodzą: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu. Wybór zarządu powiatu powinien nastąpić w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.
Starosta wybierany jest bezwzględną większością głosów przez radę powiatu, w głosowaniu tajnym. Natomiast wicestarosta i pozostali członkowie wybierani są zwykłą większością głosów.
Jeżeli rada powiatu, w ciągu 3 miesięcy nie wybierze zarządu, zostaje rozwiązana z mocy prawem i przeprowadzane są wybory przedterminowe.
Świadczenia z pomocy społecznej. Postępowanie administracyjne
Zobacz również: Co to jest zarząd powiatu?
Kto może zostać członkiem zarządu powiatu?
Ustawa o samorządzie powiatowym wskazuje, że członkiem zarządu może być wyłącznie obywatel polski. Oczywiście dopuszczalne jest, aby członek zarządu miał obywatelstwo innego państwa, obok obywatelstwa polskiego.
Kolejnym wymogiem jest zakaz łączenia stanowisk. Wyżej powołana ustawa o samorządzie powiatowym zawiera zakaz łączenia członkostwa w zarządzie powiatu z:
1. członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego (tj. gminy lub województwa);
2. zatrudnieniem w administracji rządowej;
3. mandatem posła albo senatora.
Przez zatrudnienie w administracji rządowej należy rozumieć stałe świadczenie pracy, odnosi się do wszystkich stanowisk, zarówno tych merytorycznych, jak i technicznych. Nie ma możliwości otrzymania bezpłatnego urlopu na czas pełnienia funkcji członka zarządu powiatu. Będąc zatrudnionym w administracji rządowej można jedynie ubiegać się o tą funkcję, jednak po dokonaniu wyboru przez radę powiatu, należy zrezygnować z zatrudnienia w administracji publicznej.
Sankcją za naruszenie zakazu łączenia funkcji jest wygaśniecie mandatu radnego (w gminie, powiecie bądź województwie), wójta, posła czy senatora.
Wygaśniecie mandatu powinno nastąpić niezwłocznie, w możliwie najszybszym terminie.
Kto może zostać starostą?
Zgodnie z treścią ustawy o pracownikach samorządowych, starostą może zostać osoba, która:
1) jest obywatelem polskim;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Zobacz również serwis: Zarząd powiatu