Jak działa biuro rzeczy znalezionych
REKLAMA
REKLAMA
Każde większe miasto ma swoje biuro rzeczy znalezionych. Przyjmowane są do niego wszystkie rzeczy z wyjątkiem:
REKLAMA
- rzeczy znalezionych w budynkach publicznych, w pomieszczeniach otwartych dla publiczności oraz rzeczy znalezionych w środkach transportu publicznego - wówczas znalazca obowiązany jest oddać rzecz znalezioną do zarządcy budynku lub pomieszczenia bądź zarządcy środka transportu publicznego,
- sprzętu lub ekwipunku wojskowego, dokumentu wojskowego, a w szczególności legitymacji, książeczki lub zaświadczenia wojskowego, karty powołania albo mapy wojskowej, broni, amunicji, materiałów wybuchowych, aparatury radiowo-nadawczej, dowodów osobistych, paszportów i innych dokumentów podróży, które należy oddać do najbliższego posterunku policji.
Osoby poszukujące rzeczy zgubionej i zgłaszające się muszą określić:
- jaka rzecz została zgubiona, opisać rzecz, charakterystyczny wygląd bądź znaki szczególne,
- przedstawić dowody stwierdzające posiadanie zagubionej rzeczy np. dowód zakupu przedmiotu, numery seryjne, własne oznakowanie bądź opis widocznych skutków zużycia.
Jeżeli znalazca się nie odnajdzie
Pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności oraz rzeczy mające wartość naukową lub artystyczną w przypadku niezgłoszenia się właściciela, roku lub dwóch latach przechodzą na własność Skarbu Państwa. Inne rzeczy przechodzą po upływie tych terminów na rzecz znalazcy, przy czym aby je odebrać, musi on pokryć koszty, jakie poniosło biuro za ich przechowywanie.
Podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1996r. w sprawie rzeczy znalezionych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat