Tablica rejestracyjna stanowi swego rodzaju numer identyfikacyjny pojazdu. Obecny wzór tablic został wprowadzony w 2000 r. i zastąpił tablice starszego typu (czarne z białymi znakami). Wynikało to z faktu, że w tym czasie doszło do reformy podziału administracyjnego kraju oraz tego, że tablice starego typu były słabo widoczne w nocy (nowe tablice są pokryte substancją, która odbija światło).
Wyróżniamy następujące rodzaje tablic rejestracyjnych:
- zwyczajne - do oznaczania wszystkich pojazdów (z wyjątkiem pojazdów oznaczonych tablicą indywidualną, pojazdów zabytkowych, tymczasowych i tymczasowych badawczych);
- indywidualne - do oznaczania pojazdów samochodowych;
- zabytkowe - do oznaczania pojazdów zabytkowych;
- tymczasowe - do oznaczania pojazdów czasowo zarejestrowanych;
- tymczasowe badawcze - do oznaczania pojazdów czasowo zarejestrowanych w celu przeprowadzania badań homologacyjnych przez jednostkę upoważnioną lub w celu przeprowadzania badań pojazdów, ich wyposażenia lub części przez jednostkę badawczą producenta;
- dyplomatyczne - do oznaczania pojazdów należących do przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji specjalnych państw obcych oraz organizacji międzynarodowych, a także ich personelu.
Elementy tablicy rejestracyjnej
Każdemu pojazdowi przypisywany jest tylko jeden numer rejestracyjny. Na tablicy zwyczajnej wytłoczony jest numer rejestracyjny czarnej barwy na białym tle, składający się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i wyróżnika pojazdu. Na tablicy indywidualnej jest wytłoczony numer rejestracyjny barwy czarnej na białym tle, składający się z wyróżnika województwa i indywidualnego wyróżnika pojazdu.
W przypadku tablicy indywidualnej litera i cyfra stanowią wyróżnik województwa, zaś kolejne litery w liczbie od 3 do 5 stanowią wyróżnik indywidualny pojazdu. Należy zaznaczyć, że nie więcej niż dwie ostatnie litery można zastąpić liczbą.
Pomimo dużej dowolności w kształtowaniu indywidualnego wyróżnika pojazdu, istnieją pewne ograniczenia. Zabronione jest wpisywanie treści obraźliwych, wulgaryzmów czy innych treści niezgodnych z normami społecznymi.
Procedura i koszty
Osoby zainteresowane wyrobieniem indywidualnych tablic rejestracyjnych muszą udać się do wydziału komunikacji w swoim mieście. Tam, obok standardowych dokumentów koniecznych do rejestracji auta, konieczne jest złożenie wniosku o wydanie indywidualnych tablic, w którym wskazujemy nazwę jaką chcemy umieścić na naszej tablicy.
Urząd sprawdzi czy nazwa, o której nadanie wnioskujemy nie jest już zajęta a także czy spełnia wymogi ustawowe. Jeżeli urząd uzna, że wymogi są spełnione a nazwa nie jest zajęta, wyrazi zgodę i zamówi tablicę. Do potwierdzenia zamówienia konieczne jest wniesienie opłaty za tablice indywidualnej w wysokości ok. 1000 zł. W przypadku decyzji odmownej istnieje możliwość odwołania się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Zobacz również: Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
W tym czasie należy postarać się o wydanie tablic próbnych. Z tych tablic można korzystać do chwili wydania zgody na wybrane tablice (dotyczy to pojazdów niezarejestrowanych czyli sprowadzonych zza granicy lub nowych z salonu). Tablice próbne ważne są 30 dni. Ich koszt to ok 60 zł.
Tablice indywidualne nie są na zawsze
Numer rejestracyjny jest przypisany do pojazdu a nie do danego kierowcy. Tak samo jest w przypadku tablic indywidualnych co oznacza, że każda zmiana właściciela pojazdu sprawia, że numer rejestracyjny tego pojazdu jest przekazywany wraz z pojazdem nowemu właścicielowi.
Kierowca nie może więc zatrzymać tablicy indywidualnej na zawsze. Może natomiast starać się o wyrobienie nowej jednak wiąże się to z koniecznością przejścia całej procedury od nowa (włącznie z koniecznością poniesienia ponownie opłat).
Opracowano na podstawie:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1038);