Jak zarejestrować pojazd zabytkowy
REKLAMA
REKLAMA
Definicję pojazdu zabytkowego podaje ustawa Prawo o ruchu drogowym. W myśl tej ustawy, pojazdem zabytkowym jest pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury.
REKLAMA
Jest to definicja niezbyt jasna i dla jasności należy wskazać, że pojazd zabytkowy powinien:
- mieć co najmniej 25 lat,
- być nieprodukowany (w modelu) od lat 15,
- posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).
Pojazd poniżej 25 lat również w niektórych przypadkach może być zarejestrowany jako pojazd zabytkowy, musi jednak posiadać jedną lub kilka z ustawowo wymienionych cech, takich jak posiadanie unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych czy jest związany z istotnymi wydarzeniami historycznymi.
Polecamy serwis: Rejestracja samochodu
Procedura
Rejestracja pojazdu zabytkowego i otrzymanie w związku z tym żółtych tablic rejestracyjnych to długa i dość kosztowna procedura.
REKLAMA
Zacząć należy od rejestracji pojazdu do rejestru zabytków. Oceny i wpisu dokonuje wojewódzki konserwator zabytków lub działający z jego upoważnienia kierownik delegatury. Ocena dokonywana jest na podstawie opinii rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej, eksperta z dziedziny pojazdów zabytkowych. Taki rzeczoznawca powinien sporządzić dla nas tzw. białą kartę, którą trzeba dostarczyć konserwatorowi zabytków przed wpisem do rejestru zabytków. Niestety jest ona dość droga, może kosztować nawet kilkaset złotych i niestety jej sporządzenie nie gwarantuje nam, że „przekonamy” konserwatora zabytków.
Jeżeli już konserwator wpisze nasz pojazd, to następnym krokiem jest wykonanie badania technicznego w dowolnej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie na wniosek właściciela pojazdu.
Pojazd zabytkowy jest zwolniony z okresowych badań technicznych.
Trzecim i ostatnim krokiem procedury jest rejestracja w wydziale komunikacji. Musimy zabrać ze sobą następujące dokumenty:
- wniosek o rejestrację pojazdu (formularz wniosku można pobrać tutaj, ze strony internetowej lub w siedzibie urzędu),
- dowód tożsamości,
- dowód własności pojazdu (np. faktura, rachunek, akt darowizny, przekazania),
- potwierdzenie umieszczenia pojazdu w ewidencji zabytków oraz opinia rzeczoznawcy,
- dokumenty ze stacji kontroli pojazdów,
- dowód rejestracyjny (wraz z tłumaczeniem, jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą),
- tablice rejestracyjne (jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce),
- potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat,
- dokument poświadczający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Rejestracja pojazdu odbywa się w drodze decyzji administracyjnej i wydawana jest w przeciągu 30 dni. Opłaty, które musimy ponieść w wydziale komunikacji to ok. 700zł.
Zobacz również serwis: Motoryzacja
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat