Rejestracja samochodu z kierownicą po prawej stronie
REKLAMA
REKLAMA
Celem prowadzonych działań legislacyjnych jest stworzenie systemu norm prawnych umożliwiających na terytorium RP rejestrację niektórych pojazdów z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie. W związku z tym, podstawowym założeniem prac legislacyjnych w tej materii jest dopuszczenie do rejestracji na terytorium RP określonych pojazdów z kierownicą po prawej stronie: samochodów osobowych oraz pojazdów specjalnych mających znaczenie dla gospodarki, tj. pojazdu przeznaczonego do oczyszczania dróg, do wywozu śmieci, żurawi samochodowych. Zgodnie z zapisami projektu (art. 81 ust. 12a), pojazdy takie powinny być objęte świadectwem homologacji typu WE pojazdu, czego weryfikacja będzie dokonywana w toku przeprowadzania okresowego badania technicznego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium RP, poprzez przedstawienie świadectwa zgodności WE lub oświadczenia producenta, potwierdzających wprowadzenie pojazdu do obrotu na podstawie świadectwa homologacji typu WE pojazdu.
REKLAMA
Pobierz bezpłatny wzór umowy: Samochód
Ponadto, w związku z zawartą w ww. ustawie możliwością udzielenia przez ministra właściwego do spraw transportu, indywidualnego odstępstwa od warunków technicznych, a także biorąc pod uwagę, iż projektowana zmiana ustawy określać będzie katalog pojazdów, Założenia do ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym które nie będą musiały uzyskać przedmiotowego odstępstwa, podjęto decyzję o sformułowaniu przepisu wskazującego wyłączenie pojazdów objętych tym katalogiem, z przepisu dotyczącego odstępstwa od warunków technicznych (projektowany art. 67 ust. 1a).
Zobacz serwis: Wykroczenia drogowe
Analiza norm prawnych obowiązujących w innych krajach UE
W celu opracowania, właściwego pod względem technicznym i ekonomicznym, systemu przepisów prawnych umożliwiających na terytorium RP rejestrację niektórych pojazdów z układem kierowniczym umieszczonym po prawej stronie, przeprowadzono analizę norm prawnych obowiązujących w tym zakresie w innych krajach UE. W wyniku analizy norm prawnych obowiązujących w przedmiotowym zakresie w Republice Czeskiej, Królestwie Niderlandów, Królestwie Hiszpanii oraz w Zjednoczonym Królestwie Wielkie Brytanii i Irlandii Północnej stwierdzono, co następuje:
a) Republika Czeska
W Republice Czeskiej istnieje możliwość zarejestrowania pojazdu z prawostronnym układem kierowniczym pochodzącego z kraju UE pod warunkiem spełnienia następujących warunków:
REKLAMA
− osoba ubiegająca się o rejestrację takiego pojazdu potwierdzi, że mieszkała w państwie członkowskim UE i przeprowadza się do Republiki Czeskiej wraz z mieniem, w tym zakupionym na terytorium UE pojazdem. Potwierdzeniem tego jest wpis w dowodzie rejestracyjnym albo oświadczenie o rejestracji pojazdu,
− pojazd taki musi być dostosowany do ruchu prawostronnego w zakresie świateł oraz lusterek. Dostosowanie to musi być udokumentowane protokołem wydanym przez certyfikowany instytut badawczy.
Pojazd powinien spełniać wymagania:
a. regulaminu EKG ONZ nr 48 w zakresie świateł dla pojazdu przystosowanego do ruchu prawostronnego. Wiąże się to z wymianą reflektorów głównych (w nowszych modelach pojazdów reflektory główne wyposażone są w przełączniki umożliwiające dostosowanie do obu kierunków ruchu), zmiana położenia światła tylnego przeciwmgłowego.
b. regulaminu EKG ONZ nr 46 w zakresie dostosowania bocznego lusterka lewego do uczestniczenia pojazdu w ruchu prawostronnym. Od 2 serii poprawek do regulaminu nr 46 lusterka montowane w pojazdach zapewniają jednakowe pole widzenia po obu stronach pojazdu.
b) Królestwo Niderlandów
REKLAMA
Po dokonaniu analizy materiałów uzyskanych z RDW, holenderskiego organu wykonawczego przy Ministerstwie Infrastruktury i Środowiska w przedmiocie możliwości rejestracji pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie na terytorium Królestwa Niderlandów, celem dokonania rejestracji pojazdu należy stawić się w stacji kontroli pojazdów prowadzonej przez RDW. Tam przeprowadzane są wszelkie procedury związane z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. W Holandii dla pojazdów z kierownicą umieszczoną po prawej stronie istnieje konieczność dokonania zmiany przednich świateł mijania poprzez dostosowanie ich analogicznie do wymagań dla pojazdów z kierownicą po lewej stronie. Ponadto, pojazdy wyposażone w jedno tylne światło przeciwmgłowe muszą mieć je zamieszczone po stronie lewej lub też na środku tyłu pojazdu.
W zakresie lusterek, w pojeździe z kierownicą umieszczoną po prawej stronie muszą one być umieszczone na zasadach określonych dla pojazdu z kierownicą umieszczoną po lewej stronie. Lusterko zewnętrzne z lewej strony pojazdu niezależnie od roku produkcji musi być zamontowane po jego lewej stronie. Pojazdy z krajów UE lub będące stronami EFTA, z kierownicą umieszczoną po prawej stronie, posiadające ważne badanie techniczne, nie podlegają temu badaniu, za wyjątkiem konieczności sprawdzenia dostosowania świateł zewnętrznych do ruchu prawostronnego.
Podczas procedury dopuszczania pojazdu do ruchu, należy przedstawić oryginały kompletnych dokumentów rejestracyjnych pojazdu z kraju pochodzenia. W przypadku pojazdów wyprodukowanych w roku 1995 lub później, istnieje także możliwość dołączenia świadectwa zgodności WE (CoC) potwierdzającego uzyskanie świadectwa homologacji.
c) Królestwo Hiszpanii
Pojazd z kierownicą po prawej stronie musi być dostosowany do ruchu prawostronnego obowiązującego w Królestwie Hiszpanii w zakresie świateł stosownie do przepisów regulaminu EKG ONZ nr 48. Wszystkie lampy pojazdu muszą posiadać znak homologacji (EKG ONZ lub UE).
d) Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
Pojazdy używane sprowadzone z jednego z krajów UE, powinny spełniać unijne wymagania homologacyjne, tj. właściciel pojazdu powinien przedstawić CoC albo inny dokument wystawiony przez producenta potwierdzający objęcie pojazdu unijnym świadectwem homologacji. Pojazdy takie muszą być dostosowane do wymagań obowiązujących na terenie Zjednoczonego Królestwa, tj. przystosowane do ruchu lewostronnego zgodnie z unijnymi wymaganiami w zakresie: świateł przednich, światła tylnego przeciwmgłowego, kierunkowskazów, prędkościomierza, oraz pasów bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach. Potwierdzeniem tego jest certyfikat wydawany, zgodnie z procedurą wzajemnego uznawania, przez Vehicle Certification Agency (VCA). Natomiast pojazdy zarejestrowane uprzednio w kraju nie należącym do UE, muszą być poddane procedurze dopuszczenia jednostkowego pojazdu.
Zobacz serwis: Rejestracja samochodu
Źródło: Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat