REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód zabytkowy (historyczny) - rejestracja, badania, ubezpieczenie OC

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Samochód, prawo/ Fot. Fotolia
Samochód, prawo/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód zabytkowy (historyczny) podlega specjalnym przepisom, dotyczącym rejestracji, badań okresowych czy ubezpieczenia OC. O czym powinien pamiętać posiadacz pojazdu zabytkowego?

Zabytkowe auto korzysta ze specjalnych warunków rejestracji, badań i ubezpieczenia

Pojazd zabytkowy (historyczny) to nie tylko wyróżniające żółte tablice, ale także szereg specjalnych przepisów dotyczących badania stanu technicznego, rejestracji, ochrony zabytku ruchomego oraz ubezpieczenia OC na czas użytkowania. Właściciel takiego auta musi najpierw uzyskać opinię rzeczoznawcy techniki samochodowej oraz wpis pojazdu do rejestru zabytków. Po przejściu badania technicznego pojazd może być zarejestrowany w miejscowym wydziale komunikacji.

REKLAMA

Do uznania pojazdu za zabytek ruchomy niezbędna jest opinia rzeczoznawcy w zakresie techniki samochodowej. Na podstawie takiej opinii właściwy miejscowo wojewódzki konserwator zabytków podejmuje decyzję o wpisie do rejestru zabytków ruchomych. Następnym krokiem jest poddanie pojazdu badaniu technicznemu, którego wynik pozytywny jest konieczny do zarejestrowania auta.

Zobacz również: Rejestracja zabytkowego pojazdu - 2018 r.

REKLAMA

Według ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd zabytkowy to pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Do pojazdów zabytkowych nie stosuje się przepisów dotyczących homologacji, procedury dopuszczenia jednostkowego pojazdu oraz unijnego dopuszczenia indywidualnego przewidzianego w dyrektywie 2007/46/WE. W przepisach o ruchu drogowym istnieje ogólny zakaz rejestracji jakiegokolwiek pojazdu złożonego poza wytwórnią. Zakaz ten nie jest stosowany do pojazdów marki „SAM” oraz właśnie pojazdu zabytkowego.

Pojazd zabytkowy wcześniej już wyrejestrowany może być zarejestrowany powtórnie. Ten sam wyjątek dotyczy także pojazdu odzyskanego po kradzieży oraz pojazdu mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie techniczne

Pojazd zabytkowy nie podlega okresowym badaniom technicznym. Wystarczy jedno badanie przed rejestracją. Należy jednak pamiętać, że corocznym badaniom technicznym podlega jednak pojazd tego typu, który jest wykorzystywany do zarobkowego transportu drogowego.

Ponadto warto mieć na względzie, że według prawa o ruchu drogowym dodatkowemu badaniu technicznemu podlega każdy pojazd m.in.:

  1. skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego:
    a) w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
    b) który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  2. skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu:
    a) w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji,
    b) jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska;
  3. w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym (z wyłączeniem montażu instalacji do zasilania gazem)
  4. w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej;
  5. w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  6. autobus, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, co do zgodności z dodatkowymi warunkami technicznymi;
  7. dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego.

Pojazd zabytkowy podlega badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi przed pierwszą rejestracją w Polsce. Jeżeli pojazd ma zamontowane urządzenie, które podlega dozorowi technicznemu, wówczas badanie techniczne może być przeprowadzone dopiero po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność takiego urządzenia.

Badanie techniczne pojazdu zabytkowego przeprowadzane wyłącznie w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

REKLAMA

Badanie co do zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi polega na sprawdzeniu prawidłowości działania poszczególnych zespołów i mechanizmów pojazdu, w szczególności pod względem bezpieczeństwa jazdy, oraz wykonaniu porównania stanu faktycznego pojazdu z warunkami technicznymi zgłoszonymi przez właściciela pojazdu we wniosku o przeprowadzenie badania co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego, składanym w stacji kontroli pojazdów.

Zakres badania określa protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego. Po wykonanym badaniu, którego wynik jest pozytywny, właściciel otrzymuje zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego.

Ubezpieczenie OC pojazdu historycznego

Według przepisów o ubezpieczeniach obowiązkowych pojazd historyczny to pojazd mechaniczny będący:

  • pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
  • pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
  • pojazdem mającym co najmniej 25 lat i który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Obowiązek posiadania ważnego ubezpieczenia OC dotyczy posiadacza lub kierującego pojazdem historycznym, od chwili wprowadzenia takiego pojazdów do ruchu. nie jest tu stosowany obowiązek ochrony ubezpieczeniowej przez cały okres, w którym pojazd jest zarejestrowany. Auto zabytkowe może być zatem ubezpieczone tylko w okresie użytkowania; na czas krótszy niż 12 miesięcy, na podstawie umowy ubezpieczenia krótkoterminowego. Umowa taka nie może być jednak krótsza niż 30 dni.

Posiadacz pojazdu historycznego jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie badań co do zgodności z warunkami technicznymi pojazdów zabytkowych

©℗ Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecamy serwis: Rejestracja samochodu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, żeby dostać rentę wdowią? ZUS: musisz mieć prawo do obu świadczeń

ZUS wyjaśnia co należy zrobić, aby otrzymać rentę wdowią. Przede wszystkim ZUS musi najpierw ustalić prawo do świadczenia. W może się okazać konieczne złożenie odpowiedniego wniosku.

Często chorujesz? Uważaj, bo możesz z tego powodu stracić pracę. Zgodnie z prawem. Sprawdź, w jakich sytuacjach nie możesz czuć się bezpiecznie

Pracownik nieobecny w pracy z powodu choroby ma określone prawa. W szczególności, w czasie nieobecności jest chroniony przed wypowiedzeniem umowy. Jednak jeśli choruje często i dezorganizuje pracę w zakładzie, może stracić pracę.

1000,00 zł na ferie zimowe w 2025 r. dla dzieci urodzonych od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2020 r. Sprawdź, jakie warunki należy spełnić!

Po raz kolejny Fundacja „Szansa dla Gmin” rekrutuje dzieci i młodzież na wypoczynek zimowy. W 2025 r. dofinansowanie wyniesie aż 1000,00 zł dla każdego uczestnika. Kto może uczestniczyć w zimowisku?

Chcesz wykorzystać ze zwolnienia z powodu siły wyższej? Jeśli pracujesz w budżetówce, dobrze się zastanów. Stracisz nie tylko przy wypłacie

Korzystanie ze zwolnienia z powodu siły wyższej to nie tylko kłopot dla pracodawcy. To również strata finansowa dla pracownika. I to nie tylko ta dotycząca wysokości wynagrodzenia. Pociąga to za sobą również dalsze konsekwencje.

REKLAMA

Zabrakło urlopu wypoczynkowego na święta? Jest na to jeden sposób – dodatkowe 2 dni wolnego, którego pracodawca nie może odmówić

Pracownicy, którzy nie wykorzystali jeszcze – w ciągu bieżącego roku kalendarzowego – tzw. 2 dni opieki na dziecko – mogą wykorzystać je w okresie świąteczno-noworocznym, tym bardziej – jeżeli nie dysponują już urlopem wypoczynkowym, a pracodawca nie będzie mógł odmówić im udzielenia zwolnienia. Jeżeli tego nie zrobią – niewykorzystane dni wolne przepadną wraz z końcem roku.

Układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym – czym jest i co można w nim zawrzeć?

Układ w postępowaniu restrukturyzacyjnym jest porozumieniem, zaakceptowanym przez sąd, między dłużnikiem a jego wierzycielami co do metod restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Metody te zawsze muszą mieścić się w granicach prawa, a w ich ramach mogą zostać dowolnie dobrane.

Rewolucja w EU ETS: Jak Unia planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku?

Unijny system EU ETS, fundament europejskiej polityki klimatycznej, osiągnął imponującą redukcję emisji, ale eksperci biją na alarm: bez radykalnych zmian po 2030 roku system może stracić swoją skuteczność. Włączenie technologii pochłaniania CO2 i utworzenie Europejskiego Centralnego Banku Węglowego to rozwiązania, które mogą zrewolucjonizować walkę z kryzysem klimatycznym i pomóc Europie osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku. Jakie decyzje zapadną w najbliższych latach?

14 lutego świętem państwowym i nowym dniem wolnym od pracy w 2025 r.?

W dniu 18 grudnia br. Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska złożył do laski marszałkowskiej poselski projekt ustawy zakładający wprowadzenie nowego święta państwowego, które przypadałoby na dzień 14 lutego. Czy będzie to również dzień wolny od pracy?

REKLAMA

TVN i Polsat będą umieszczone w wykazie podmiotów podlegających ochronie. Rada Ministrów przyjęła projekt rozporządzenia

Cyfrowy Polsat, P4 - operator sieci Play, TVN, T-Mobile i WB Electronics znalazły się na liście podmiotów podlegających ochronie - poinformował premier Donald Tusk. Rada Ministrów przyjęła projekt rozporządzenia.

1000 zł dofinansowania do ferii zimowych w 2025 r. Można składać wnioski dla dzieci urodzonych od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2020 r.

Wielkimi krokami zbliżają się nie tylko święta, ale i zimowe ferie dzieci i młodzieży. Warto wiedzieć, że rozpoczęła się już rekrutacja na wypoczynek dla dzieci urodzonych od 1stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2020 r., a niektórzy rodzice mają szansę na 1000 złotych dofinansowania.

REKLAMA