Rejestracja pojazdu zabytkowego
REKLAMA
REKLAMA
Pojazd zabytkowy
Zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym za pojazd zabytkowy uważa się pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków.
REKLAMA
Zobacz portal: Prawnik.pl
Niezbędne dokumenty
Do rejestracji pojazdu zabytkowego wymagane są następujące dokumenty:
- wypełniony wniosek o rejestrację (formularz do pobrania w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta),
- dowód osobisty,
- dowód własności pojazdu zabytkowego,
- dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem, jeżeli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą,
- oświadczenie właściciela pojazdu złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, w przypadku braku dowodu rejestracyjnego,
- uwierzytelniona kopia decyzji w sprawie wpisania pojazdu, jako dobra kultury, do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury lub dokument potwierdzający wpisanie pojazdu do inwentarza muzealiów,
- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi wydane przez upoważnioną stację kontroli pojazdów, Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku,
- protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego wydany przez wyżej wymienione podmioty,
- ubezpieczenie OC,
- tablice rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce,
- pisemne upoważnienie i dowód tożsamości osoby upoważnionej — w przypadku działania przez pełnomocnika.
Po złożeniu wniosku o rejestrację wraz z kompletem wymaganych dokumentów organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej. Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne.
Czasowej rejestracji dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu.
Pozwolenie czasowe podlega wymianie na dowód rejestracyjny przed upływem wyznaczonego terminu.
Zadaj pytanie: Forum prawników
Opłaty
Opłaty w Starostwie:
- za zabytkowe tablice rejestracyjne samochodowe — 100 zł,
- za wydanie pozwolenia czasowego — 12 zł,
- za wydanie dowodu rejestracyjnego — 48 zł,
- za wydanie kompletu znaków legalizacyjnych — 11 zł,
- za wydanie nalepki kontrolnej na szybę — 16,50 zł;
- opłata ewidencyjna za wydanie pozwolenia czasowego, dowodu rejestracyjnego, nalepki kontrolnej, zalegalizowanych tablic rejestracyjnych, karty pojazdu dla pojazdu samochodowego — po 1 zł każda,
- pełnomocnictwo — 17 zł.
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym,
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat