Czy posiedzenia rady powiatu są dostępne dla wszystkich?
REKLAMA
REKLAMA
Posiedzenia rady powiatu
REKLAMA
Przewodniczący rady powiatu zwołuje sesję rady co najmniej raz na trzy miesiące. Istnieje również możliwość zwołania tzw. nadzwyczajnej sesji, uprawnienie do czego posiada zarząd powiatu oraz ¼ składu rady powiatu.
Zawiadomienie o nadzwyczajnej sesji rady powiatu powinno zawierać porządek obrad i projekty uchwał, a także określenie terminu sesji (tj. datę, godzinę), a także dokładne miejsce, w którym odbędzie się sesja.
Prawo wstępu na sesję rady powiatu
Uprawnienie do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej (czyli m.in. rad powiatu), zostało nam zagwarantowane w Konstytucji. Oznacza to, że obywatele mają prawo wstępu na posiedzenia rady powiatu, ale mogą również filmować, nadrywać dźwięk, zasięgać informacji zawartych w dokumentach, protokołach czy sprawozdaniach.
Zobacz również: Kompetencje i zadania rady powiatu
REKLAMA
Ważne jest również to, że korzystając z przysługujących nam uprawnień, nie musimy wskazywać przyczyn, z racji których chcemy uzyskać takie, a nie inne informacje. Dane dotyczące działalności rad powiatu są jawne, a organy samorządu terytorialnego mają obowiązek je rozpowszechniać.
Oczywiście, uprawnienie to nie jest bezwzględne, to znaczy musimy liczyć się z tym, że prawo wstępu na posiedzenie rady czy dostępu do pewnych dokumentów, zostanie ograniczone. Odmowę urzędnicy powinni jednak uzasadnić.
Jawność sesji rady powiatu
Co do zasady jednak, sesje rady powiatu są jawne. Jawność zapewnia się m.in. poprzez:
1. podanie informacji o miejscu, terminie i porządku obrad do publicznej wiadomości;
2. umożliwienie publiczności obserwowania obrad;
3. udostępnienie do wglądu protokołów, sprawozdań z obrad;
4. umieszczanie informacji na stronach internetowych.
Udzielenie informacji publicznych, o które występują zainteresowani obywatele powinno nastąpić niezwłocznie, czyli w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli udostępnienie informacji w danym momencie będzie niemożliwe, należy o tym powiadomić wnioskodawcę. Termin otrzymania informacji nie może jednak przekroczyć 2 miesięcy.
Zobacz również serwis: Rada powiatu
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat