Na 47 posiedzeniu Sejmu uchwalono nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Posłowie niemal jednogłośnie przyjęli propozycję zmian, które zakładają przyspieszenie wejścia w życie przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0 w zakresie Centralnej Ewidencji Pojazdów. Posłowie przystali na to by CEP zaczął funkcjonować już od 30 października 2017 r.
Za badanie zapłacisz z góry
Nowe przepisy przewidują konieczność uiszczenia opłaty za badanie techniczne pojazdu jeszcze przed jego przeprowadzeniem. W obecnym porządku prawnym kierowcy płacą za badanie po wbiciu przez diagnostę do dowodu rejestracyjnego pieczątki. Można zadać sobie pytanie, jakie ma znaczenie to czy zapłacisz przed badaniem czy po?
Prawodawca nakładając na kierowcę obowiązek zapłaty z góry za badanie techniczne pojazdu chce zmniejszyć skalę zjawiska, które polega na ,,przymykaniu oka’’ przez diagnostów na niektóre nieprawidłowości wykryte w trakcie kontroli pojazdu. Kierowca, który zrobił przegląd w jednym warsztacie i tam wykryto pewne nieprawidłowości, może spróbować szukać diagnosty, który przybije pieczątkę pomimo tych wad.
Zobacz też: Wykroczenia drogowe
Dane z kontroli, w tym dane o próbie zdobycia pieczątki, mają trafiać do CEP. Oznacza to, że kierowca, który zapłaci za badanie z góry nie znając jego wyniku, nie będzie miał możliwości dopuszczenia się opisanego oszustwa.
Przewidziano wyjątek od obowiązku zapłaty z góry za badanie techniczne. Tego obowiązku nie będą mieli przedsiębiorcy, którzy rozliczają usługę na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności.
Co jeszcze się zmieni?
Nowe przepisy nakładają także nowe obowiązki m.in. na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Jak wskazują nowe przepisy, UFG będzie musiał przekazywać do CEP wszelkie informacje na temat istotnych szkód, do jakich doszło w aucie w czasie wypadku. Przez istotną szkodę należy rozumieć ,,szkodę w zakresie elementów układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego pojazdu mającą wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, kwalifikująca pojazd do dodatkowego badania technicznego’’.
Osoba chcąca kupić używane auto będzie mogła zajrzeć do CEP by sprawdzić czy auto nie miało wcześniej jakichś poważniejszych uszkodzeń, o którym sprzedawca wcześniej nie wspomniał. Zwiększy to bezpieczeństwo na drogach i ukróci proceder sprzedawania silnie uszkodzonych aut.
W ewidencji mają znaleźć się także dane na temat ciążących na aucie zastawów i innych zabezpieczeń.
Straż Graniczna ma zyskać możliwość zatrzymania dowodu rejestracyjnego bez czekania na Policję. Straż. Na skutek tej zmiany SG będzie musiała także wprowadzać do CEP dane na temat zatrzymania dowodu rejestracyjnego oraz na temat wydanych pozwoleń czasowych.
Opracowano na podstawie:
Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym