Wkrótce mniej stresu na egzaminie z prawa jazdy
Ministerstwo Infrastruktury zmienia podejście do przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Chce zakazu organizowania przez egzaminatora więcej niż 8 części praktycznych egzaminów w ciągu dnia. Pracownik WORD-u ma nie pracować więcej niż 8 godzin dziennie i nie przeprowadzać więcej niż 1 części praktycznej egzaminu w ciągu godziny. Efekt - ma być mniej nerwów, zarówno po stronie egzaminatorów jak i kursantów.
Wszystko za sprawą projektu nowego rozporządzenia w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.
Polecamy: Samochód służbowy do celów prywatnych – pytania i odpowiedzi (PDF)
Przepisy mają pozwolić egzaminatorom przeprowadzać egzaminy bez nacisków na zwiększenie zdawalności czy wydajności, dając tym samym czas na spokojne i obiektywne prowadzanie egzaminów. Według MI, umożliwi to wyznaczenie dokładnej godziny egzaminu dla każdej osoby egzaminowanej, co przełoży się na znaczne ograniczenie stresu przed egzaminem i poprawę wyników egzaminów.
Ponadto w rozporządzeniu wprowadzono także szereg przepisów dotyczących wymagań stosowanych na egzaminie państwowym, w tym między innymi ze względu na wątpliwości interpretacyjne i związane z tym różne traktowanie osób egzaminowanych w różnych ośrodkach egzaminowania.
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego obecnie finansują się same i dlatego ilość przeprowadzanych egzaminów jest bardzo istotna. Od dłuższego czasu obserwowane są negatywne zachowania WORD-ów, które związane są przede wszystkim z dążeniem do maksymalizowania zysków finansowych z przeprowadzonych egzaminów.
W pracy zatrudnionych egzaminatorów często obserwuje się wywieranie różnego rodzaju presji w kierunku osiągnięcia wyższej zdawalności i określonej wysokiej wydajności (np. przeprowadzenie 14 egzaminów praktycznych w ciągu 8 godzin).
Zdaniem ministerstwa, działania takie są wysoce nieakceptowalne społecznie ze względu na brak transparentności procesu egzaminowania. Mają one jednocześnie wpływ na jakość egzaminu, a także wiążą się z przyzwoleniem na nierealizowanie niektórych zadań lub ich pobieżne realizowanie.
Rozwiązania proponowane przez MI, pociągną jednak za sobą wzrost kosztów utrzymania egzaminatorów przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Ponieważ dla zapewnienia odpowiedniej ilości egzaminów w ciągu dnia będzie wymagane zatrudnienie dodatkowych egzaminatorów.
Według MI, mając na względzie dane statystyczne, wzrost ten będzie wynosił około 3 dodatkowych egzaminatorów na WORD czyli około 150 nowych egzaminatorów w skali kraju.
Obecne rozporządzenie utraci moc 30 czerwca 2019 r. Lukę mają wypełnić nowe przepisy które mają wejść w życie najpóźniej 1 lipca 2019 r. Rozporządzenie jest obecnie na etapie konsultacji.
Polecamy serwis: Prawo jazdy 2019