Egzamin na prawo jazdy 2019 : ma być mniej stresu

Paweł Sikora
rozwiń więcej
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Egzamin na prawo jazdy w 2019 r. - czy będzie mniej nerwowy? / Fotolia
Najpóźniej 1 lipca 2019 r. mają wejść w życie nowe przepisy, zmieniające zasady przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury ma pozwolić egzaminatorom na przeprowadzania egzaminów bez nacisków na zwiększenie wydajności.

Wkrótce mniej stresu na egzaminie z prawa jazdy

Ministerstwo Infrastruktury zmienia podejście do przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Chce zakazu organizowania przez egzaminatora więcej niż 8 części praktycznych egzaminów w ciągu dnia. Pracownik WORD-u ma nie pracować  więcej niż 8 godzin dziennie i nie przeprowadzać więcej niż 1 części praktycznej egzaminu w ciągu godziny. Efekt - ma być mniej nerwów, zarówno po stronie egzaminatorów jak i kursantów.

Wszystko za sprawą projektu nowego rozporządzenia w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.

Polecamy: Samochód służbowy do celów prywatnych – pytania i odpowiedzi (PDF)

Przepisy mają pozwolić egzaminatorom przeprowadzać egzaminy bez nacisków na zwiększenie zdawalności czy wydajności, dając tym samym czas na spokojne i obiektywne prowadzanie egzaminów. Według MI, umożliwi to wyznaczenie dokładnej godziny egzaminu dla każdej osoby egzaminowanej, co przełoży się na znaczne ograniczenie stresu przed egzaminem i poprawę wyników egzaminów.

Ponadto w rozporządzeniu wprowadzono także szereg przepisów dotyczących wymagań stosowanych na egzaminie państwowym, w tym między innymi ze względu na wątpliwości interpretacyjne i związane z tym różne traktowanie osób egzaminowanych w różnych ośrodkach egzaminowania.

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego obecnie finansują się same i dlatego ilość przeprowadzanych egzaminów jest bardzo istotna. Od dłuższego czasu obserwowane są negatywne zachowania WORD-ów, które związane są przede wszystkim z dążeniem do maksymalizowania zysków finansowych z przeprowadzonych egzaminów.

W pracy zatrudnionych egzaminatorów często obserwuje się wywieranie różnego rodzaju presji w kierunku osiągnięcia wyższej zdawalności i określonej wysokiej wydajności (np. przeprowadzenie 14 egzaminów praktycznych w ciągu 8 godzin).

Zdaniem ministerstwa, działania takie są wysoce nieakceptowalne społecznie ze względu na brak transparentności procesu egzaminowania. Mają one jednocześnie wpływ na jakość egzaminu, a także wiążą się z przyzwoleniem na nierealizowanie niektórych zadań lub ich pobieżne realizowanie.

Rozwiązania proponowane przez MI, pociągną jednak za sobą wzrost kosztów utrzymania egzaminatorów przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Ponieważ dla zapewnienia odpowiedniej ilości egzaminów w ciągu dnia będzie wymagane zatrudnienie dodatkowych egzaminatorów.

Według MI, mając na względzie dane statystyczne, wzrost ten będzie wynosił około 3 dodatkowych egzaminatorów na WORD czyli około 150 nowych egzaminatorów w skali kraju.

Obecne rozporządzenie utraci moc 30 czerwca 2019 r. Lukę mają wypełnić nowe przepisy które mają wejść w życie najpóźniej 1 lipca 2019 r. Rozporządzenie jest obecnie na etapie konsultacji.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecamy serwis: Prawo jazdy 2019

Prawo
Prawo budowlane do zmiany. Nowe garaże i piwnice muszą być miejscami doraźnego schronienia
18 lis 2024

Konieczne są zmiany w prawie budowlanym. Ponieważ od 2026 roku piwnice i garaże w nowo budowanych obiektach użyteczności publicznej i blokach mieszkalnych będą musiały być tak zaprojektowane, by móc stworzyć w nich miejsca doraźnego schronienia.

Nowe przedmioty w szkole. Edukacja zdrowotna i edukacja obywatelska od roku szkolnego 2025/2026
18 lis 2024

Trwają prace nad projektem rozporządzeniem wprowadzającym do szkół nowe przedmioty: edukację zdrowotną i edukację obywatelską. Projekt trafił do konsultacji społecznych.

QUIZ Szybka 10 z wiedzy ogólnej. Rozruszaj swój mózg
18 lis 2024
Jesienią nie zapominasz o aktywności fizycznej? Świetnie, ale pamiętaj też o gimnastyce umysłu. Szybka 10 pytań z wiedzy ogólnej to doskonałe ćwiczenie na rozruszanie mózgu.
B2B (samozatrudnienie) zamiast umowy o pracę. Wady i zalety. Komu się opłaca taka forma współpracy zarobkowej?
18 lis 2024

Przejście na model współpracy B2B (tzw. samozatrudnienie) to decyzja, która daje większą niezależność i możliwość rozwoju, ale wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Popularność tego rozwiązania wciąż rośnie szczególnie w branżach takich jak IT, consulting czy marketing. Dodatkowo - nie wszystkie firmy oferują dziś zatrudnienie na umowę o pracę. Często to właśnie nowe możliwości zawodowe i wyższe wynagrodzenie na B2B skłaniają do założenia własnej działalności gospodarczej. Jeśli stoisz przed takim wyborem zapoznaj się z korzyściami, jakie daje Ci współpraca w formie B2B, ale także jakie obowiązki Cię czekają jako przedsiębiorcę.

Cena prądu w 2025 roku. Gospodarstwa domowe nadal z gwarantowaną ceną maksymalną 500 zł netto za 1 MWh
18 lis 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przedłużenia na 2025 rok obowiązywania mechanizmu ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych, ustalonej na niższym poziomie niż cena, która wynika z zatwierdzonych taryf dla energii elektrycznej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. 18 listopada 2024 r. opublikowano założenia nowelizacji ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców (…).

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany
18 lis 2024

Obowiązek szkolny. Do kiedy? Jakie kary? Ile dni nieusprawiedliwionych? Resort edukacji szykuje zmiany. Kto podlega obowiązkowi szkolnemu? Do kiedy trwa obowiązek szkolny? Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad projektem.

Vouchery Biedronki - reklamy nie wyjaśniają precyzyjnie zasad. Prezes UOKiK stawia zarzuty. Grozi kara do 10% obrotu
18 lis 2024

Na początku 2024 roku, 31 stycznia i 14 lutego, w sklepach Biedronka odbyły się jednodniowe akcje promocyjne – „Specjalna Środa” i „Walentynkowa Środa”. Klienci byli zachęcani do kupienia określonych produktów, za które mieli otrzymać „Zwrot 100% na voucher”. Okazało się jednak, że przedsiębiorca w przekazach reklamowych nie informował jasno o zasadach akcji. Prezes UOKiK postawił spółce Jeronimo Martins Polska zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

Wysyp mandatów. W tych miejscach kierowcy muszą się mieć na baczności. Inaczej wezwanie
18 lis 2024

System odcinkowego pomiaru prędkości prowadzi do znacznego wzrostu liczby mandatów. Szczególnie dotyczy to nowo wprowadzonych kamer na autostradzie A1, tworzących jeden z najdłuższych takich odcinków w kraju. Kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność po przekroczeniu znaku D-51a, gdyż ryzyko otrzymania mandatu jest bardzo wysokie. 

Prawie pół miliona emerytów dostaje ponad 7000 zł brutto. Minimalna emerytura (1780,96 zł brutto) nie jest najniższą emeryturą wypłacaną przez ZUS
18 lis 2024

ZUS informuje, że jest sporo emerytów, których świadczenia emerytalne przekraczają kilkanaście tysięcy złotych. Niektóre wypłaty sięgają nawet 20 czy 30 tys. zł. Najwyższa emerytura w kraju wynosi ok. 48,7 tys. zł brutto, podczas gdy najniższa to zaledwie 2 grosze. 

Samolot się opóźnił? Masz prawo do odszkodowania (od 250 do 600 eur), bezpłatnego wyżywienia, zakwaterowania w hotelu i nie tylko. Po swoje prawa sięga tylko mniej niż połowa uprawnionych
18 lis 2024

Opóźnienie lotu samolotem to nierzadkie zjawisko, dlatego warto wiedzieć, że wiążą się z nim określone prawa pasażera lotniczego – poczynając od bezpłatnego wyżywienia, poprzez zakwaterowanie w hotelu, a na odszkodowaniu i zwrocie kosztów biletów lotniczych skończywszy. Z danych przedstawionych agencji Newseria Biznes przez dyrektora generalny DelayFix, Dominika Lewandowskiego, wynika, że z powyższych praw korzysta tylko mniej niż połowa uprawnionych pasażerów, na czym przewoźnicy (w samej Polsce) oszczędzają ponad 300 mln zł rocznie. W całej Europie natomiast, pozostaje nieodebranych aż 5 mld zł rekompensat.

pokaż więcej
Proszę czekać...