REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek powodziowy. Kiedy można złożyć wniosek?

pieniądze, złotówki
Zasiłek powodziowy. Kiedy można złożyć wniosek?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rząd pracuje nad projektem w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województw dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego. A co z zasiłkiem powodziowym? Reguluje go ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi.

W przypadku powodzi, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia szczególne rozwiązania dla gmin i miejscowości poszkodowanych w wyniku powodzi. Reguluje je ustawa z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi wprowadziła zasiłek powodziowy. Warto także podkreślić, że premier Donald Tusk poinformował w niedzielę, że zlecił ministrowi finansów przygotowanie środków na pomoc doraźną i usuwanie skutków powodzi. Jeszcze w sobotę premier zapowiedział, że będzie to pomoc podobna do tej, jaką jego rząd uruchomił po raz pierwszy wobec poszkodowanych po przejściu serii trąb powietrznych w sierpniu 2008 r. Wówczas, rząd zdecydował, że poszkodowani przez trąbę powietrzną otrzymają odszkodowania, które w pełni pokryją ich straty, a oprócz tego będą im wypłacane szybkie, jednorazowe zasiłki w wysokości do 10 tys. zł.

REKLAMA

Zasiłek powodziowy. Kiedy można złożyć wniosek? 

W przypadku wystąpienia powodzi o rozmiarach powodujących konieczność zastosowania szczególnych rozwiązań określonych w ustawie, gdy środki zastosowane przez właściwe organy administracji rządowej i organy jednostek samorządu terytorialnego okazały się niewystarczające, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, na podstawie danych przekazanych Prezesowi Rady Ministrów przez właściwych wojewodów: wykaz gmin lub miejscowości poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi, na terenie których stosuje się szczególne rozwiązania określone w ustawie; rodzaj stosowanych rozwiązań, a także w niektórych przypadkach warunki lub okres ich stosowania lub termin na dokonanie określonych czynności, nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Zasiłek powodziowy. Komu przysługuje i ile wynosi?

Zasiłek powodziowy przysługuje rodzinie lub osobie samotnie gospodarującej, poszkodowanej w wyniku wystąpienia powodzi, w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej. Zasiłek powodziowy - zgodnie z ustawą - jest jednorazowy i wynosi do 2 tys. zł. Przyznawany jest niezależnie od dochodów rodziny lub osoby samotnie gospodarującej.

Wniosek o zasiłek powodziowy

Zasiłek powodziowy przyznawany jest na wniosek rodziny lub osoby samotnie gospodarującej. Należy go złożyć w terminie określonym w rozporządzeniu. Wniosek składa się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na terenie której wnioskodawca poniósł szkodę w wyniku powodzi, albo gminy sąsiadującej, na terenie której przebywa w wyniku przeprowadzenia ewakuacji albo konieczności opuszczenia zagrożonego miejsca zamieszkania. Decyzję o przyznaniu zasiłku wydaje wyżej określony organ niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni od dnia wpłynięcia wniosku do organu. Do wniosku należy dołączyć oświadczenie że w wyniku powodzi doznał szkody majątkowej wraz z określeniem jej wartości, nie ubiegał się o zasiłek na terenie innej gminy oraz że wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku.

Wypłata zasiłku powodziowego

Zasiłek powodziowy wypłacany jest przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie dwóch dni od dnia wydania decyzji w sprawie przyznania zasiłku. W ustawie wskazano, że wypłacany jest w wysokości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. równej wartości szkody według dołączonego do wniosku oświadczenia, jeżeli nie przekracza 2 tys. zł;
  2. 2 tys. zł, jeżeli wartość szkody według oświadczenia dołączonego do wniosku, jest równa bądź wyższa niż 2 tys. zł.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm opóźnia wypłatę dodatku 2520 zł do renty socjalnej. Kiedy się skończy pech rencistów? [PDF]

Pech bo nie miał być dodatek dopełniający 2520 zł do renty, ale podniesienie renty socjalnej do poziomu pensji minimalnej (od 1 stycznia 2025 r. 4666 zł brutto). Ostatecznie Sejm wprowadzi dodatek dopełniający 2520 zł dla ⅓ rencistów, a sama renta nie zostanie podniesiona (poza zwykłą, coroczną waloryzacją). I teraz kolejny pech - w Sejmie złożono poprawkę, że wypłata dodatku zostanie opóźniona aż do 1 maja 2025 r.

Darowizny dla powodzian z 0 proc. VAT, w przypadku darowizn towarów i usług

Darowizny towarów i usług przekazywane w ramach pomocy poszkodowanym w powodzi będą z 0 proc. VAT - tak zapowiedział minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że projekt trafił już do uzgodnień międzyresortowych.

Kancelaria Prezydenta przekazuje ponad 3 mln zł na pomoc powodzianom

Kancelaria Prezydenta podjęła decyzję o blokadzie środków w budżecie w wysokości ponad 3 mln zł, by umożliwić przekazanie tych pieniędzy na rzecz poszkodowanych powodzian. Tak podała Kancelaria w wydanym komunikacie.

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek ZUS

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą liczyć na ulgi w spłacie składek do ZUS, takie jak odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Mogą tez wystąpić o umorzenie składek na własne ubezpieczenie.

REKLAMA

Pilne! MEN: 2540 zł świadczenia dla dzieci i uczniów. Jaki wniosek i gdzie należy złożyć, aby otrzymać wsparcie?

Rodziny dzieci i uczniów, które poniosły straty w wyniku ulew i powodzi, które w ostatnich dniach dotknęły Polski – mogą otrzymać 2540 zł wsparcia na jedno dziecko lub ucznia. Jaki wniosek i gdzie należy złożyć, aby otrzymać świadczenie? 

Czy niewdzięczność obdarowanego zawsze umożliwia odwołanie darowizny? [przykłady, orzecznictwo]

Umowa darowizny jest dość często zawieraną umową w Polsce. Dotyczy ona różnych rzeczy między innymi nieruchomości. Uzyskanie darowizny wcale nie oznacza bezwzględnego przejęcia własności takiej darowanej rzeczy na zawsze. Czasami można ją bowiem odwołać. Można to jednak uczynić tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Aktywnie w żłobku. Jak policzyć wysokość opłaty, gdy żłobek korzysta z dofinansowania w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029?

Świadczenie „aktywnie w żłobku” to jedno z trzech nowych świadczeń, dostępnych od 1 października 2024 r. Jak policzyć wysokość opłaty w żłobku, która uprawnia do świadczenia „aktywnie w żłobku”, jeśli instytucja korzysta z dofinansowania w ramach Programu Aktywny Maluch 2022-2029?

Pieniądze dla powodzian: 10 tys. zł, 100 tys. zł i 200 tys. zł. Która kwota dla kogo? Stan klęski żywiołowej: w których powiatach?

W dniu 16 września 2024 r. premier Donald Tusk poinformował, że powodzianie mogą już składać wnioski o pomoc. Jest to 10 tys. zł doraźnej natychmiastowej pomocy; a także do 100 tys. zł na remont mieszkania lub odbudowę pomieszczeń gospodarczych oraz i do 200 tys. zł na odbudowę budynków mieszkalnych. O pomoc można zgłaszać się do władz gminy, w której dana osoba mieszka i gdzie poniosła straty.

REKLAMA

Stan klęski żywiołowej. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw [treść rozporządzenia]

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego. Rozporządzenie wchodzi w życie z dnie ogłoszenia.

Kto płaci za pobyt w domu opieki społecznej? W jakiej wysokości? Dlaczego opłata nie zależy od majątku a tylko od dochodu?

W lipcu 2024 r. posłowie w interpelacji zapytali Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, dlaczego opłata za pobyt w domu opieki społecznej (tzw. DPS-ie) zależy tylko od dochodów osób zobowiązanych do jej wnoszenia a nie zgromadzonego majątku. W odpowiedzi z września br. Minister wskazał, że postulat wprowadzenia do ustawy o pomocy społecznej możliwości uwzględniania w odpłatności za pobyt w DPS majątku mieszkańca, budzi poważne wątpliwości w zakresie zgodności z Konstytucją RP. Zdaniem Ministra obecne przepisy w tym zakresie wydają się być optymalne ale będą jeszcze poddane analizie.

REKLAMA