Już wkrótce mija termin składania wniosków o bon energetyczny. Świadczenie to można otrzymać w ramach rekompensaty za częściowe odmrożenie cen energii elektrycznej. Wniosek o bon energetyczny należy złożyć na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
- Wysokość bonu energetycznego nie będzie jednakowa
- Przygotuj wniosek o bon energetyczny
- Jak złożyć wniosek
- Kiedy upływa termin wypłaty bonu energetycznego
Wysokość bonu energetycznego nie będzie jednakowa
Bon energetyczny przysługuje za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. Jest to jednorazowe świadczenie pieniężne na energię elektryczną dla gospodarstw domowych o niższych dochodach.
Bon energetyczny jest przeznaczony dla gospodarstw domowych, których przeciętne miesięczne dochody w 2023 r. nie przekroczyły:
- 2500 zł dla gospodarstw jednoosobowych,
- 1700 zł na osobę dla gospodarstw wieloosobowych.
Wysokość bonu energetycznego zależy od liczby osób w gospodarstwie domowym:
- 300 zł dla gospodarstw 1-osobowych,
- 400 zł dla gospodarstw 2-3 osobowych,
- 500 zł dla gospodarstw 4-5 osobowych,
- 600 zł dla gospodarstw 6 osobowych i większych.
Gospodarstwa domowe używające energii elektrycznej do ogrzewania otrzymają dwukrotnie wyższy bon:
- 600 zł dla gospodarstw 1-osobowych,
- 800 zł dla gospodarstw 2-3 osobowych,
- 1000 zł dla gospodarstw 4-5 osobowych,
- 1200 zł dla gospodarstw 6 osobowych i większych.
Taki rozmiar pomocy wynika z tego, że gospodarstwa, gdzie wykorzystywane są źródła ogrzewania zasilane energią elektryczną, mają najwyższe rachunki.
Przy wypłacie bonu obowiązuje tzw. zasada złotówka za złotówkę. Oznacza to, że bon energetyczny będzie przyznawany nawet po przekroczeniu kryterium dochodowego, ale kwota bonu będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia.
Przygotuj wniosek o bon energetyczny
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego powinien zawierać:
- dane wnioskodawcy - imię (imiona) i nazwisko, adres miejsca zamieszkania lub pobytu, numer PESEL (jeżeli został nadany), serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość (w przypadku osób, które nie posiadają numeru PESEL), obywatelstwo, adres poczty elektronicznej i numer telefonu (jeżeli wnioskodawca wyraża na to zgodę);
- dane dotyczące dochodów wnioskodawcy;
- informację o głównym źródle ogrzewania gospodarstwa domowego;
- numer rachunku płatniczego oraz imię i nazwisko jego właściciela, na który zostanie przekazana kwota bonu energetycznego, jeżeli wnioskodawca chce otrzymać bon na ten rachunek;
- informacje niezbędne do ustalenia i weryfikacji dochodów wnioskodawcy;
- dane i informacje o członkach gospodarstwa domowego wnioskodawcy, w przypadku gospodarstwa domowego wieloosobowego;
- oświadczenie o zgodności z prawdą przedstawionych we wniosku informacji.
Jak złożyć wniosek
Wniosek o bon energetyczny należy złożyć:
- wójtowi,
- burmistrzowi,
- prezydentowi miasta
właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która go składa.
Wniosek należy złożyć na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. aplikacji mObywatel).
Termin złożenia wniosku o bon energetyczny mija 30 września 2024 r. Wniosek powinien być rozpatrzony w ciągu 60 dni.
Kiedy upływa termin wypłaty bonu energetycznego
Wypłata bonu powinna być zrealizowana jesienią lub zimą 2024 r. W razie bonu energetycznego przyznanego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości, kwota w wysokości odpowiadającej kwocie nienależnie pobranych środków podlega zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.