Ułatwienia dla niepełnosprawnych w usługach telefonicznych
REKLAMA
REKLAMA
Zdaniem ministra Rafała Trzaskowskiego, wspieranie dostępności nie jest działalnością charytatywną. - To narzędzie pobudzenia gospodarki.
REKLAMA
Niepełnosprawni w UE
80 mln obywateli Unii Europejskiej jest niepełnosprawnych (16% populacji). W co czwartej rodzinie jest osoba z niepełnosprawnością.
Zapytaj na: Forum
Ochrona niepełnosprawnych w Polsce
Do 2014 roku w Polsce obowiązek dbania o interesy osób niepełnosprawnych ciążył tylko na przedsiębiorcy wyznaczonym do świadczenia usług wchodzących w skład usługi powszechnej. Nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1445) nałożyła obowiązek świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych na wszystkich dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych. Stąd nowe rozporządzenie, które zakłada:
Zobacz również: Karta parkingowa w 2014 roku
W ciągu sześciu miesięcy:
- Przygotowanie regulaminów i cenników w taki sposób, aby osoby niepełnosprawne miały realną możliwość zapoznania się z nimi. Oznacza to, że powinny zostać sporządzone w formacie tekstowym, w formie tradycyjnej, w alfabecie Braille’a bądź przy użyciu odpowiednio dużej czcionki. Jeśli dokument przesyłany jest drogą elektroniczną, musi umożliwiać powiększenie czcionki.
- Dostosowanie modeli telefonów (i innych urządzeń końcowych) do potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Zapewnienie wskazanym podmiotom pomocy w konfiguracji urządzeń i usług.
- Przystosowanie aparatów publicznych (np. budek telefonicznych) do potrzeb niepełnosprawnych.
W ciągu 12 miesięcy
- Dostosowanie około 500 biur obsługi abonentów do potrzeb osób niepełnosprawnych, poprzez:
- Zapewnienie systemu językowo-migowego on-line lub urządzeń umożliwiających połączenie się z tłumaczem języka migowego albo usługi tłumacza polskiego języka migowego/ systemu językowo-migowego.
- Zapewnienie urządzeń pozwalających na powiększenie tekstu, prezentację regulaminu/ cennika.
- Umożliwienie korzystania niepełnosprawnym z upośledzeniem narządu ruchu.
W ciągu 24 miesięcy
- Dostosowanie stron internetowych dostawców usług telefonicznych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Pętle indukcyjne
REKLAMA
Na przełomie kwietnia i marca 2014 roku planowane jest zawarcie porozumienia z izbami zrzeszającymi przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Na jego podstawie dostawcy usług wyposażą część biur obsługi w tzw. pętle indukcyjne (systemy induktofoniczne), które umożliwiają osobom słabosłyszącym czysty odbiór i lepszą interpretację informacji dźwiękowych.
Ułatwianie osobom niepełnosprawnym korzystania z usług telefonicznych (poprzez zmiany legislacyjne i współpracę z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi i organizacjami reprezentującymi interesy osób niepełnosprawnych) realizują postanowienia Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz przyjętej w trakcie Światowej Konferencji ds. Rozwoju Telekomunikacji (WTDC2014) w Dubaju Rezolucji 58 dotyczącej dostępności technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) dla osób niepełnosprawnych. Zachęca ona państwa członkowskie do wdrażania odpowiedniej legislacji krajowej, ułatwiającej korzystanie przez osoby niepełnosprawne z ICT.
Polecamy serwis: Niepełnosprawni
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 464).
Ustawa z dnia 21 grudnia 2012 roku o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r. poz. 1445).
Źródło: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat