REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie doczekali na świadczenie wspierające za 9-12 miesięcy. Jest świadczenie pielęgnacyjne. Rodziny osób niepełnosprawnych nic nie wygrają w sądzie

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Przepadło świadczenie wspierające 31.605 zł. Nie ma sensu iść do sądu jak jest równoważne świadczenie pielęgnacyjne
Przepadło świadczenie wspierające 31.605 zł. Nie ma sensu iść do sądu jak jest równoważne świadczenie pielęgnacyjne
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ostrzegano przed tym, że przewlekłość postępowań w WZON zderzy się z problemem śmierci osoby niepełnosprawnej, która złożyła wniosek o świadczenie wspierające, spełnia kryteria, ale nie doczekała decyzji WZON. Rodziny osób zmarłych koszty opieki pokryją ze świadczenia pielęgnacyjnego. Część z nich próbuje spierać się z WZON w sądach administracyjnych. Nie mają szansy. Stroną takich postępowań może być tylko osoba niepełnosprawna, a ta zmarła. Trzeba zapomnieć o świadczeniu wspierającym.

Rodziny osób niepełnosprawnych szukają w sądach możliwości otrzymania pieniędzy ze świadczenia wspierającego, których nie zdążyła przed śmiercią otrzymać zmarła osoba niepełnosprawna.

REKLAMA

Przykład

Jest to prawdopodobnie niewykonalne prawnie. Przykładem porażki sądowej jest omówione w dalszej części artykułu postanowienie WSA w Olsztynie z 21 listopada 2024 r. (sygn. akt II SAB/Ol 130/24). W sprawie tej chodziło o 31.605 zł. Link

Proces otrzymania świadczenia wspierającego jest tak długi, że jest ono wypłacane wstecznie. Jeżeli w czasie przyznawania świadczenia osoba niepełnosprawna umrze, pieniądze przypadają, chyba że udało się złożyć dokumenty w ZUS.

Świadczenie wspierające przyznane i wypłacone, trzeba oddać świadczenie pielęgnacyjne

Procedura przyznania świadczenia wspierającego jest dwuetapowa:

Etap 1) Wniosek do WZON i decyzja WZON (poziom potrzeby wsparcia w punktach)

Etap 2) wniosek do ZUS i decyzja ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Przykład

Wniosek do WZON został złożony w styczniu 2024 r. Decyzja WZON została wydana w listopadzie 2024 r. Wniosek do ZUS złożono w grudniu 2024 r. ZUS wypłacił świadczenie wspierające w lutym 2025 r. za okres od stycznia 2024 r. (czyli od daty wniosku do WZON).

Z przykładu wynika, że po przyznaniu świadczenia wspierającego przez ZUS wypłata sięga na przykład 12 miesięcy wstecz. To są kwoty rzędu 30 000 – 45 000 zł. Wiążę się też z tym obowiązek oddania świadczenia pielęgnacyjnego.

Przykład

Przykład

Opiekun przez 10 miesięcy oczekiwania na decyzję WZON finansował życie osoby niepełnosprawnej. Ze świadczenia pielęgnacyjnego. Z przyznaniem świadczenia wspierającego wiąże się obowiązek zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego za 10 miesięcy. W przypadku śmierci osoby niepełnosprawnej i nie pozyskania środków ze świadczenia wspierającego, opiekun powinien zachować świadczenie pielęgnacyjne za ten okres.

Świadczenie wspierające nieprzyznane i niewypłacone, można zatrzymać świadczenie pielęgnacyjne

Pieniądze ze świadczenia wspierającego przepadają, jeżeli osoba niepełnosprawna zmarła przed złożeniem wniosku w ZUS. Czyli nawet jeżeli została wydana decyzja przez WZON, ale nie został złożony wniosek w ZUS, to pieniądze przepadają. Ale opiekun zachowuje świadczenie pielęgnacyjne.

Rodziny osób zmarłych idą do sądów. Na razie WSA i NSA

REKLAMA

Rodziny zmarłych osób niepełnosprawnych próbowały sobie radzić z tą sytuacją. Czują się pokrzywdzone tym, że najpierw państwo skrzywdziło osobę niepełnosprawną przewlekłością przy przyznawaniu świadczenia wspierającego, a następnie to samo państwo nie zamierza ponieść konsekwencji sytuacji, które spowodowało.

Pomysłem rodzin osób niepełnosprawnych była instytucja bezczynności – złożyć wniosek w sądzie i sąd zmusi WZON do szybszego wydania decyzji. Zobaczmy jak wyglądała taka próba. Przykładem jest postanowienie WSA w Olsztynie z 21 listopada 2024 r. (sygn. akt II SAB/Ol 130/24).

Stan faktyczny jest taki:

1) 26 stycznia 2024 r. osoba niepełnosprawna złożyła do Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Województwie Warmińsko-Mazurskim wniosek o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Wniosek poprawnie zawierał:

a) kwestionariusz samooceny trudności w zakresie wykonywania czynności związanych z funkcjonowaniem i

b) kopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.

2) Początek września 2024 r. - osoba niepełnosprawna zmarła.

3) Połowa października 2024 r. - organ umorzył postępowanie w sprawie wydania decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia.

W dniu 1 października 2024 r. córka osoby niepełnosprawnej wniosła skargę na bezczynność organu w rozpoznaniu wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, żądając wypłaty należnego świadczenia wspierającego za okres od 26 stycznia 2024 r. do 1 września 2024 r. w wysokości 31.604,50 zł. Sąd oczywiście odmówił zajęcia się sprawą – jedyną osobą, która miała legitymację procesową do popędzenia urzędu, który nie wydał decyzji była osoba niepełnosprawna. Osoba ta zmarła więc sprawa w sądzie nie mogła się znaleźć po jej śmierci. Śmierć nastąpiła 1 września 2024 r. a córka zmarłej skierowała sprawę do sądu 1 października, a więc miesiąc później.

ZUS o śmierci w czasie procedury przyznawania świadczenia wspierającego

Prawo do świadczenia wspierającego ustaje wraz ze śmiercią osoby uprawnionej.

W przypadku jej śmierci przed przyznaniem świadczenia wspierającego, rodzina może złożyć wniosek w ZUS o wypłatę niezrealizowanego świadczenia, o ile była:

1) korzystna decyzja WZON (wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności), w której ilość punktów ustalono na poziomie uprawniającym do przyznania świadczenia,

2) wniosek do ZUS-u o świadczenie wspierające po tym, jak decyzja WZON-u stała się ostateczna,

Osoby uprawnione muszą w tej sprawie złożyć stosowny wniosek (formularz SWN-INF).

Ważne

Jeśli osoba zmarła wniosek o świadczenie wspierające złożyła do ZUS-u w ciągu 3 miesięcy od otrzymania ostatecznej decyzji WZON, to ZUS wypłaci osobie uprawnionej świadczenie z wyrównaniem od dnia jego przyznania. Jeśli wniosek wpłynął po tym terminie, to świadczenie będzie przyznane od miesiąca złożenia wniosku do ZUS.

 

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać, na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

Składka zdrowotna: 777 zł płaci pracownik a 315 zł przedsiębiorca (obaj zarabiają po 10 tys. zł miesięcznie). Czy to sprawiedliwe i zgodne z Konstytucją?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Dla pracującego emeryta zachęty finansowe: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA