Przepisy przez dekadę mówiły, że świadczenie pielęgnacyjne wiąże się z niepełnosprawnością powstałą w wieku do 18 lat (albo do 25 lat w przypadku studentów). Jednocześnie w 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że to niezgodne z Konstytucją RP, ale Sejm nie wdrożył tego wyroku. Jeżeli MOPS stosowały wyrok TK, to kolejne rządy (ściślej wojewodowie) nie chciały płacić MOPS za świadczenia pielęgnacyjne, gdy niepełnosprawność powstała np. u staruszka 80 lat. Minister Finansów mógł 25 stycznia 2025 r. wyjaśnić spór w tej sprawie, ale skierował ją do ponownego rozpatrzenia przez wojewodę.
Sprawa jest skomplikowana i ciągnie się 10 lat. Dotyczy starego świadczenia pielęgnacyjnego. Trybunał Konstytucyjny uznał, że ograniczenie świadczenia pielęgnacyjnego tylko dla opiekunów osób, które stały się niepełnosprawne w wieku np. 18 lat, jest niezgodne z Konstytucją. Jeżeli niepełnosprawność (choroba, wypadek) miały miejsce po ukończeniu 50 lat, to opiekun świadczenia pielęgnacyjnego nie ma prawa go otrzymać. Sędziowie zapytali „Dlaczego takie zróżnicowanie? I zawyrokowali „To niezgodne z Konstytucją RP”.
To był słynny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r. sygn. akt K 38/13. Dekadę temu ...
MOPS stosowały wyrok w sprawie TK świadczenia pielęgnacyjnego, kolejne rządy nie chciały płacić MOPS
Wyrok był bardzo kosztowny we wdrożeniu – nagle wsparcie miały otrzymać nie tylko osoby, które stały się niepełnosprawne w młodych latach swojego życia, ale także staruszkowie. Kolejne Sejmy nie zmieniły przepisów (od 2014 r.). I aż do uchylenia ich przez ustawę o świadczeniu wspierające art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach pielęgnacyjnych stanowił:
1b. Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała:
1) nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub
2) w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia.
To nie wszystko. Sejm nie zmienił przepisów, a MOPS, które stosowały wyrok TK z 2014 r. były karane.
MOPS przyznał 70 świadczeń pielęgnacyjnych dla opiekunów osób niepełnosprawnych (niepełnosprawność powstała w wieku 30-70 lat). Wojewoda zażądał od MOPS zwrotu 2 mln zł. Po innych MOPS rozeszła się wieść o tej sankcji więc te inne MOPS przestały wypłacać świadczenia pielęgnacyjne w takich sytuacjach. I to pomimo setek wyroków WSA i NSA, które nakazywały przestrzeganie wyroku TK. Ważniejsze było to, że rządy zabierały pieniądze (karnie) za takie świadczenia.
Polecamy VAT 2025. Podatki część 2
Minister Finansów. MOPS. Świadczenie pielęgnacyjne. Spór o dotacje. [Wyrok Trybunału Konstytucyjnego]
Minister miał rozstrzygnąć problem – czy Sopot zachowa dotację na świadczenie pielęgnacyjne. Dlaczego miałby nie zachować? Bo sopocki MOPS wypłacił pieniądze opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w późniejszym wieku niż 18 lat (np. w wieku 50 lat). Minister niestety nie rozstrzygnął problemu i odesłał sprawę do wojewody z nakazem, aby ten sprawdził jaki był wniosek Sopotu o przyznanie pieniędzy. Chodzi o to, czy we wniosku tym Sopot zaznaczył, że posłużą one wypłaty świadczeń pielęgnacyjnych związanych z osobami niepełnosprawnymi w wieku 26+.
Poniżej pełne stanowisko Ministra Finansów w tej sprawie:
świadczenie pielęgnacyjne
świadczenie pielęgnacyjne
Ministerstwo Finansów