REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatek do energii elektrycznej dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. PFRON ogłasza już terminy składania wniosków

Dodatek do energii elektrycznej dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. PFRON ogłasza terminy składania wniosków
Dodatek do energii elektrycznej dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. PFRON ogłasza terminy składania wniosków
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek do energii elektrycznej dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. PFRON informuje, że wnioski o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora w roku 2025 będzie można składać od dnia 1 stycznia.
rozwiń >

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) poinformował o ważnych terminach dotyczących wsparcia finansowego dla osób z niepełnosprawnościami, korzystających z urządzeń medycznych wymagających zasilania energią elektryczną, takich jak koncentratory tlenu czy respiratory. Jest to kluczowa pomoc dla osób, które ze względu na stan zdrowia ponoszą zwiększone koszty energii.

"Od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r. przyjmujemy wnioski o dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora. W roku 2025 wnioski będzie można składać od dnia 1 stycznia" - napisał PFRON w komunikacie na swojej stronie internetowej. Poniżej pełna treść komunikatu PFRON dotyczącego dodatku do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora.

PFRON: Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?

Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez:

  • ośrodek domowego leczenia tlenem
  • lub ośrodek wentylacji domowej.
  • t.j. osoba będąca pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie
  • albo pod opieką poradni lub ośrodka lub zespołu domowego leczenia tlenem.

Jaki jest przedmiot pomocy?

Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów energii elektrycznej w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaka jest wysokość pomocy?

100 zł miesięcznie. Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r. Przykładowo:

  • jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
  • jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł).

Jak często można składać wniosek?

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

Do którego programu złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?

Do programu „Aktywny samorząd”, w którym wprowadzone zostało nowe zadanie - pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej (Obszar E).

Co zawiera wniosek? Jakie są załączniki?

Tylko najpotrzebniejsze dane i załączniki.

Przygotuj skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Potrzebne będzie również zaświadczenie potwierdzające, że korzystasz z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

Pamiętaj, że rozpatrywany jest tylko kompletny wniosek – tzn. zawierający wszystkie wymagane dane i załączniki.

Sprawdź zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!

Pamiętaj, że to podstawa do wypłaty dodatku w ramach Twojego wniosku. Sprawdź, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane. Zaświadczenie może być:

  • podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem,

albo

  • opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

Jeśli zaświadczenie będzie wypełniane elektronicznie, to pobierz formularz w formacie pdf.

Zaświadczenie wypełnione elektronicznie, może być również podpisane elektronicznie.

Gdzie złożyć wniosek o dodatek do energii elektrycznej?

Wnioski prosimy składać w wersji elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW).

Aby wypełnić wniosek w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW), wykonaj następujące kroki:

  1. Zaloguj się do SOW: Wejdź na stronę https://sow.pfron.org.pl/i zaloguj się na swoje konto. Jeśli nie masz konta, musisz je najpierw założyć: Rejestracja | SOW System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON
  2. Wybierz odpowiedni wniosek: Po zalogowaniu się, przejdź do sekcji wniosków i wybierz wniosek dotyczący Obszaru E.
  3. Wypełnij wniosek: Postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie, wypełniając wszystkie wymagane pola. Możesz skorzystać z kreatora wniosków, który ułatwi Ci proces aplikacji.
  4. Załącz wymagane dokumenty: Do wniosku dołącz wszystkie niezbędne dokumenty, takie jak orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego, itp.

Nie zapomnij aby we wniosku:

  • wpisać prawidłowy numer PESEL - przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy, pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany,
  • wpisać nazwę i numer swojego rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek – właścicielem lub współwłaścicielem rachunku bankowego może być także Twój pełnomocnik lub opiekun prawny,
  • złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW. Mimo, że oświadczenia zawierają sporo treści, to Ty musisz tylko kliknąć odpowiednie pole w SOW.

Pamiętaj, wniosek musi być przez Ciebie podpisany!

Możesz również dać pełnomocnictwo (nawet w zwykłej formie pisemnej) osobie, która za Ciebie zarejestruje wniosek w naszym systemie. Wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).

W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.

W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego: 

  • bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub 
  • sow@pfron.org.pl  

Przygotowaliśmy dla Ciebie również filmy jak poruszać się po systemie SOW. Są dostępne pod adresem:

Nie musisz:

  • być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
  • gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
  • czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie Twojego wniosku.

Kto obsługuje Twój wniosek?

Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (PCPR).

Dane kontaktowe realizatorów programu znajdują się pod linkiem:

https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/baza-instytucji/

Co po złożeniu wniosku?

Czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji. Jeśli tak, to wkrótce otrzymasz przyznany dodatek na rachunek bankowy wskazany we wniosku, Jeśli nie, to otrzymasz informację dlaczego wniosek nie może być zrealizowany.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emeryci proszą premiera o trzecią specustawę. Przeliczenie i wyrównanie emerytur [Przykłady] [dwa wyroki TK]

Są dwa wyroki Trybunału Konstytucyjnego (z 2023 r. i z 2024 r.) Nie są opublikowane więc, aby ZUS mógł wypłacić emerytom należne im pieniądze (często za okres od 2009 r.), to muszą zostać uchwalone przez Sejm specustawy dedykowane do wdrożenia poszczególnych wyroków - są niezbędne zarówno dla poszkodowanych emerytów (żeby mogli złożyć wnioski) jak i ZUS (żeby mógł je rozpatrzyć). Stan na dziś jest taki:  Specustawa nr 1, to projekt wniesiony do Sejmu przez posłów opozycji (prawdopodobnie nigdy nie zacznie działać). Specustawa nr 2 zapowiedziana jest przez rząd (zacznie działać od połowy 2025 r.). I najważniejsza Specustawa nr 3 (omówiona na końcu artykułu), nie jest zapowiedziana przez premiera - jest jednak powszechne oczekiwania przez emerytów i ekspertów rynku ubezpieczeń społecznych. 

Wigilia będzie dniem wolnym od pracy. Prezydent podpisał ustawę

24 grudnia – Wigilia – będzie dniem wolnym od pracy. Ponadto trzy niedziele przed Bożym Narodzeniem będą wolne od zakazu handlu. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, zadecydował jednak o skierowaniu jej do Trybunału Konstytucyjnego.

Sąd: 2010 r. jako błędna data niepełnosprawności. W orzeczeniu 14 lat później (2024 r.) Jak to sprostować? [Przykład]

Mam orzeczenie przyznane w stopniu umiarkowanym, dymnol5R 10N,O6E, posiadam też rentę wojskową na stałe. Problem w tym, iż na komisji orzekającej o niepełnosprawności, zaliczono moją niepełnosprawność od dnia przystąpienia na komisji. Lecz moja niepełnosprawność powstała wcześniej - pełniąc zasadniczą służbę wojskową, przed ukończeniem 21 roku życia. Za błąd wpisania na orzeczeniu "od kiedy widnieje niepełnosprawność", MOP-s odmówił mi zasiłku pielęgnacyjnego. 

MEN: Zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia. Czy dyrektor szkoły może żądać takiego dokumentu?

Czy dyrektor szkoły może wymagać zaświadczenia dotyczącego stanu zdrowia dziecka, w tym np. wskazań w zakresie specjalnych potrzeb żywieniowych? Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiedziało na to pytanie.

REKLAMA

Uposażenie funkcjonariuszy Straży Granicznej. Projektowane zmiany

Rząd przygotowuje zmianę rozporządzenia w sprawie uposażenia zasadniczego oraz dodatków do uposażenia funkcjonariuszy Straży Granicznej. Taka zmiana jest niezbędna w związku z wprowadzeniem służby kontraktowej funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Zasiłek pielęgnacyjny i zasiłek stały z MOPS w 2025 r. [Przykład]

Zasiłek stały i zasiłek pielęgnacyjny to ważne formy wsparcia m.in. osób starszych i niepełnosprawnych. Komu przysługują i czy można je łączyć? Co zmieni się w 2025 r.?

JST: Do 31 marca 2025 r. konieczne dostosowanie uchwał budżetowych na 2025 r.

1 stycznia 2025 r. wejdzie w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie klasyfikacji budżetowej. Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu przypomniała, że w związku z tym samorządy powinny dostosować do 31 marca 2025 r. swoje uchwały budżetowe na 2025 r.

Komunikat ZUS: Renta wdowia to nie jest nowe świadczenie. Wypłata dwóch albo trzech różnych świadczeń w zbiegu

Zbliża się szybko możliwość składania wniosków o rentę wdowią. Na same wypłaty trzeba poczekać do połowy 2025 r., ale pierwsze wnioski można składać zaraz po Nowym Roku. ZUS podkreśla, że nie mamy tu do czynienia z nowym świadczeniem. 

REKLAMA

Ślub w plenerze można brać już od niemal 10 lat. Gdzie pobierają się Polacy?

To już niemal 10 lat, odkąd śluby cywilne mogą odbywać się w plenerze, a dokładnie poza urzędem stanu cywilnego. Okazuje się, że zainteresowanie takimi ceremoniami rośnie.

Co miesiąc nawet 1900 zł bez wliczenia do dochodu. Rząd przyjął projekt ustawy

Rząd przyjął projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Jednym z podstawowych założeń projektowanej ustawy jest wyłączenie z definicji dochodu świadczeń z programu Aktywny Rodzic - Aktywni rodzice w pracy, Aktywnie w domu i Aktywnie w żłobku.

REKLAMA