REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

WZON: Orzeczenia dla niepełnosprawnych w X 2024 r. Nowe kłopoty z przedłużaniem ważności. Nowelizacja nie pomogła?

WZON: Orzeczenia dla niepełnosprawnych. Nowe kłopoty z przedłużaniem ważności. Nowelizacja nie pomogła?
WZON: Orzeczenia dla niepełnosprawnych. Nowe kłopoty z przedłużaniem ważności. Nowelizacja nie pomogła?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W artykule opisujemy sytuacje, o których informują nas czytelnicy portalu Infor.pl. Rodzice niepełnosprawnych nastolatków pobiegli do WZON z najnowszą nowelizacją przepisów o przedłużaniu orzeczeń. I odbili się od ściany. Nie udało im się przedłużyć ważności orzeczeń o niepełnosprawności osób w wieku 17 lat. Bo orzeczenia te - choć przedłużane - są formalnie dla osób w wieku do 16. roku życia. Ostatnia nowelizacja miała rozwiązać ich problemy. Nic nie zmieniła?

Problem jest następujący:

REKLAMA

REKLAMA

W okresie covidowym przedłużano orzeczenia o niepełnosprawności nastolatkom, którzy we wrześniu 2024 r. wciąż mieli ważne orzeczenie o niepełnosprawności wydane dla osób w wieku do 16 roku życia, a przekroczyli już ten wiek. Wszyscy wiemy, że niedawno rząd przedłużył ważność wszystkich orzeczeń o niepełnosprawności. Warunek był jeden - złożenie wniosku o przedłużenie do końca września 2024 r. Jak to zrobić? Jak przedłużyć orzeczenie dla 17-latka, gdy miał on do tej pory orzeczenie z limitem "do 16 roku życia"? W praktyce to orzeczenie jest nieaktualne i zostało tylko sztucznie przedłużone z uwagi na pandemię. Ale w dalszym ciągu to orzeczenie ma moc prawną.

WZON stosują więc zasadę, że takiego orzeczenia nie można przedłużyć. Inaczej 17-latek po przedłużeniu dysponowałby orzeczeniem o niepełnosprawności "dla 16-latka". Na pozór WZON ma rację. Nawet po ostatnich zmianach w prawie (ustawa nowelizująca na końcu artykułu).

Bo art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych stanowi:

"Do osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 6bb ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, które ukończyły 16 rok życia po dniu 30 września 2024 r. stosuje się art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1."

Wyciągany jest z niego w wojewódzkich zespołach orzeczniczych ds osób niepełnosprawnych wniosek, że możliwość przedłużenia ważności orzeczeń dotyczy tylko osób w wieku 16 lat (we wrześniu 2024 r.). WZON interpretują ten przepis tak: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko WZON - przykład

Przykład 1
Interpretacja WZON

Wskutek przesunięć covidowych 16-latek dysponował we wrześniu 2024 r. orzeczeniem dla osoby niepełnosprawnej w wieku do 16 lat. We wrześniu 2024 r. rodzic nastolatka (jako opiekun) złożył wniosek o przedłużeniu ważności orzeczenia o niepełnosprawności wydanego dla osoby w wieku do 16 roku życia. 16-latek wszedł w 17 rok życia 15 października 2024 r. Zdaniem WZON można mu przedłużyć ważność orzeczenia dla osób w wieku do 16 roku życia. 

Przykład 2
Interpretacja WZON

Wskutek przesunięć covidowych 17-latek dysponował we wrześniu 2024 r. orzeczeniem dla osoby niepełnosprawnej w wieku do 16 lat. We wrześniu 2024 r. rodzic nastolatka (jako opiekun) złożył wniosek o przedłużeniu ważności orzeczenia o niepełnosprawności wydanego dla osoby w wieku do 16 roku życia. WZON twierdzi, że nie ma możliwości przedłużenia tego orzeczenia. Odmawia również wydania zaświadczenia, o którym mowa w przepisach (do przedstawienia np. w MOPS).

Przepis ma skomplikowaną konstrukcję i jest interpretowany w ten sposób, że przedłużyć orzeczenie o niepełnosprawności może tylko nastolatek, który nie ukończył 16. roku życia do końca września 2024 r. Skąd więc wątpliwości skoro WZON mają taką podstawę prawną? Bo są jeszcze inne przepisy obowiązujące po omawianej nowelizacji. Np.:

Ważne

Art. 6bb ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych: Jeżeli wniosek o wydanie kolejnego orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności został złożony w okresie ważności odpowiednio orzeczenia ustalającego niepełnosprawność albo orzeczenia ustalającego stopień niepełnosprawności, to zachowuje ono ważność do dnia wydania kolejnego ostatecznego orzeczenia, nie dłużej jednak niż do ostatniego dnia szóstego miesiąca następującego po dacie określającej tę ważność. - Komentarz: Przepis nie zawiera zastrzeżenia, że nie stosuje się go wobec nastolatków.  

Art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych: Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dotyczących wniosków osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 6bb ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, dotyczących wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, stosuje się art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1. Komentarz: Rodzice nastolatków złożyli wnioski o przedłużenie ważności orzeczeń. Mają sprawę wszczętą i niezakończoną. 

Z uwagi na komplikację sytuacji prawnej jaka powstała, redakcja zwróciła się z zapytaniem do Ministerstwa Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej z prośbą o komentarz. 

Poniżej pełna treść ustawy, która spowodowała wątpliwości interpretacyjne

USTAWA z dnia 25 września 2024 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych 

Art. 1. [Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych]

W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, 858, 1089 i 1165) w art. 6bb uchyla się ust. 2.

Art. 2. [Zmiana decyzji i rozstrzygnięć]

1. Decyzje i rozstrzygnięcia, na mocy których przyznano prawo do uzależnionych od niepełnosprawności świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków dla opiekunów, świadczeń lub dodatków na pokrycie kosztów utrzymania dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinnej pieczy zastępczej albo świadczenia „aktywni rodzice w pracy” lub „aktywnie w żłobku”, wydane na podstawie orzeczeń o niepełnosprawności albo orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, których okres ważności uległ przedłużeniu na podstawie art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 zmienia się w zakresie okresu, na jaki przyznano prawo do tych świadczeń, zasiłków albo dodatków, z uwzględnieniem określonego w art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 terminu ważności orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.

2. Postępowanie w sprawie zmiany decyzji i rozstrzygnięć przyznających prawo do świadczeń, zasiłków albo dodatków, o których mowa w ust. 1, wszczyna się z urzędu na podstawie danych z systemu, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, lub danych z zaświadczenia, o którym mowa w art. 6bb ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1. Przepisów art. 10 i art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572) nie stosuje się.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się także do decyzji i rozstrzygnięć, w których upłynął już okres, na który przyznano prawo do uzależnionych od niepełnosprawności świadczeń, zasiłków albo dodatków.

Art. 3. [Przedłużenie okresu wskazanego w decyzji]

1. Jeżeli decyzja przyznająca świadczenie z pomocy społecznej, o której mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283), została wydana w związku z niepełnosprawnością potwierdzoną orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności i okres, na który została przyznana pomoc, jest uzależniony od terminu ważności tego orzeczenia, którego okres ważności uległ przedłużeniu na podstawie art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, okres wskazany w decyzji ulega przedłużeniu na okres, na jaki zachowuje ważność orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, zgodnie z art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, na podstawie decyzji wydanej z urzędu.

2. Zmiana decyzji w przypadku, o którym mowa w ust. 1, następuje na podstawie danych z systemu, o którym mowa w art. 6d ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, lub danych z zaświadczenia, o którym mowa w art. 6bb ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, i nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego ani jego aktualizacji.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się także do decyzji, w których upłynął już okres, na który przyznano prawo do uzależnionych od niepełnosprawności świadczeń z pomocy społecznej.

Art. 4. [Stosowanie przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych]

1. Do osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 6bb ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, które ukończyły 16 rok życia po dniu 30 września 2024 r. stosuje się art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.

2. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dotyczących wniosków osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 6bb ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, dotyczących wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, stosuje się art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.

3. Osobom niepełnosprawnym, o których mowa w ust. 1 i 2, przewodniczący powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności wydaje zaświadczenie określające nowy termin ważności dotychczasowego orzeczenia o niepełnosprawności, uwzględniając przepisy art. 6bb ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1.

Art. 5. [Ustalenie poziomu potrzeby wsparcia]

W decyzjach, o których mowa w art. 6b3 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, wydanych w wyniku rozpatrzenia wniosków złożonych w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r., poziom potrzeby wsparcia, o którym mowa w art. 4b ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1, ustala się od dnia złożenia wniosku.

Art. 6. [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 i art. 4, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 30 września 2024 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ministerstwo Cyfryzacji: Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji trafił do konsultacji

Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji trafił do konsultacji społecznych. Ustawa ma uregulować na polskim rynku wykorzystanie i rozwój sztucznej inteligencji.

Program Aktywny Rodzic: Ponad 300 tys. wniosków złożonych do ZUS. Jedno świadczenie jest szczególnie popularne

1 października 2024 r. ruszył program Aktywny Rodzic. Od tego dnia rodzice dzieci do lat 3 mogą składać wnioski o świadczenia. Do ZUS trafiło już ponad 300 tys. wniosków. Które świadczenie jest najpopularniejsze?

Ważna informacja dla rolników. Chodzi o płatności bezpośrednie

Już od dzisiaj, 16 października, rozpoczyna się przekazywanie zaliczek na poczet płatności bezpośrednich, obejmujących również ekoschematy obszarowe. Decyzja ta stała się możliwa dzięki wcześniejszemu ustaleniu stawek dla płatności bezpośrednich w roku 2024. Oto szczegóły. 

ZUS: do końca października trwają Dni Seniora 2024

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina o tegorocznej edycji Dni Seniora. Są to wydarzenia organizowane przez ZUS i dedykowane seniorom. W całej Polsce jest to ok. 400 wydarzeń odbywających się na terenie wszystkich oddziałów ZUS.

REKLAMA

Po wyroku TK niemal 200 tys. emerytów może odzyskać od ZUS nawet 64 tys. zł. Podpowiadamy jak to zrobić

W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 czerwca 2024 r., o sygn. akt SK 140/20 – niemal 200 tys. emerytów, którzy przed 6 czerwca 2012 r. przeszli na wcześniejszą emeryturę, a następnie – złożyli wniosek o emeryturę powszechną, która została im pomniejszona na podstawie art. 25 ust. 1b ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – może teraz otrzymać od ZUS wyrównanie. Zgodnie z szacunkami ZUS – sięgające nawet 64075 zł. Podpowiadamy kogo dokładnie obejmuje zakres podmiotowy wyroku Trybunału i w jaki sposób można dochodzić swoich praw.

Świadczenie pielęgnacyjne czy emerytura. Czy opiekun ma prawo wyboru?

W sytuacji, gdy emerytura oraz świadczenie pielęgnacyjne mogą się okazać podstawowym źródłem wsparcia finansowego dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami, pojawia się pytanie: czy możliwe jest połączenie tych dwóch form pomocy? Czy opiekunowie mogą jednocześnie korzystać z emerytury oraz świadczenia pielęgnacyjnego? 

Student nie dostanie renty rodzinnej bez tego wniosku i zaświadczenia

Studenci, którzy pobierają rentę rodzinną z ZUS tylko do 31 października mogą dostarczyć zaświadczenia z uczelni o kontynuowaniu nauki do wniosku o dalszą wypłatę świadczenia. Jeśli tego nie zrobią, nie dostaną pieniędzy za ten miesiąc.

Komisja Wenecka: nie można automatycznie usunąć wszystkich sędziów powołanych w Polsce po 2018 r. [Treść opinii] Możliwa tylko indywidualna weryfikacja przez organ niezależny od rządu

Komisja Wenecka, organ doradczy Rady Europy do spraw prawa konstytucyjnego, oceniła, że nie można, bez indywidualnej oceny, usunąć wszystkich sędziów powołanych wadliwie w Polsce po 2018 roku. To główna teza opinii przyjętej 12 października 2024 r. podczas obrad w Wenecji i opublikowanej 14 października 2024 r. wieczorem. Publikujemy odnośnik do pełnej wersji tej opinii.

REKLAMA

5 000 złotych dla Kół Gospodyń Wiejskich. Wnioski o wypłatę środków trzeba złożyć do 29 listopada 2024 r.

Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) mogą ubiegać się o wsparcie finansowe w wysokości 5 tysięcy złotych w ramach tzw. bonusu frekwencyjnego. Nowelizacja rozporządzenia, która weszła w życie 19 października 2024 r., zmieniła zasady przyznawania tej formy dofinansowania. Wnioski można składać do 29 listopada 2024 r., a środki mają zostać wypłacone do 31 grudnia 2024 r. 

ZUS uruchomił punkty mobilne – można składać wnioski o świadczenie

Przedsiębiorcy poszkodowani w powodzi mogą ubiegać się o wsparcie w postaci świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać przez internet, w placówkach ZUS lub w uruchomionych przez ZUS punktach mobilnych.

REKLAMA