MOPS wbrew wyrokowi TK z 2014 r. Świadczenie pielęgnacyjne. Poszkodowani 30-latkowie, 40-latkowie a nawet 90-latkowie i ich rodziny

REKLAMA
REKLAMA
Chodzi o to, że MOPS powołują się na przepis archiwalny ustawy o świadczeniach rodzinnych, który został uznany za niezgodny z Konstytucja RP w 2014 r. (przez TK). Przepis pozwalał na przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego, ale tylko wtedy, gdy niepełnosprawność powstała w wieku poniżej pełnoletniości (uwzględniając naukę do wieku 25 lat). Wiadomo, że staruszek 87 lat nie "łapał" się na ten przepis. TK uznał wykluczenie staruszka 87 lat ze starego świadczenia pielęgnacyjnego za niezgodne z Konstytucją, ale MOPS boją się wdrażać wyrok TK z 2014 r. bo wtedy nie dostają pieniędzy od wojewodów. Sejm świadomie przez 11 lat nie zmienił tego przepisu. Świadomie bo nie było pieniędzy na świadczenie pielęgnacyjne dla wszystkich.
REKLAMA
Przepis jest archiwalny bo usunęło go świadczenie wspierające, ale obowiązuje na zasadzie praw nabytych. Z jednej strony to historia, z drugiej strony w sądach są setki spraw spornych z MOPS.
W artykule omawiam wyrok WSA w Gdańsku z 1 października 2024 r. (sygn. akt II SA/Gd 876/24), który jest przykładem ignorowania wyroku TK. Link
Świadczenie pielęgnacyjne w wyrokach sądów. Spory z MOPS
Sprawa dotyczyła staruszka 87 lat o takim stanie zdrowia:
- zespół otępienny z elementami Alzheimera i nadciśnienie,
- jest po zawale serca,
- ma podwyższony poziom cukru we krwi,
- problem z nerkami.
Czynności wykonywane przy ojcu, zakres opieki, co staruszek wykona samodzielnie:
- Przygotowywanie posiłku, robienie zakupów, pranie, sprzątanie, podawanie leków, wydawanie leków, wizyty oraz transport do lekarzy, wyjście do kościoła. Są to czynności stałe i codzienne, wykonywane 7 dni w tygodniu.
- Ojciec jest w stanie samodzielnie zjeść przygotowany posiłek, umyć twarz i ręce. Samodzielnie porusza się po własnym mieszkaniu, natomiast wszelkie wyjścia poza jego obszar wymagają nadzoru córki.
- Pomoc opiekuna niezbędna jest przy kąpieli, wyborze ubioru i ubraniu się.
- Staruszek może pozostać sam na 3 godziny- dłuższa samotność wywołuje niepokój i zagubienie, w wyniku których zdarzały się niekontrolowane wyjścia z domu. Sprawowana opieka nad ojcem jest ciągła i uniemożliwia podjęcie zatrudnienia córce (jednak z przesłanek "starego" świadczenia pielęgnacyjnego.
Wywiad środowiskowy - a świadczenie pielęgnacyjne
Podczas wywiadu kontakt ojca skarżącej z pracownikiem był utrudniony, gdyż ojciec nie potrafił udzielić odpowiedzi na pytania. Z wniosków pracownika socjalnego wynika, iż zakres sprawowanej nad ojcem przez córkę opieki wymaga stałego i ciągłego zaangażowania. Sprawowana opieka uniemożliwia córce podjęcie zatrudnienia nawet w niewielkim wymiarze czasu. Opieka sprawowana jest całodobowo i wykonywana w sposób prawidłowy i nie budzi zastrzeżeń.
Dlaczego córka staruszka nie otrzymała świadczenia wspierającego?
Przez ten przepis ustawy o świadczeniach rodzinnych:
Art. 17 ust. 1b. Świadczenie pielęgnacyjne przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała:
1) nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub
2) w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia.
Niepełnosprawność staruszka powstała w późnym wieku więc zdaniem gminy nie "łapie się" on i jego córka na "stare" świadczenie pielęgnacyjne. Bo niepełnosprawność pojawiła się już 18-stym albo 25. roku życia
Ale jest jedno poważnie ale:
Przepis ten utracił moc na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21.10.2014 r., sygn. akt K 38/13 (Dz. U. poz. 1443). Dziś nie
Gmina oczywiście wie o tym wyroku, co jasno wynika z poniższego fragmentu w uzasadnieniu wyroku NSA:
" (…)pomimo tego wyroku oraz upływu czasu, władza ustawodawcza nadal nie wprowadziła zmian w ustawie o świadczeniach rodzinnych, zrównujących prawa opiekunów dzieci oraz osób dorosłych. W związku z powyższym do momentu wejścia w życie nowych przepisów, mimo uznania przez Trybunał Konstytucyjny niekonstytucyjności art. 17 ust. 1b u.ś.r., nie ma - zdaniem Prezydenta - odpowiedniej regulacji prawnej do przyznania wnioskodawcy prawa do świadczenia pielęgnacyjnego."
NSA nie zgodził się z taką argumentacją odmawiającą przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, o czym poniżej:
Fragment wyroku NSA (link):
Nie jest dopuszczalne oparcie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na tej części przepisu art. 17 ust. 1b u.ś.r., która została uznana za niezgodną z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. W tej sytuacji, mimo że art. 17 ust. 1b nie został usunięty z u.ś.r. i nadal zachowuje dotychczasowe brzmienie, wywodzenie odmowy przyznania wnioskodawczyni świadczenia pielęgnacyjnego przez organ I instancji z powołaniem się na literalne brzmienie tego przepisu jawi się jako prawnie niedopuszczalne i nie znajduje uzasadnienia.
Na mocy art. 190 ust. 1 Konstytucji RP, orzeczenia TK mają bowiem moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne.
Dlatego niezrozumiałe jest dlaczego gminy seryjnie odmawiają przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunom starszych osób (tu 87 lat) z argumentacją "niepełnosprawność powstała zbyt późno w stosunku do limitu 18 i 25 lat.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA