REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

U premiera: Waloryzacja dla emerytur i rent żołnierzy sprzed 1999 r. I emerytury za pracę w cywilu (po odejściu z wojska)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Senatorowie do premiera: Żołnierz nie ma prawie nic w emeryturze za 28 latach pracy w cywilu
Senatorowie do premiera: Żołnierz nie ma prawie nic w emeryturze za 28 latach pracy w cywilu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trzech senatorów skierowało pismo do premiera D. Tuska z apelem w sprawie emerytur mundurowych. Chodzi o problem składek ZUS za okres pracy cywilnej byłych wojskowych, która w praktyce nie wpływa na wysokość emerytury mundurowej. Mundurowi oczekują albo doliczania tych składek w większym wymiarze do emerytury wojskowej albo drugiej emerytury cywilnej.

Władysław Komarnicki, Mirosław Różański i Wadim Tyszkiewicz złożyli oświadczenie (o charakterze apelu, wezwania do interwencji) na 30. posiedzeniu Senatu w dniu 13 marca 2025 r.

REKLAMA

Publikujemy pełną wersję dokumentu (śródtytułu pochodzą od redakcji

Szanowny Panie Premierze!

Od wielu już lat do biur senatorów RP, członków władzy ustawodawczej, zwracają się byli żołnierze zawodowi, którzy dobrowolnie służyli w polskim wojsku przed 1 stycznia 1999 r. Zadają nam oni pytanie:

Czy w Polsce jest możliwe, by płacić składki emerytalne na rzecz ZUS i nigdy nie otrzymać wypłaty emerytury? I odpowiadają: tak, jest to możliwe w świetle obowiązującego, lecz niekonstytucyjnego prawa.

Żądają od nas konkretnej odpowiedzi na pytania, na które pan premier odpowiadał już podczas spotkań wyborczych w 2023 r. w Bytomiu i w Chełmnie, gdzie obiecał pan zająć się sprawą i przywrócić emerytom mundurowym prawa nabyte – uprawnienia emerytalne odebrane im z naruszeniem powszechnych norm prawa.

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Pytamy dlaczego nie ma realnych działań w sprawie rozwiązania problemu składek ZUS od pracy byłych mundurowych?

Niestety do chwili obecnej nie ma realnych efektów tych obietnic, a niektóre działania urzędników państwowych budzą niezadowolenie i frustrację zainteresowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Przykładem tego są zapewnienia podsekretarza stanu w MON, pana Wziątka, że jego celem jest zakończenie prac legislacyjnych w tym zakresie do końca 2024 r. Efektu końcowego brak do dzisiaj, obserwujemy żółwie tempo prac.

Przywołamy także haniebne pismo sekretarza stanu w MON, Pawła Bejdy, które 21 lutego 2024 r. skierowano do marszałek Senatu jako odpowiedź na interpelację senatora Klicha w tej kwestii: „Należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące zasady wypłaty świadczeń emerytalnych są racjonalne”. Podobnie oceniamy odpowiedź udzieloną marszałek Senatu w dniu 10 stycznia 2025 r.: „Zmiana podstawy wymiaru emerytury wojskowej dokonana na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r., poz. 242) poprzez jej obniżenie ze 100% do 75% nie skutkowała niższymi świadczeniami (…). Powyższe rozwiązania zapewniły wzrost wypłacanych wojskowych świadczeń emerytalno-rentowych i zostały pozytywnie odebrane przez środowisko emerytów i rencistów wojskowych”.

To wypowiedź urzędnika nieznającego rzeczywistości. Podpułkownik z 29-letnim stażem wojskowym, obecnie służący na stanowisku U-15, po podwyżce z 2025 r. zarabia brutto 17 tysięcy 909 zł, a netto –14 tysięcy 847 zł. A więc 75% wynosi 11 tysięcy 135 zł 73 gr. Ten, kto z tego samego stanowiska U-15 odszedł 30 lat temu, ma emeryturę w wysokości 5 tysięcy 177 zł 37 gr netto. Faktycznie jest to powód do dumy i zadowolenia. Czy to jest 75% wynagrodzenia na ostatnio zajmowanym stanowisku?

Najbardziej szokujące, ale też oddające całą prawdę, jest jednak stwierdzenie zawarte w odpowiedzi na pytanie jednego z zainteresowanych żołnierzy, jakiej udzielił pan prezydent. Zgodnie z Konstytucją RP (art. 134. ust. 1) prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Tymczasem jego odpowiedź brzmiała: „Rozumiemy, że zaistniała sytuacja jest dla pana niezmiernie trudna. Prosimy przyjąć wyrazy współczucia”. Byli żołnierze oczekują podania konkretnych terminów, kiedy nastąpi przywrócenie im praw nabytych.

Podstawy prawne apelu senatorów

Mówimy o żołnierzach zawodowych, którzy prawo do świadczeń emerytalno-rentowych nabyli przed 1 stycznia 1999 r. Wskutek bezprawnych działań władz państwowych prawo to zostało im odebrane, ze znaczną szkodą moralną i materialną. Po pierwsze, kwestia emerytury za pracę w cywilu (po odejściu z wojska). Zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS, w brzmieniu obowiązującym od 5 lutego 2009 r., wysokość emerytury ZUS ustalana jest według nowych zasad, tj. na podstawie kapitału początkowego za okresy składkowe i nieskładkowe przebyte przed 1 stycznia 1999 r. i składek emerytalnych, zapisanych na indywidualnym koncie w ZUS, za okresy przebyte po 31 grudnia 1998 r. Wyliczona i przyznana przez ZUS emerytura musi zostać odwieszona i wypłacona od momentu przyznania. To są pieniądze zgromadzone na indywidualnych kontach w ZUS.

Ważne

Po drugie, emerytury i renty ustalone przed 1 stycznia 1999 r. muszą podlegać waloryzacji w takim samym stopniu i terminie, w jakim następuje wzrost uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych pozostających w służbie i zajmujących analogiczne stanowiska, z odpowiednim wyrównaniem poniesionych strat. Obecnie podpułkownik po 26 latach służby (i 28 latach pracy w cywilu na emeryturze) na stanowisku U-15 (bez dodatków plus 15% zwiększenia w związku z inwalidztwem wojskowym) ma 75% podstawy wymiaru i po waloryzacji z 2025 r. otrzymuje 5 tysięcy 177 zł 37 gr. To nie jest nawet kwota na poziomie wynagrodzenia podchorążego lub szeregowego żołnierza pełniącego obecnie służbę, które wynosi 6 tysięcy 400 zł.

REKLAMA

Po trzecie, wyjaśnienia wymaga, czy obecni emeryci – bez ich wiedzy – zostali bez wyroków sądowych pozbawieni uzyskanych stopni wojskowych. Obecnie urzędnicy urzędów państwowych, nawet ci z Ministerstwa Obrony Narodowej i wojskowych biur emerytalnych, zwracając się do emeryta wojskowego, nie używają posiadanego przezeń stopnia wojskowego. Stosowana jest forma „pan” lub „pani”. Może znowu wprowadzono coś metodą kapturową, tj. w tajemnicy przed adresatami.

My, senatorowie RP, takiej wiedzy nie posiadamy i nie możemy konkretnie na te pytania odpowiedzieć. Niemniej jednak zauważamy, że dotychczas sprzyjająca nam atmosfera od pewnego czasu zaczęła się zmieniać, a nastroje się radykalizują. Uważamy, że jest to ostatni moment na wyjaśnienie tych spraw i przedstawienie konkretnych decyzji. Oczekujemy na stanowisko i działania pana premiera.

Spieszmy się kochać naszych żołnierzy, byłych obrońców Ojczyzny – tak szybko odchodzą.

Władysław Komarnicki, Mirosław Różański, Wadim Tyszkiewicz

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Mato miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną.

III grupa inwalidzka - stopień lekki. Co w 2025 roku?

Orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim, dawniej określane jako trzecia grupa inwalidzka (III grupa) definiuje osoby, których naruszona sprawność organizmu powoduje istotne pogorszenie zdolności do wykonywania pracy lub ograniczenia w pełnieniu ról społecznych. W 2025 roku władze, PFRON, a także rząd i samorządy przygotowały szereg udogodnień oraz wsparć finansowych dla beneficjentów tego stopnia niepełnosprawności.

Luka w przepisach: Przy świadczeniu pielęgnacyjnym opiekunowie stracili. Będzie nowelizacja? [MOPS, ZUS]

W artykule omawiamy taką sytuację. Jest skomplikowana bo dotyczy zwrotu świadczenia pielęgnacyjnego przez opiekuna i jego problemów z utratą ubezpieczenia w NFZ z mocą wsteczną (tak twierdzą MOPS, zobaczymy co na to powiedzą sądy).

Wyrok TK: Emeryci mocno stracili w ZUS z przeliczeniem emerytur. Przepadł też 15% bonus do kapitału początkowego. Był waloryzowany

Emeryci, którzy rozpoczęli korzystanie z emerytur wcześniejszych od 2013 r. (albo później) nie mogą skorzystać z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Te osoby czekają na ewentualną specustawę. Jedyne co im pozostaje to napisać krytyczny list albo komentarz w Internecie.

REKLAMA

Podwyżki od 583 zł do nawet 2920 zł. ZUS przegrał z emerytami. 23 razy. Na razie nieprawomocnie [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym jednego prawomocnego.

MRPiPS: 5070 zł dla każdego od 1 stycznia 2026 r., ale jest „haczyk” – bo nie dla tych co otrzymują premie i nagrody oraz inne dodatki do wynagrodzenia

Czeka nas rewolucja w zakresie płacy minimalnej – w rządzie trwają obecnie prace nad całkowitą zmianą ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Ostateczna wersja projektu zakłada, że pensja minimalna ma opiewać na 55% wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, co – zgodnie z aktualnymi prognozami – dałoby pensję minimalną na poziomie 5070 zł brutto. Jak się okazuje – nie wszyscy będą mogli jednak liczyć na podwyżkę od 1 stycznia 2026 r., bo MRPiPS wycofało się z pomysłu zrównania płacy minimalnej z wynagrodzeniem zasadniczym.

WZON: Tylko 43 punkty po 25 latach na wózku. Tylko 61 punktów dla niewidomej. W ZUS bez świadczeń także stopień znaczny niepełnosprawności

Otrzymaliśmy kilka listów od osób niepełnosprawnych (orzeczenia stałe, stopień znaczny niepełnosprawności), które zostały przez WZON wykluczone ze świadczenia wspierającego. W artykule ich opinie:

Rząd kręci bat na właścicieli domów. Będzie limit osób, a nawet metrów dla rodziny? Szykują się wielkie zmiany w przepisach

Hałas, bójki, parkujące, gdzie się da samochody, śmieci i bezsilność sąsiadów – tak można streścić skargi, które leją się lawiną do posłów oraz resortu rozwoju i technologii od tych, którzy stali się ofiarą nowej, polskiej plagi. Domy jednorodzinne zamieniane są w hotele robotnicze. Rząd chce z tym walczyć i kręci bat na ten „biznes”. Szykuje się rewolucja w przepisach?

REKLAMA

Cyfrowe wykluczenie w miejscu pracy: cicha forma mobbingu. Czy za wysyłanie memów przez pracowników na WhatsAppie odpowiada pracodawca?

Cyfrowe wykluczenie stanowi często bagatelizowany aspekt mobbingu. Prawo nie nadąża za zmieniającym się środowiskiem pracy. Coraz częściej występująca praca zdalna, powszechne używanie komunikatorów, sprawiają że mobbing nie jest już tylko zjawiskiem bezpośrednim – doświadczalnym i widzialnym przez wszystkich, ale staje się cichy i trudny do udowodnienia dla osób nękanych. Według badań ponad 40 proc. pracowników przyznaje, że doświadcza mobbing.1

Rewolucja w płacy minimalnej i zwrot o 180 stopni: pracodawcy nadal będą mogli ustalać wynagrodzenie zasadnicze poniżej najniższej krajowej, a tysiące pracowników nie otrzyma zapowiadanych podwyżek od 1 stycznia 2026 r.

Od 26 sierpnia 2024 r., rząd pracuje nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (numer w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UC62), w którym – w ostatnim czasie, w związku z uwagami do projektu zgłoszonymi podczas uzgodnień międzyresortowych – zostały wprowadzone istotne zmiany. Pierwotnie – projekt zakładał, że płaca minimalna ma zostać zrównana z wynagrodzeniem zasadniczym, a tym samym – dodatki do wynagrodzenia miały stać się prawdziwymi dodatkami, a nie elementami pozwalającymi pracodawcom na ustalanie wynagrodzenia zasadniczego poniżej płacy minimalnej. Z ostatecznego tekstu projektu ustawy, który został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich wynika jednak, że tak się nie stanie, a bynajmniej – nie od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA