REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

U premiera: Waloryzacja dla emerytur i rent żołnierzy sprzed 1999 r. I emerytury za pracę w cywilu (po odejściu z wojska)

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Senatorowie do premiera: Żołnierz nie ma prawie nic w emeryturze za 28 latach pracy w cywilu
Senatorowie do premiera: Żołnierz nie ma prawie nic w emeryturze za 28 latach pracy w cywilu
/
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trzech senatorów skierowało pismo do premiera D. Tuska z apelem w sprawie emerytur mundurowych. Chodzi o problem składek ZUS za okres pracy cywilnej byłych wojskowych, która w praktyce nie wpływa na wysokość emerytury mundurowej. Mundurowi oczekują albo doliczania tych składek w większym wymiarze do emerytury wojskowej albo drugiej emerytury cywilnej.

Władysław Komarnicki, Mirosław Różański i Wadim Tyszkiewicz złożyli oświadczenie (o charakterze apelu, wezwania do interwencji) na 30. posiedzeniu Senatu w dniu 13 marca 2025 r.

REKLAMA

Publikujemy pełną wersję dokumentu (śródtytułu pochodzą od redakcji

Szanowny Panie Premierze!

Od wielu już lat do biur senatorów RP, członków władzy ustawodawczej, zwracają się byli żołnierze zawodowi, którzy dobrowolnie służyli w polskim wojsku przed 1 stycznia 1999 r. Zadają nam oni pytanie:

Czy w Polsce jest możliwe, by płacić składki emerytalne na rzecz ZUS i nigdy nie otrzymać wypłaty emerytury? I odpowiadają: tak, jest to możliwe w świetle obowiązującego, lecz niekonstytucyjnego prawa.

Żądają od nas konkretnej odpowiedzi na pytania, na które pan premier odpowiadał już podczas spotkań wyborczych w 2023 r. w Bytomiu i w Chełmnie, gdzie obiecał pan zająć się sprawą i przywrócić emerytom mundurowym prawa nabyte – uprawnienia emerytalne odebrane im z naruszeniem powszechnych norm prawa.

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

Pytamy dlaczego nie ma realnych działań w sprawie rozwiązania problemu składek ZUS od pracy byłych mundurowych?

Niestety do chwili obecnej nie ma realnych efektów tych obietnic, a niektóre działania urzędników państwowych budzą niezadowolenie i frustrację zainteresowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Przykład

Przykładem tego są zapewnienia podsekretarza stanu w MON, pana Wziątka, że jego celem jest zakończenie prac legislacyjnych w tym zakresie do końca 2024 r. Efektu końcowego brak do dzisiaj, obserwujemy żółwie tempo prac.

Przywołamy także haniebne pismo sekretarza stanu w MON, Pawła Bejdy, które 21 lutego 2024 r. skierowano do marszałek Senatu jako odpowiedź na interpelację senatora Klicha w tej kwestii: „Należy stwierdzić, że obecnie obowiązujące zasady wypłaty świadczeń emerytalnych są racjonalne”. Podobnie oceniamy odpowiedź udzieloną marszałek Senatu w dniu 10 stycznia 2025 r.: „Zmiana podstawy wymiaru emerytury wojskowej dokonana na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r., poz. 242) poprzez jej obniżenie ze 100% do 75% nie skutkowała niższymi świadczeniami (…). Powyższe rozwiązania zapewniły wzrost wypłacanych wojskowych świadczeń emerytalno-rentowych i zostały pozytywnie odebrane przez środowisko emerytów i rencistów wojskowych”.

To wypowiedź urzędnika nieznającego rzeczywistości. Podpułkownik z 29-letnim stażem wojskowym, obecnie służący na stanowisku U-15, po podwyżce z 2025 r. zarabia brutto 17 tysięcy 909 zł, a netto –14 tysięcy 847 zł. A więc 75% wynosi 11 tysięcy 135 zł 73 gr. Ten, kto z tego samego stanowiska U-15 odszedł 30 lat temu, ma emeryturę w wysokości 5 tysięcy 177 zł 37 gr netto. Faktycznie jest to powód do dumy i zadowolenia. Czy to jest 75% wynagrodzenia na ostatnio zajmowanym stanowisku?

Najbardziej szokujące, ale też oddające całą prawdę, jest jednak stwierdzenie zawarte w odpowiedzi na pytanie jednego z zainteresowanych żołnierzy, jakiej udzielił pan prezydent. Zgodnie z Konstytucją RP (art. 134. ust. 1) prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Tymczasem jego odpowiedź brzmiała: „Rozumiemy, że zaistniała sytuacja jest dla pana niezmiernie trudna. Prosimy przyjąć wyrazy współczucia”. Byli żołnierze oczekują podania konkretnych terminów, kiedy nastąpi przywrócenie im praw nabytych.

Podstawy prawne apelu senatorów

Mówimy o żołnierzach zawodowych, którzy prawo do świadczeń emerytalno-rentowych nabyli przed 1 stycznia 1999 r. Wskutek bezprawnych działań władz państwowych prawo to zostało im odebrane, ze znaczną szkodą moralną i materialną. Po pierwsze, kwestia emerytury za pracę w cywilu (po odejściu z wojska). Zgodnie z ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z FUS, w brzmieniu obowiązującym od 5 lutego 2009 r., wysokość emerytury ZUS ustalana jest według nowych zasad, tj. na podstawie kapitału początkowego za okresy składkowe i nieskładkowe przebyte przed 1 stycznia 1999 r. i składek emerytalnych, zapisanych na indywidualnym koncie w ZUS, za okresy przebyte po 31 grudnia 1998 r. Wyliczona i przyznana przez ZUS emerytura musi zostać odwieszona i wypłacona od momentu przyznania. To są pieniądze zgromadzone na indywidualnych kontach w ZUS.

Ważne

Po drugie, emerytury i renty ustalone przed 1 stycznia 1999 r. muszą podlegać waloryzacji w takim samym stopniu i terminie, w jakim następuje wzrost uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych pozostających w służbie i zajmujących analogiczne stanowiska, z odpowiednim wyrównaniem poniesionych strat. Obecnie podpułkownik po 26 latach służby (i 28 latach pracy w cywilu na emeryturze) na stanowisku U-15 (bez dodatków plus 15% zwiększenia w związku z inwalidztwem wojskowym) ma 75% podstawy wymiaru i po waloryzacji z 2025 r. otrzymuje 5 tysięcy 177 zł 37 gr. To nie jest nawet kwota na poziomie wynagrodzenia podchorążego lub szeregowego żołnierza pełniącego obecnie służbę, które wynosi 6 tysięcy 400 zł.

REKLAMA

Po trzecie, wyjaśnienia wymaga, czy obecni emeryci – bez ich wiedzy – zostali bez wyroków sądowych pozbawieni uzyskanych stopni wojskowych. Obecnie urzędnicy urzędów państwowych, nawet ci z Ministerstwa Obrony Narodowej i wojskowych biur emerytalnych, zwracając się do emeryta wojskowego, nie używają posiadanego przezeń stopnia wojskowego. Stosowana jest forma „pan” lub „pani”. Może znowu wprowadzono coś metodą kapturową, tj. w tajemnicy przed adresatami.

My, senatorowie RP, takiej wiedzy nie posiadamy i nie możemy konkretnie na te pytania odpowiedzieć. Niemniej jednak zauważamy, że dotychczas sprzyjająca nam atmosfera od pewnego czasu zaczęła się zmieniać, a nastroje się radykalizują. Uważamy, że jest to ostatni moment na wyjaśnienie tych spraw i przedstawienie konkretnych decyzji. Oczekujemy na stanowisko i działania pana premiera.

Spieszmy się kochać naszych żołnierzy, byłych obrońców Ojczyzny – tak szybko odchodzą.

Władysław Komarnicki, Mirosław Różański, Wadim Tyszkiewicz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS czy ZUS? Świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. [TABELA]

Jakie świadczenia dla osób z niepełnosprawnościami wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a które ośrodki pomocy społecznej? Prezentujemy proste zestawienie najważniejszych świadczeń w 2025 r.

Renta tytoniowa – czym jest, kto może się o nią ubiegać i na jakiej podstawie prawnej?

Renta tytoniowa to pojęcie, które choć w powszechnym użyciu nie funkcjonuje, coraz częściej pojawia się w kontekście dyskusji o świadczeniach z tytułu niezdolności do pracy. Choć alkoholizm jest uznawany za jedno z najpoważniejszych uzależnień, jego konsekwencje zdrowotne nie są jedynymi powodami przyznawania rent. W artykule wyjaśniamy, czym jest renta tytoniowa, kto może się o nią ubiegać oraz na jakiej podstawie prawnej można starać się o to świadczenie.

777 zł składki zdrowotnej pracownika, 315 zł przedsiębiorcy (obaj zarabiają 10 tys. zł miesięcznie). Konstytucyjny paradoks? Czy różne kwoty składki są sprawiedliwe?

Temat składki zdrowotnej był przez kilka ostatnich lat poruszany wielokrotnie. Porównując różne poziomy wynagrodzenia (co znajdą Państwo w dalszej części artykułu) nie da się nie zauważyć, że pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę płacą co do zasady składkę zdrowotną w wyższej wysokości niż przedsiębiorcy. W tym artykule przyjrzymy się, dlaczego tak się dzieje, czy jest to obiektywnie sprawiedliwe i czy jest to zgodne z zasadą równości wobec prawa. Bo przecież dostęp do publicznej służby zdrowia mamy taki sam. A jakość tego leczenia nie zależy od wysokości składki.

Skoro nieznajomość prawa szkodzi, to czyja to jest wina, że go nie znamy? [5 POWODÓW]

Prawo dotyka wszystkich. Tymczasem prawdziwie poznają je osoby decydujące się na studia prawnicze. Brak znajomości prawa rodzi niesprawiedliwość społeczną. Jakie są powody nieznajomości prawa? Czy możliwe są zmiany pozwalające na zrozumienie przepisów prawnych przez każdego?

REKLAMA

Pracujący emeryt z przywilejami finansowymi: zwolnienie z PIT i wyższa emerytura. Niektórzy mają limity dorabiania

ZUS informuje, że w ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba pracujących emerytów wzrosła o 51,7 proc. Na koniec grudnia 2015 roku w Polsce było 575,4 tys. pracujących emerytów, natomiast na koniec 2024 roku ich liczba wzrosła do 872,6 tys. Nic dziwnego. Przepisy wspierają aktywność zarobkową emerytów.

Rozporządzenie DORA - co to jest i kogo dotyczy? [PRZEWODNIK]

Czego dotyczy unijne rozporządzenie DORA? Wprowadza nowe pojęcia i wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa w sektorze finansowym. Prezentujemy przewodnik po DORA z wyjaśnieniem trudnych pojęć dla dostawców usług ICT.

Kiedy ZUS przyznaje tzw. rentę alkoholową? Niezdolność do pracy musi być spowodowana czymś więcej niż chorobą alkoholową

W orzecznictwie lekarskim nie istnieje pojęcie tzw. renty alkoholowej. Jak podkreśla Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS-u, sam fakt istnienia choroby alkoholowej nie jest wystarczający do uzyskania świadczenia rentowego z tytułu niezdolności do pracy. Istotne jest stwierdzenie, że choroba alkoholowa może spowodować dodatkowe schorzenia będące powikłaniami uzależnienia, które znacznie ograniczają zdolność do pracy. Przykładami takich powikłań mogą być marskość wątroby, przewlekłe zapalenie trzustki, uszkodzenie układu nerwowego, uszkodzenie układu krążenia, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania.

Plagiat w mediach – konsekwencje prawne i możliwości dochodzenia roszczeń

Plagiat jest poważnym naruszeniem zarówno zasad etyki dziennikarskiej, jak i obowiązujących przepisów prawa autorskiego. Współczesna era cyfryzacji oraz dynamiczny przepływ informacji sprzyjają przypadkom wykorzystywania cudzych treści bez odpowiedniego przypisania autorstwa. Warto przeanalizować, jakie regulacje prawne chronią twórców przed plagiatem w kontekście informacji prasowych oraz jakie działania mogą podjąć osoby poszkodowane w sytuacji, gdy ich teksty zostaną skopiowane bezprawnie.

REKLAMA

Sejm na żywo 31 marca 2025 r.: Komisja śledcza ds. Pegasusa

Przesłuchanie Mai Rodwald, prokurator, wezwanej w celu złożenia zeznań w toczącym się postępowaniu zmierzającym do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, Policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r. do dnia 20 listopada 2023 r.

Świadczenie wspierające jednak nadal na 7 lat. Nowe wytyczne wydawania orzeczeń dla osób niepełnosprawnych tego nie zmieniają

Dla osób niepełnosprawnych prawnym wydarzeniem ostatniego tygodnia było wydanie wytycznych dla WZON i PZON co do stałych orzeczeń dla osób cierpiących na jedną z przeszło 200 chorób genetycznych. Wytyczne opublikował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Łukasz Krasoń. Wytyczne generalnie są adresowane dla dzieci do 16 roku życia i ich rodziców. Po otrzymaniu orzeczenia ważnego do ukończenia 16 roku życia będzie ono miało charakter stały (do 16. roku życia). Następnie osoba niepełnosprawna wystąpi o orzeczenie "dla dorosłych" i ono także będzie miało charakter stały. Niestety (na dziś) posiadanie stałego orzeczenia o niepełnosprawności nie ma znaczenia dla świadczenia wspierającego. Świadczenie to jest przeznaczone dla osób dorosłych. Dla świadczenia wspierającego istotne jest nie orzeczenie o niepełnosprawności, a poziom potrzeby wsparcia ustalony przez WZON, a tego nowe wytyczne nie dotyczą. W dalszym ciągu nie ma planów, aby świadczenie wspierające było przyznawane dożywotnio. Są tylko takie postulaty.

REKLAMA