Czy będzie specustawa dla 200 000 emerytów? Premier podjął decyzję o braku publikacji wyroków Trybunału Konstytucyjnego
REKLAMA
REKLAMA
Sprawa rozpatrzona przez TK jest prosta ( Sygn. akt SK 140/20). Do 2013 r. przejście na wcześniejszą emeryturę nie powodowało pomniejszenia emerytury powszechnej (60 i 65 lat). Od 1 stycznia 2013 r. już tak - ZUS obniżał kapitał emerytalnego o korzyści wypłacono w okresie korzystania z emerytury wcześniejszej. To często poważne kwoty - nawet 150 000 zł - 200 000 zł (chodzi o kapitał emerytalny). TK uznał, że jest to niezgodne z Konstytucją RP: Link do uzasadnienia.
REKLAMA
Emeryt był na wcześniejszej emeryturze w 2012 r. Na emeryturę w wieku 65 lat przeszedł w 2018 r. Z tego tytułu ZUS pomniejszył - za okres świadczeń na emeryturze wcześniejszej - jego emeryturę o 1000 zł miesięcznie. Od 2018 r. emeryt każdego miesiąca otrzymuje zaniżoną o 1000 zł emeryturę.
Po wyroku TK, ZUS odmówił jego wykonania z uwagi na brak publikacji w Dzienniku Ustaw. Wiemy już, że nie będzie tej publikacji. Jedynym sposobem otrzymania wyrównania emerytur (i podwyżek) są wyroku sądów okręgowych - linki do przykładowych wyroków na końcu artykułu:
Czy będzie specustawa dla 200 000 emerytów? Premier podjął decyzję o braku publikacji wyroków Trybunału Konstytucyjnego
Wynika to z uchwały Rady Ministrów z 18 grudnia 2024 r. Czytamy w niej, że: "Rada Ministrów wyraża stanowisko, zgodnie z którym ogłaszanie w dziennikach urzędowych rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego mogłoby doprowadzić do utrwalenia stanu kryzysu praworządności". "Wobec tego Rada Ministrów uznaje, że nie jest dopuszczalne ogłaszanie dokumentów, które zostały wydane przez organ nieuprawniony".
Poniżej uchwała Rady ministrów w sprawie przeciwdziałania negatywnym skutkom kryzysu konstytucyjnego w obszarze sądownictwa z 18 grudnia 2024 r.
Poniżej pełna treść uchwały w pliku PDF
Przy takim stanowisku rządu jedyny sposób wypłaty pieniędzy emerytom to specustawa. Nieakceptowalnie społecznie jest zmuszania 200 000 osób mających 70-80 lat do batalii sądowej z ZUS. Rząd o tym wie. W Sejmie co chwila jest taka odpowiedź na interpelację poselską (dotycząca problemu wyroku z 4 czerwca 2024 r.) jak ta poniżej w pliku PDF
W tej odpowiedzi na samym końcu jest taka deklaracja:
W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznejtrwają prace analityczne o charakterze prawnym, ekonomicznym i organizacyjnym, mające określić sposób rozwiązania tej kwestii. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej współdziała w tym zakresie z Ministrem Finansów oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. O podjęciu przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej decyzji w tej sprawie, poinformuję Panią Posłankę odrębnym pismem.
PROMOCJA: Polecamy prenumeratę startową DGP. Opłata tylko 19,99 zł
Należy składać wnioski do ZUS. Od daty publikacji w Dzienniku Ustaw
Na podstawie poniższego przepisu z kodeksu postępowania administracyjnego można składać wnioski do ZUS o wznowienie postępowań o przeliczenie emerytur, wypłatę wyrównania i podwyżki miesięcznych emerytur. Wymaga to jednak publikacji w Dzienniku Ustaw.
§ 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja.
§ 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału
Jak sprawdzić, czy emeryt podlega wyrokowi TK? Kto ma szansę na przeliczenie emerytury i wyrównanie? [Wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]
Z wyroku korzystają wyłącznie te osoby, które spełniają trzy przesłanki:
1) Były na wcześniejszej emeryturze,
2) Na wcześniejszą emeryturę przeszły przed 1 stycznia 2013 r.
3) Przed 1 stycznia 2013 r. nie miały prawa przejść na powszechną emeryturę (65 lat i 60 lat) - tu chodzi o osoby, które mogły przejść na tą emeryturę np. 20 listopada 2012 r., ale nie zrobiły tego. O takich osobach sędziowie TK tak mówili:
O wznowieniu postępowania (część 1) - "Skutkiem niniejszego wyroku jest prawo wznowienia postępowania z mocy art. 190 ust. 4 Konstytucji. Przepis ten otwiera drogę do sanacji sytuacji prawnych, w których zastosowanie art. 25 ust. 1b u.e.r. wywołało konsekwencje zakwestionowane przez Trybunał. Będzie zatem stosował się do tych osób, które przed 6 czerwca 2012 r. zdecydowały się skorzystać z tzw. wcześniejszej emerytury Jednocześnie Trybunał podkreślił, że niniejszy wyrok wpłynie wyłącznie na sytuację osób, które nie nabyły prawa do emerytury wynikającej z osiągnięcia wieku emerytalnego przed 1 stycznia 2013 r. Tylko w ich wypadku doszło bowiem do niekonstytucyjnego zastosowania skarżonej normy prawnej, co było związane z ich nieświadomością co do skutku podjętej decyzji. W pozostałych wypadkach zaś uposażeni mieli świadomość zmian oraz możliwość uniknięcia ich konsekwencji, co słusznie zauważył Sąd Najwyższy w uchwale o sygn. akt III UZP 5/19, i co przekłada się na brak stosowalności niniejszego wyroku w stosunku do tych osób.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat