Tymczasowy profil zaufany to nowa usługa, która została uruchomiona 23 kwietnia 2020 r. Została ona przewidziana dla tych osób, które z różnych powodów nie posiadają profilu zaufanego.
Zarówno profil zaufany, jak i podpis osobisty (funkcjonalność dowodu osobistego z warstwą elektroniczną) umożliwiają załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.
Jest to niezwykle istotne w czasie pandemii. Aby założyć profil zaufany, należy go potwierdzić w jednym z punktów. Możliwość założenia i potwierdzenia profilu zaufanego daje również 10 banków w Polsce. Osoby, które nie mogą skorzystać z takich form potwierdzenia mogą założyć tymczasowy profil zaufany.
Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, a jego założenie nie wymaga wizyty w urzędzie.
Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł
Jak założyć tymczasowy profil zaufany?
Co jest wymagane do założenia tymczasowego profilu zaufanego?
Do założenia tymczasowego profilu zaufanego będą potrzebne:
1. urządzenie z dostępem do internetu wyposażone w kamerę i mikrofon
Musi na nim działać aplikacja do rozmowy video: Skype lub Microsoft Teams.
2. ważny dowód osobisty
Możliwe jest użycie paszportu przez osobę, która ma lub miała polski dowód osobisty.
3. dane do kontaktu, takie jak adres e-mail i numer telefonu komórkowego
Adres e-mail jest potrzebny do otrzymywania powiadomień o statusie spraw i wysłanych wnioskach.
Na podany numer SMS przesyłane są kody do potwierdzenia logowania do usługi czy podpisania dokumentu.
4. przygotowana nazwa użytkownika i hasło
Ustala się je samodzielnie.
Nazwa użytkownika powinna zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Wielkość liter ma znaczenie. Nazwy użytkownika nie będzie można zmienić.
Hasło powinno mieć minimum 8 znaków, w tym: 1 dużą literę, 1 małą literę oraz 1 cyfrę lub 1 znak specjalny.
Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku. Po kilku dniach odbywa się rozmowa z urzędnikiem.
Złożenie wniosku
Aby złożyć wniosek, należy wejść na stronę https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany i wybrać opcję „TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY”.
Następnie trzeba kliknąć w „ZAŁÓŻ TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY”. Wyświetli się strona, na której można wypełnić wniosek.
We wniosku wpisuje się:
- dane logowania i dane wnioskodawcy;
- wybraną aplikację oraz możliwe godziny do rozmowy z urzędnikiem.
Przed potwierdzeniem wysłania wniosku warto sprawdzić wszystkie dane w podsumowaniu.
Po potwierdzeniu wysłania wniosku, należy wpisać kod autoryzacyjny otrzymany w wiadomości SMS i kliknąć „DALEJ”.
Potwierdzenie złożenia wniosku i założenia konta w serwisie profil zaufany zostanie przesłane na podany adres e-mail.
Należy pamiętać, aby nikomu nie podawać numeru wniosku. Jest on potrzebny do rozpoczęcia rozmowy z urzędnikiem.
Rozmowa z urzędnikiem
Urzędnik dzwoni do wnioskodawcy we wskazanym przez niego zakresie godzin. Podczas rozmowy należy sprawdzić czy podany przez urzędnika numer wniosku zgadza się z tym przesłanym w potwierdzeniu. Na adres e-mail zostanie przesłany link do rozmowy video przy użyciu aplikacji wybranej we wniosku. Należy kliknąć w link, a w przypadku aplikacji Skype dodatkowo w przycisk „Zadzwoń”. Po potwierdzeniu danych i przedstawieniu zasad korzystania z usługi urzędnik prosi o okazanie dowodu tożsamości, aby mógł przeczytać jego treść. W ten sposób odbywa się potwierdzenie profilu przez urzędnika. Zostanie ono przesłane na adres e-mail.
Nowe przepisy w związku z koronawirusem
Możliwość udostępnienia usługi online, służącej do potwierdzania profilu zaufanego o krótszym terminie ważności, czyli „tymczasowego profilu zaufanego” wprowadziła nowelizacja specustawy dotyczącej koronawirusa, która weszła w życie 31 marca 2020 r.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami okres ważności tymczasowego profilu zaufanego wynosi 3 miesiące. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wydłużyć okres ważności tymczasowych profili zaufanych, uwzględniając szczególne okoliczności.
Wideoidentyfikacja wnioskodawcy polega na:
a) porównaniu wizerunku wnioskodawcy udostępnianego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej z wizerunkiem tego wnioskodawcy pobranym z Rejestru Dowodów Osobistych oraz
b) weryfikacji danych zawartych w warstwie graficznej dowodu osobistego albo paszportu wnioskodawcy okazanego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej, oraz
c) w uzasadnionych przypadkach – weryfikacji wiedzy wnioskodawcy przy wykorzystaniu danych dotyczących wnioskodawcy zgromadzonych w rejestrach publicznych lub w systemach teleinformatycznych.
Nagranie audiowizualne z transmisji przechowuje się przez okres 6 lat.
Podstawa prawna:
Polecamy serwis: Pomoc prawna