Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Co jest wymagane do założenia tymczasowego profilu zaufanego?/Fot. Shutterstock / shutterstock
Tymczasowy profil zaufany to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii koronawirusa. Założenie tymczasowego profilu nie wymaga wizyty w urzędzie. Wystarczy rozmowa video z urzędnikiem.

Tymczasowy profil zaufany to nowa usługa, która została uruchomiona 23 kwietnia 2020 r. Została ona przewidziana dla tych osób, które z różnych powodów nie posiadają profilu zaufanego.

Zarówno profil zaufany, jak i podpis osobisty (funkcjonalność dowodu osobistego z warstwą elektroniczną) umożliwiają załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu.

Jest to niezwykle istotne w czasie pandemii. Aby założyć profil zaufany, należy go potwierdzić w jednym z punktów. Możliwość założenia i potwierdzenia profilu zaufanego daje również 10 banków w Polsce. Osoby, które nie mogą skorzystać z takich form potwierdzenia mogą założyć tymczasowy profil zaufany.

Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, a jego założenie nie wymaga wizyty w urzędzie.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Co jest wymagane do założenia tymczasowego profilu zaufanego?

Do założenia tymczasowego profilu zaufanego będą potrzebne:

1. urządzenie z dostępem do internetu wyposażone w kamerę i mikrofon

Musi na nim działać aplikacja do rozmowy video: Skype lub Microsoft Teams.

2. ważny dowód osobisty

Możliwe jest użycie paszportu przez osobę, która ma lub miała polski dowód osobisty.

3. dane do kontaktu, takie jak adres e-mail i numer telefonu komórkowego

Adres e-mail jest potrzebny do otrzymywania powiadomień o statusie spraw i wysłanych wnioskach.

Na podany numer SMS przesyłane są kody do potwierdzenia logowania do usługi czy podpisania dokumentu.

4. przygotowana nazwa użytkownika i hasło

Ustala się je samodzielnie.

Nazwa użytkownika powinna zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Wielkość liter ma znaczenie. Nazwy użytkownika nie będzie można zmienić.

Hasło powinno mieć minimum 8 znaków, w tym: 1 dużą literę, 1 małą literę oraz 1 cyfrę lub 1 znak specjalny.

Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku. Po kilku dniach odbywa się rozmowa z urzędnikiem.

Złożenie wniosku

Aby złożyć wniosek, należy wejść na stronę https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany i wybrać opcję „TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY”.

Tymczasowy profil zaufany/Źródło: gov.pl

Następnie trzeba kliknąć w „ZAŁÓŻ TYMCZASOWY PROFIL ZAUFANY”. Wyświetli się strona, na której można wypełnić wniosek.

Tymczasowy profil zaufany/Źródło: gov.pl

We wniosku wpisuje się:

- dane logowania i dane wnioskodawcy;

- wybraną aplikację oraz możliwe godziny do rozmowy z urzędnikiem.

Przed potwierdzeniem wysłania wniosku warto sprawdzić wszystkie dane w podsumowaniu.

Po potwierdzeniu wysłania wniosku, należy wpisać kod autoryzacyjny otrzymany w wiadomości SMS i kliknąć „DALEJ”.

Potwierdzenie złożenia wniosku i założenia konta w serwisie profil zaufany zostanie przesłane na podany adres e-mail.

Należy pamiętać, aby nikomu nie podawać numeru wniosku. Jest on potrzebny do rozpoczęcia rozmowy z urzędnikiem.

Rozmowa z urzędnikiem

Urzędnik dzwoni do wnioskodawcy we wskazanym przez niego zakresie godzin. Podczas rozmowy należy sprawdzić czy podany przez urzędnika numer wniosku zgadza się z tym przesłanym w potwierdzeniu. Na adres e-mail zostanie przesłany link do rozmowy video przy użyciu aplikacji wybranej we wniosku. Należy kliknąć w link, a w przypadku aplikacji Skype dodatkowo w przycisk „Zadzwoń”. Po potwierdzeniu danych i przedstawieniu zasad korzystania z usługi urzędnik prosi o okazanie dowodu tożsamości, aby mógł przeczytać jego treść. W ten sposób odbywa się potwierdzenie profilu przez urzędnika. Zostanie ono przesłane na adres e-mail.

Nowe przepisy w związku z koronawirusem

Możliwość udostępnienia usługi online, służącej do potwierdzania profilu zaufanego o krótszym terminie ważności, czyli „tymczasowego profilu zaufanego” wprowadziła nowelizacja specustawy dotyczącej koronawirusa, która weszła w życie 31 marca 2020 r.

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami okres ważności tymczasowego profilu zaufanego wynosi 3 miesiące. Minister właściwy do spraw informatyzacji może wydłużyć okres ważności tymczasowych profili zaufanych, uwzględniając szczególne okoliczności.

Wideoidentyfikacja wnioskodawcy polega na:

a) porównaniu wizerunku wnioskodawcy udostępnianego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej z wizerunkiem tego wnioskodawcy pobranym z Rejestru Dowodów Osobistych oraz

b) weryfikacji danych zawartych w warstwie graficznej dowodu osobistego albo paszportu wnioskodawcy okazanego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej, oraz

c) w uzasadnionych przypadkach – weryfikacji wiedzy wnioskodawcy przy wykorzystaniu danych dotyczących wnioskodawcy zgromadzonych w rejestrach publicznych lub w systemach teleinformatycznych.

Nagranie audiowizualne z transmisji przechowuje się przez okres 6 lat.

Podstawa prawna:

art. 20ca ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 346, ost. zm. Dz. U. z 2020 r., poz. 695).

Polecamy serwis: Pomoc prawna

Prawo
Podwyżka dla nauczycieli w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia. Spłaszczenie wynagrodzeń to duży problem
27 lip 2024

Podwyżka dla nauczycieli mianowanych w roku szkolnym 2024/2025. Decyzja ma zapaść 22 sierpnia 2024 roku. Spłaszczenie wynagrodzeń jest dużym problemem i w praktyce utrudnia funkcjonowanie systemu awansu zawodowego.

W 2025 r. kolejna waloryzacja progów dochodowych w świadczeniach z ZUS
26 lip 2024

Od 1 marca 2024 r. kryterium dochodowe uprawniające do otrzymania świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2419,33 zł, w 2025 r. zostanie zwaloryzowane. Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, iż próg dochodowy dla tzw. świadczenia 500 plus nie zostanie w najbliższym czasie zniesiony. 

Renta wdowia: od kiedy i dla kogo 2024, czy będzie działała wstecz
26 lip 2024

W piątek, 26 lipca komisja rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o wprowadzenie tzw. renty wdowiej.

Czy renta wdowia weszła już w życie?
26 lip 2024

Przepisy wprowadzające instytucję renty wdowiej nie weszły jeszcze w życie. Ustawa została uchwalona przez Sejm w piątek 26 lipca, jednak to nie koniec prac legislacyjnych. Nowelizacją zajmie się teraz Senat. Co już wiemy o rencie wdowiej? Jakie rozwiązania zaproponował rząd i kiedy miałyby wejść w życie?

Zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025. W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie dotyczące informatorów
26 lip 2024

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Chodzi o informatory zawierające przykładowe zadania na egzamin ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025 r.

Emerytury stażowe w lipcu? OPZZ informuje co się dzieje z projektem
26 lip 2024

Na piątek, 26 lipca 2024 r. na godzinę 12:15 zaplanowane jest posiedzenie sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, która zajmie się kwestią emerytur stażowych. Jest to odpowiedź na wniosek OPZZ przypominający o projekcie ustawy OPZZ i Lewicy dotyczący emerytur stażowych.

2520 zł dodatku dopełniającego do renty socjalnej, ale nie dla wszystkich
26 lip 2024

Trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o rencie socjalnej. Zakłada on wypłatę dodatku dopełniającego osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji. Od kiedy będzie przysługiwał nowy dodatek?

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności. Co zadecydował Senat?
26 lip 2024

Senat obradował nad nowelizacją ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy mają przedłużyć maksymalnie o 6 miesięcy ważność orzeczeń o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności, które wygasają 30 września 2024 r.

Renta wdowia: Będą dalsze prace – projekt został skierowany do komisji sejmowej
25 lip 2024

W czwartek, 25 lipca 2024 r., podczas debaty w Sejmie wszystkie kluby zadeklarowały chęć dalszej pracy nad projektem w sprawie renty wdowiej. Regulacja została skierowana do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Jej posiedzenie zaplanowano na piątek, 26 lipca.

Lista organizacji mających prawo do otrzymania 1,5% podatku rolnego. Wnioski w wpis do końca roku
25 lip 2024

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że do 31 grudnia 2024 r. można składać wnioski o wpis na listę podmiotów uprawnionych do otrzymania 1,5 proc. podatku rolnego za bieżący rok.

pokaż więcej
Proszę czekać...