REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność urzędników za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Joanna Namojlik
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponoszą nie tylko kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponoszą nie tylko kierownicy jednostek sektora finansów publicznych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy urzędnicy ponoszą odpowiedzialność? Odpowiedź na to pytanie możemy znaleźć w ustawie z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Kto ponosi odpowiedzialność?

Zgodnie z ustawą, za naruszenie dyscypliny finansów publicznych odpowiadają nie tylko kierownicy, ale również inne podmioty enumeratywnie wymienione w ustawie.

REKLAMA

Osoby wykonujące w imieniu podmiotu niezaliczanego do sektora finansów publicznych, któremu przekazano do wykorzystania lub dysponowania środki publiczne, czynności związane z wykorzystaniem tych środków również znajdują się w gronie osób ponoszących odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Zgodnie z przepisami, odpowiedzialność ponoszą również między innymi pracownicy sektora finansów publicznych, a także inne osoby, którym powierzono wykonywanie obowiązków w takiej jednostce.

Z regulacji wskazanych w ustawie wynika, iż pracownicy jednostki będą ponosili odpowiedzialność za czyny stanowiące naruszenie dyscypliny finansowej jedynie w sytuacji, gdy zostaną im powierzone określone zadania.

Katalog naruszeń

Katalog naruszeń został wskazany w art. od 5 do 18c ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 17 grudnia 2004 r. Katalog jest bardzo szeroki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z tym, za naruszenie dyscypliny finansowej uznać należy między innymi nieustalenie, niedobranie lub niedochodzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych. Ustalenie, pobranie lub dochodzenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczania stanowi również naruszenie.

W katalogu naruszeń znajduje się również m.in. przeznaczenie dochodów uzyskiwanych przez jednostkę budżetową na wydatki ponoszone w tej jednostce.

Wydatkowanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem określonym przez udzielającego dotację, a także niezaliczenie otrzymanej dotacji w terminie i niedokonanie w terminie zwrotu dotacji w należnej wysokości stanowi również naruszenie dyscypliny finansowej.

Naruszeniem, z którym wiąże się odpowiedzialność jest także przeznaczenie środków rezerwy na inny cel niż określony w decyzji o ich przyznaniu.

Zobacz także: Odpowiedzialność urzędnika za decyzję z błędem

Zasady odpowiedzialności

Pierwszą z przesłanek odpowiedzialności jest oczywiście popełnienie czynu naruszającego dyscyplinę finansową wskazanego w ustawie. Stanowi to podstawę odpowiedzialności.

 Następnie, aby osoba - która dokonała naruszenia – poniosła odpowiedzialność musi być winna. Wina musi istnieć w czasie popełnienia czynu.

W sytuacji, gdy naruszenia nie można było uniknąć mimo dołożenia staranności wymaganej od osoby w ramach wykonywania obowiązków, wówczas winy danej osobie nie można przypisać.

Ważne jest, że w przypadku wydania polecenia, odpowiedzialność za czyn naruszający dyscyplinę finansową ponosi również osoba, która owe polecenie wydała.

Uznaje się, że naruszenie zostało popełnione w czasie, w którym winna osoba działała lub zaniechała działania, do którego była obowiązana. Jeśli jednak zostają wprowadzone nowe przepisy zgodnie z którymi owo działanie lub zaniechanie, które obejmuje orzeczenie nie stanowi już czynu naruszającego dyscyplinę finansową, wówczas ukaranie ulega zatarciu z mocy prawa.

Kary

Do katalogu kar wskazanego w ustawie zaliczyć należy między innymi: upomnienie, naganę, karę pieniężną czy też zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.

Zgodnie z przepisami wysokość kary pieniężnej wymierza się od 0,25 do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej, należnego w roku, w którym doszło do naruszenia. 

Jeśli natomiast zaistnieje problem związany z ustaleniem wysokości wynagrodzenia, wówczas karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia.

Zobacz także: Urzędnik za błędną decyzję zapłaci dwunastokrotność swojego wynagrodzenia?

Zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi wyklucza możliwość pełnienia funkcji kierownika, zastępcy kierownika lub dyrektora generalnego, członka zarządu, skarbnika, głównego księgowego lub zastępcy głównego księgowego, kierownika lub zastępcy kierownika komórki bezpośrednio odpowiedzialnej za wykonywanie budżetu lub planu finansowego na okres od roku do 5 lat.

Polecamy serwis: Sprawy karne

Podstawa prawna:

Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kwoty emerytur i rent wolne od egzekucji i potrąceń 2025 r. – zmiany od 1 marca

Po każdej waloryzacji emerytur i rent rosną też kwoty tych świadczeń wolne od potrąceń i egzekucji. Nie inaczej będzie w 2025 roku. Prezes ZUS wydał już 18 lutego 2025 r. komunikat w sprawie kwoty najniższej emerytury i renty, dodatku pielęgnacyjnego i dodatku dla sierot zupełnych, kwot maksymalnych zmniejszeń emerytur i rent oraz kwot emerytur i rent wolnych od egzekucji i potrąceń.

Orzekanie o niepełnosprawności - będą nowe zasady. MRPiPS: projekt zatwierdzony

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 21 lutego 2025 r., że dzień wcześniej Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania o niepełnosprawności oraz uporządkowania systemu świadczeń. MRPiPS dodało, że nowy system uwzględnia postulaty osób z niepełnosprawnościami, w tym orzekanie przez specjalistów z danych dziedzin.

Zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych: Sejmowa komisja rozpatrzyła petycję. Czas na stanowisko resortu zdrowia

Czy zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży szampanów bezalkoholowych? Co z produktami bezalkoholowymi imitującymi opakowania napoi alkoholowych? Sejmowa komisja rozpatrzyła w czwartek petycję w tej sprawie.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r.

Świadczenia dla dzieci z niepełnosprawnością 2025 r. O jakie świadczenia mogą wystąpić rodzice i opiekunowie dzieci niepełnosprawnych w 2025 r.? Ile wynoszą poszczególne świadczenia? Gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe limity dorabiania dla rencistów i emerytów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomniał w piątek, że od 1 marca zmianie ulegną limity dorabiania do świadczeń dla rencistów i dla wcześniejszych emerytów. Przekroczenie limitów może skutkować zmniejszeniem lub zawieszeniem wypłaty świadczenia przez ZUS.

Krwiodawcy bez ogólnopolskiej ulgi na komunikację? Rząd umywa ręce, odbija piłeczkę do samorządów

Honorowi krwiodawcy oddają krew, ratując życie, ale czy mogą liczyć na darmowe przejazdy komunikacją miejską w całym kraju? Posłanka Paulina Matysiak apeluje o jednolitą ulgę, jednak rząd odbija piłeczkę do samorządów. Czy to koniec nadziei na realne wsparcie dla dawców?

MRPiPS ujawniło co dalej z przeliczeniem emerytur i rent rodzinnych dla osób, którym przyznano świadczenia w latach 2009-2019. Nie będzie wyrównania i odsetek

Konstrukcja wyrównania i odsetek może być stosowana, jeżeli ponowne ustalenie wysokości świadczenia wynikałoby z tego, że świadczenie zostało ustalone w wysokości niezgodnej z obowiązującymi przepisami – informuje MRPiPS. Osobom, którym przyznano emerytury lub renty rodzinnej w czerwcu w latach 2009-2019 i które przez lata miały wypłacane zaniżone świadczenia, świadczenia te – w opinii MRPiPS – zostały wyliczone zgodnie z prawem, a konstrukcja waloryzacji rocznej i kwartalnej jest zgodna z konstytucją, zatem – nie przysługują im jednorazowe wyrównania (które sięgałyby nawet kilkunastu tysięcy złotych), ani odsetki od tych wyrównań.

MRPiPS: Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki w przesłanym w piątek komunikacie poinformowało, że Komitet Monitorujący FERS zatwierdził projekt przebudowy modelu orzekania w Polsce oraz uporządkowania systemu świadczeń. Zmiany te - w ocenie resortu - mają rozwiązać problemy osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi systemu orzekania o niepełnosprawności.

REKLAMA

Rząd: Opóźnia o 6 miesięcy utrudnienia w budowie domów. Jak za daleko do szkoły i lasu domu nie wybudujesz. Tak dziś w przepisach

W 2026 r. utrudnienia w budowie domów. Nie tylko najdalej 1,5 km do szkoły podstawowej (w mieście - na wsi 3 km). Blisko domu musi być (nie dalej niż 3 km) o powierzchni 20 ha park, ogródek jordanowski albo las. Park i ogródek jordanowski muszą mieć infrastrukturą. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r. (decyzja rządu premiera M. Morawieckiego). Wejdą pół roku później (decyzja rządu premiera D. Tuska).

Gość Infor.pl: Dzieci uzależnione od smartfonów to lenistwo rodziców?

Czy powinno się zakazać używania smartfonów w szkołach? Jak media społecznościowe wykorzystują słabości naszego mózgu? Jak zbudować zdrową relację z technologiami? Czy gry komputerowe to sztuka? Gościem Infor.pl jest Krzysztof M. Maj z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

REKLAMA