Rozliczenia z fiskusem przez internet (PIT, CIT, VAT)
REKLAMA
REKLAMA
Należy jednak pamiętać, że nie każdy podatnik może przesłać, wymagane przez urzędy skarbowe dokumenty, w formie zwykłego emaila. Warto więc wiedzieć, jakie czynności należy wpierw podjąć, aby móc rozliczyć się z fiskusem bez konieczności wychodzenia z domu bądź biura.
REKLAMA
Podpis elektroniczny
Zwykły podpis pod deklaracją nie jest wystarczający dla weryfikacji tożsamości podatnika, który składa zeznanie podatkowe bądź deklarację VAT drogą elektroniczną. Są dwie możliwości poświadczenia, że podatnik jest tym, za kogo się podaje.
Pierwszą z nich jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Aby posługiwać się nim, należy zakupić specjalny czytnik oraz kartę z chipem od dostawcy, który posiada kontrakt z Ministerstwem Finansów i jest uprawniony do wydawania tych urządzeń. Są to:
- Krajowa Izba Rozliczeniowa,
- Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA (Sigillum),
- Unizeto Technologies SA (Certum)
Każdy podpis elektroniczny, aby był skutecznym poświadczeniem tożsamości, jest weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.
Koszt wyrobienia podpisu wraz z niezbędnym urządzeniem certyfikującym to wydatek rzędu 300-500 zł. Należy pamiętać, że certyfikat musi być odnawiany poprzez uiszczenie opłaty rocznej bądź co dwa lata w wysokości ok. 100 zł.
Za pomocą podpisu elektronicznego podatnik może złożyć zarówno deklarację VAT, jak i roczną deklarację PIT lub CIT. Jest to bez wątpienia najbardziej uniwersalna forma poświadczenia tożsamości podatnika.
Zobacz również: Jak załatwić sprawę w urzędzie przez internet?
Wartość przychodu
REKLAMA
Kolejnym sposób poświadczenia tożsamości zarezerwowany jest jedynie dla deklaracji podatkowych rocznych PIT. Podatnik wypełnia deklarację w formie formularza za pomocą desktopowej wersji aplikacji Ministerstwa Finansów e-Deklaracje, którą można pobrać ze strony e-deklaracje.pl. Aplikacja umożliwia weryfikację podatnika za pomocą danych wprowadzonych do deklaracji (imię, nazwisko, NIP itp.) oraz kwoty przychodu podatnika, zadeklarowaną w ostatnim zeznaniu podatkowym. Potwierdzeniem wprowadzenia deklaracji do systemu jest UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru), które jest przesyłane podatnikowi w ciągu 24h od chwili wysłania. Ten dokument elektroniczny poświadcza, iż zeznanie podatkowe zostało złożone drogą elektroniczną w danym terminie.
Jak wyraźnie widać, osoby fizyczne oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, mogą z powodzeniem korzystać z aplikacji Ministerstwa Finansów (e-Deklaracje). Przedsiębiorcy będą musieli się liczyć jednak z tym, iż deklaracje VAT muszą być przez nich składane tak, jak do tej pory – czyli osobiście w urzędzie skarbowym bądź drogą pocztową.
Przedsiębiorstwa działające w formie spółek handlowych mogą składać dokumenty organom podatkowym drogą elektroniczną jedynie razem z kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Benefitem jest, że można z jego pomocą złożyć wszystkie rodzaje deklaracji, tj. CIT i VAT.
Zobacz również serwis: Podatki
Notka o autorze:
Dominik Staniszewski – prawnik, członek zespołu ds. ceł i podatków w Kancelarii Prawniczej R.Olszewski, J.Tokarski i Wspólnicy. Zajmuje się bieżącą obsługą prawną klientów Kancelarii w zakresie prawa cywilnego, podatkowego i administracyjnego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat