Stwierdzenie nieważności decyzji podatkowej

Krzysztof Bogusz
Aplikant radcowski
rozwiń więcej
Prawo/ Fot. Fotolia / Fotolia
Przedmiotem stwierdzenia nieważności może być wyłącznie decyzja ostateczna oraz ostateczne postanowienie, wobec którego przysługuje zażalenie. Kiedy organ podatkowy stwierdzi nieważność decyzji?

Omówienie przesłanek stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej na gruncie ordynacji podatkowej

Przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej ustawodawca enumeratywnie wymienił w art. 247 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa. Innymi słowy jest to tzw. katalog zamknięty, który zawiera wyliczenie wszystkich jedynie dopuszczalnych przesłanek.

Zanim jednak owe wymienię wcześniej zwracam uwagę, że tryb stwierdzania nieważności decyzji należy do nadzwyczajnych trybów wzruszania decyzji ostatecznych, którymi także są wznowienie postępowania oraz zmiana bądź uchylenie decyzji ostatecznej.

Nadto istotne jest tutaj, że przedmiotem stwierdzenia nieważności może być wyłącznie decyzja ostateczna oraz ostateczne postanowienie, wobec którego przysługuje zażalenie. Przy czym w Ordynacji podatkowej obowiązuje domniemanie ważności decyzji podatkowej, co znaczy, że decyzja dotknięta wadą nieważności obowiązuje, aż do chwili stwierdzenia jej nieważności. Nie mniej jednak stwierdzenie nieważności wywołuje skutki wsteczne, gdyż oznacza, że stwierdzona wada zaistniała już w dacie wydania kwestionowanej decyzji. Samo wszczęcie postępowania w sprawie o stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznej może nastąpić bądź z urzędu bądź na żądanie strony.

Zobacz również: Jakie są koszty postępowania podatkowego?

Przechodząc do meritum organ podatkowy stwierdza nieważność decyzji ostatecznej, która:

1) została wydana z naruszeniem przepisów o właściwości - chodzi tu zarówno o naruszenie właściwości rzeczowej, miejscowej, jak i instancyjnej, a przesłanka ta znajduje zastosowanie również, gdy organ podatkowy orzekł w sprawie, dla której właściwy był sąd powszechny,

2) została wydana bez podstawy prawnej - o braku podstawy prawnej można mówić wówczas, gdy nie istnieje przepis prawa pozwalający regulować daną materię w drodze decyzji administracyjnej albo też przepis istnieje, lecz nie ma charakteru powszechnie obowiązującego (np. akt wewnętrzny),

3) została wydana z rażącym naruszeniem prawa - podstawa ta jest najczęściej badana w postępowaniu podatkowym, tudzież konieczne jest wykazanie, że treść decyzji pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa (np. postanowienie odmawiające przywrócenia terminu do wniesienia odwołania, podczas gdy odwołanie zostało wniesione w terminie i jest merytorycznie rozpatrywane),

4) dotyczy sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną - o rozstrzygnięciu sprawy inną decyzją ostateczną można mówić wówczas, gdy zachodzi tożsamość czterech elementów występujących w obu sprawach, a mianowicie: podmiotu, przedmiotu, stanu faktycznego, stanu prawnego, 

5) została skierowana do osoby niebędącej stroną w sprawie - tutaj nie można mylić czynności skierowania decyzji z jej doręczeniem, albowiem o tym, do kogo decyzja jest skierowana, decyduje jej treść, w której musi się znaleźć miejsce na oznaczenie strony, przy czym omyłki w nazwisku lub adresie nie wpływają na ważność decyzji, jeżeli wynika z niej zamiar organu podatkowego ustalenia sytuacji prawnej konkretnej osoby będącej stroną,

6) była niewykonalna w dniu jej wydania i jej niewykonalność ma charakter trwały - trwała niewykonalność decyzji zachodzi wówczas, gdy w treści decyzji zawarte są uprawnienia i obowiązki, które są niewykonalne z przyczyn technicznych lub prawnych tkwiących w ich naturze (np. decyzja nakazująca zapłatę podatku bez określenia jego kwoty),

7) zawiera wadę powodującą jej nieważność na mocy wyraźnie wskazanego przepisu prawa - inaczej mówiąc sankcja nieważności musi być ustanowiona w przepisach odrębnych, obecnie w systemie polskiego prawa podatkowego nie występują tego rodzaju przepisy,

8) w razie jej wykonania wywołałaby czyn zagrożony karą – chodzi o czynności bezpośrednio zmierzające do realizacji decyzji, a nie czynności wykonywane przy okazji; nie ma przy tym znaczenia, czy decyzja jest wykonywana dobrowolnie czy w drodze egzekucji administracyjnej, zaś przez pojęcie „czyn zagrożony karą” należy rozumieć zarówno karę w ujęciu prawa karnego, jak i administracyjnego, w tym także karę wymierzaną w postępowaniu dyscyplinarnym.

Zobacz również serwis: Podatki

Prawo
Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025
15 sie 2024

Już w sierpniu nauczyciele mogą składać wnioski o to świadczenie. Będzie przysługiwało od nowego roku szkolnego 2024/2025. Choć jest zapowiadane jako korzystne dla nauczycieli, to budzi wiele wątpliwości i prognozuje się, że niewielu nauczycieli zdecyduje się z niego skorzystać.

Mieszkanie dla studenta [rok akademicki 2024/2025]. Porównanie kosztów wynajmu i zakupu. Kredyt może być tańszy niż czynsz najmu
15 sie 2024

Rozpoczęcie studiów daleko od domu rodzinnego, to konieczność znalezienia miejsca do mieszkania w mieście akademickim (z reguły dużym mieście). Ile kosztuje na progu roku akademickiego 2024/2025 wynajem lokum dla studenta a ile zakup niewielkiego mieszkania?

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja
14 sie 2024

Co się zmieni 1 września 2024 r.? Czy w szkołach szykuje się rewolucja? Co jeszcze oprócz odchudzonej podstawy programowej czeka uczniów, rodziców i całą kadrę nauczycielską w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025? Podwyżki dla nauczycieli? Wcześniejsze emerytury nauczycielskie? Jak będą wyglądały lekcje religii w szkołach?

Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów
14 sie 2024

Kiedy w sprawach sygnalistów dopuszcza się stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego? Czy k.p.a. jest normatywnym źródłem oparcia dla działań sygnalistów? Co w przypadku, gdy informacja o naruszeniu będzie wniesiona jednocześnie jako zgłoszenie zewnętrzne oraz skarga w rozumieniu art. 227  k.p.a.?

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za e-papierosa. Podwyżka prawie o 69 procent jest już pewna. Od kiedy?
15 sie 2024

27 zł za paczkę papierosów, do tego 40 zł nowej opłaty za waporyzator. Podwyżka prawie o 69 procent. Od kiedy? Ministerstwo mówi jasno – trzeba walczyć z dostępnością wyrobów tytoniowych dla dzieci i młodzieży. Specjaliście jednak twierdzą, że to nie wystarczy.

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025
14 sie 2024

Dodatki do zasiłku rodzinnego 2024 i 2025. Jakie są dodatki do zasiłku rodzinnego? Czy ulegną zmianie po tegorocznej weryfikacji? Ile będą wynosić w nowym okresie zasiłkowym od 1 listopada 2024 do 31 października 2025?

Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Obowiązek dostawców usług komunikacji elektronicznej
14 sie 2024

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień i usług dla osób z niepełnosprawnościami przez dostawców publicznie dostępnych usług komunikacji elektronicznej. Projektodawcą jest ministerstwo cyfryzacji.

Overbooking: masz bilet, ale nie polecisz, bo za dużo pasażerów. RPO interweniuje!
15 sie 2024

Trwa sezon urlopowy. Ruch lotniczy szczególnie teraz jest wzmożony. Ile to już razy słyszeliśmy czy to od znajomych, z mediów czy nawet z własnego doświadczenia wiadomo, że jest problem z tzw. overbookingiem, czyli z nadrezerwacjami. Linie lotnicze chcą zarobić jak najwięcej, sprzedają bilety na potęgę, a później my, pasażerowie, musimy zapomnieć o wakacjach, bo jesteśmy odsyłani z kwitkiem, tuż przed wejściem na pokład. Co za paranoja. 

Dla kogo wdowia renta? Są trzy warunki dające prawo do świadczenia
14 sie 2024

Renta wdowia, która jest wprowadzana nowelizacją ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zakłada nowe reguł zbiegu prawa do renty rodzinnej nabytej z tytułu bycia wdową lub wdowcem z uprawnieniami do innych świadczeń emerytalno-rentowych. Ustawodawca przewidział trzy podstawowe warunki, których spełnienie daje prawo do nowego świadczenia.

Profesor prawa z UW: nowe rozporządzenie dot. nauki religii w szkołach jest nielegalne, proceduralnie wadliwe; brakuje porozumienia MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi
14 sie 2024

Z początkiem roku szkolnego 2024/2025, czyli 1 września br. ma wejść w życie rozporządzenie ministra edukacji zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Zdaniem prof. Pawła Boreckiego z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW, to rozporządzenie "ze względów proceduralnych jest wadliwe, jest nielegalne, a w związku z tym jest niekonstytucyjne". Zdaniem eksperta w toku procesu legislacyjnego zabrakło koniecznego porozumienia ministra edukacji z Kościołem katolickim, Kościołem prawosławnym oraz innymi oficjalnie działającymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.

pokaż więcej
Proszę czekać...