Jak załatwić sprawę w urzędzie przez internet?
REKLAMA
REKLAMA
Aby korzystać z portalu należy posiadać konto użytkownika. Rejestracja jest darmowa. Przy tworzeniu konta musimy podać swoje dane, takie jak: imię, nazwisko, PESEL, NIP oraz adres e-mail.
REKLAMA
Za pośrednictwem portalu możliwa jest komunikacja z organami administracji publicznej zarówno obywateli, jak i przedsiębiorców.
Strona główna portalu to: www.epuap.gov.pl.
Co z podpisem elektronicznym?
Złożenie pisma za pośrednictwem ePUAP nie wymaga użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zamiast niego możemy posłużyć się profilem zaufanym. Jest to odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym.
W jaki sposób uzyskać zaufany profil?
REKLAMA
Po pierwsze, należy zalogować się na platformie ePUAP (osoby nie posiadające jeszcze konta, powinny je utworzyć). Drugim krokiem jest wypełnienie wniosku o założenie profilu, trzecim zaś - potwierdzenie tożsamości. W tym celu w ciągu 14 dni od złożenia wniosku należy udać się z dowodem osobistym lub paszportem do jednego z punków potwierdzających. Jeżeli tego nie zrobimy, to po upływie tego terminu wniosek zostanie automatycznie odrzucony.
Osoby posiadające podpis elektroniczny powinny zalogować się na platformie ePUAP, wypełnić wniosek o założenie profilu, a następnie potwierdzić swoje dane za pomocą podpisu elektronicznego kwalifikowanym certyfikatem.
Zobacz również: Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?
Jak posługiwać się zaufanym profilem?
Po zalogowaniu się na stronie internetowej www.epuap.gov.pl, wybieramy usługę, z której chcemy skorzystać np. dofinansowanie zakupu podręczników. Następnie wypełniamy wniosek i podpisujemy go profilem zaufanym. Tak wypełniony wniosek wysyłamy on-line do urzędu.
Jakie sprawy załatwimy on-line?
Poniżej przedstawiamy przykładowe sprawy, jakie możemy załatwić za pomocą platformy bez wychodzenia z domu:
- anulowanie ustalonego terminu egzaminu na prawo jazdy;
- bonifikata od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych;
- deklaracja na podatek od nieruchomości;
- dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników;
- dofinansowanie zakupu podręczników;
- dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej;
- dopisanie do spisu wyborców;
- duplikaty i odpisy świadectw;
- jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka (becikowe);
- licencja na przewóz osób taksówką osobową;
- nadanie numeru porządkowego nieruchomości;
- nadanie/zmiana numeru PESEL;
- odpisy i zaświadczenia z ksiąg stanu cywilnego;
- odwołania i zażalenia;
- opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntu;
- orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego;
- oświadczenie o stanie majątkowym;
- pierwsza rejestracja pojazdów nowych zakupionych na terenie RP;
- pomoc w sytuacji kryzysowej;
- pozwolenie na budowę;
- pozwolenie wodnoprawne;
- przyznanie dodatku mieszkaniowego;
- przyznanie prawa do dodatku do zasiłku rodzinnego;
- przyznanie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego;
- rejestracja urodzeń;
- sporządzenie aktu zgonu;
- stypendium szkolne;
- umarzanie, odraczanie lub rozkładanie na raty należności budżetowych;
- wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej;
- wydawanie zaświadczeń;
- wymiana prawa jazdy;
- wypis i wyrys z operatu ewidencyjnego;
- zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów.
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat