Tryb zawarcia ugody administracyjnej

Wydawnictwo GASKOR
Profesjonalne publikacje z zakresu prawa i biznesu
rozwiń więcej
Ugoda administracyjna./ Fot. Fotolia
Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Ostateczny kształt ugody zależy od woli stron.

W przypadku woli stron do zawarcia ugody (potwierdzonej zgodnym oświadczeniem o chęci zawarcia ugody – art. 116 § 1 k.p.a.) organ administracji publicznej wyznacza stronom termin, w którym ugoda powinna być zawarta (ugoda w swej istocie ma przyspieszyć lub uprościć postępowanie, zatem wyznaczony przez organ termin do zawarcia ugody co do zasady nie powinien przekraczać ustawowo określonych terminów załatwienia sprawy administracyjnej. Co jednakże istotne, jak się wydaje, organ w tym zakresie powinien poszukiwać także kompromisu pomiędzy zasadą szybkości postępowania a umożliwieniem stronom zawarcia ugody, która, jak należy się spodziewać, najpełniej pogodzi interesy stron i umożliwi niekonfliktową realizację jego postanowień). Równocześnie organ odracza wydanie decyzji administracyjnej (art. 116 § 1 k.p.a.).

W kontekście powyższego należy dodać, że organ administracji publicznej odbierający od stron treść ugody nie posiada kompetencji do doraźnego ingerowania w jej treść. Od woli stron bowiem zależy ostateczny kształty ugody, a organ wyraża swe stanowisko w tym zakresie korzystając z instytucji zatwierdzenia ugody. Ewentualnie, mając na uwadze zasadę szybkości postępowania, można dopuścić sytuację odpowiedniego instruowania stron postępowania w oparciu o treść art. 9 k.p.a. o skutkach procesowych – odmowa zatwierdzenia – zawarcia ugody o określonej treści. Organ może dokonać takiego instruktażu przede wszystkim w przypadku, gdy ugoda o określonej treści (zawierająca określone rozwiązania, postanowienia) nie zostanie zatwierdzona. Taki instruktaż (informowanie) co do zasady nie może jednak przerodzić się w kształtowanie treści ugody przez pracownika organu.

Przed upływem terminu do zawarcia ugody każda ze stron może żądać przedłużenia wyznaczonego terminu, bądź złożyć oświadczenie o rezygnacji z chęci zawarcia ugody. Niedotrzymanie terminu do zawarcia ugody lub odstąpienie od zamiaru jej zawarcia przez jedną ze stron skutkuje rozpoznaniem sprawy w zwykłym trybie i zakończeniem postępowania poprzez wydanie decyzji administracyjnej (art. 116 § 1 k.p.a.). Natomiast w przypadku, gdy strony doszły do porozumienia, przedstawiają one ugodę pracownikowi organu.

Zobacz również: Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną?

Ugodę sporządza się w formie pisemnej. Jej treść powinna zawierać:

a) oznaczenie organu, przed którym została zawarta;

b) datę sporządzenia – wyrażana jest poprzez oznaczenie dnia, miesiąca oraz roku. Każdy z elementów może mieć formę wyrażoną w cyfrach (liczbach), ewentualnie miesiąc może być oznaczony jego nazwą;

c) oznaczenie stron – ugoda zawierana jest przez wszystkie strony posiadające interes prawny w tej samej sprawie. Innymi słowy, co do zasady, należy wykluczyć możliwość zawarcia ugody jedynie przez niektóre strony postępowania;

d) przedmiot i treść ugody – przez przedmiot rozumiemy sprawę, w której ugodę się zawiera, treść ugody odzwierciedla stanowisko stron – jest swoistym kompromisowym rozstrzygnięciem sprawy. Treść ugody powinna być jednoznaczna, tzn. powinna w sposób wyraźny wskazywać na uprawnienia lub obowiązki poszczególnych stron. Ugodę formułuje się co do zasady w czasie teraźniejszym (nie – „Piotr P… zobowiąże się do…”, tylko, „Piotr P… zobowiązuje się…”). Użycie czasu przyszłego („zobowiąże się”) rodzi wątpliwość co do tego, czy przedmiotowe zobowiązanie już powstało – tj. na mocy zawartej i następnie zatwierdzonej ugody, czy też dopiero powstanie, a jeśli tak, to czy do jego powstania potrzebne są dodatkowe czynności wszystkich stron lub jednej z nich, np. w przypadku zwłoki – wezwanie do wykonania obowiązku itp. Oczywiście powiązanie uprawnień i obowiązków w czasie może uzasadniać formułowanie treści w czasie przyszłym, ale i tu zamieszczona w ugodzie treść powinna być jednoznaczna, nieprowadząca do rozbieżności interpretacyjnych, bowiem tylko tak sformułowana ugoda pozwala przypuszczać, że zostanie ona sprawnie wykonana;

e) wzmiankę o jej odczytaniu i przyjęciu – sporządza się ją pod tekstem sporządzonej ugody, a przed jej podpisaniem. Wzmianka powinna w najprostszy sposób informować o powyższych zdarzeniach, np. „Ugodę odczytano i przyjęto”;

f) podpisy stron oraz podpis pracownika organu administracji publicznej, upoważnionego do sporządzenia ugody.

Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe

Tekst pochodzi z poradnika Procedura administracyjna dla urzędników Waldemara Bochenka, Wydawnictwo Gaskor.

Prawo
Opieka nad chorym rodzicem: Zwolnienie od pracy i zasiłek
17 lip 2024

Jeżeli pojawi się konieczność sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny, pracownik może skorzystać ze zwolnienia od pracy, a przy tym skorzystać z zasiłku opiekuńczego. Kiedy będzie to możliwe oraz jakie formalności są niezbędne?

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami
17 lip 2024

5 dni urlopu, których pracodawca musi ci udzielić. We wskazanym przez ciebie terminie. Dopilnuj złożenia wniosku zgodnie z zasadami. Można łatwo zyskać dni wolne od pracy, bo pracodawca nie może odmówić.

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku
17 lip 2024

100 tys. złotych na budowę płotu? Tak. Ale musi mieć określoną wysokość, Termin składania wniosków upłynie 2 sierpnia 2024 roku. Inwestycje mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się ASF. Wnioski trzeba składać elektronicznie.

Świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. Ile wynosi, dla kogo, kiedy, jak wystąpić?
17 lip 2024

Świadczenie wspierające jest formą pomocy dla dorosłych osób z niepełnosprawnościami. Jego przyznanie nie jest zależne od kryterium dochodowego, a od określonego poziomu potrzeby wsparcia. Jak uzyskać świadczenie wspierające? Ile ono wynosi?

Waloryzacja emerytur i rent w 2025 roku. Wskaźnik 6,78%
17 lip 2024

W dniu 17 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu rozporządzenia w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r. Rząd zaproponował, by wskaźnik ten pozostał na poziomie ustawowego minimum.

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja
17 lip 2024

Będzie kolejny dodatek do emerytury dla matek z rodzin wielodzietnych? Jest wniosek. Zdaniem resortu to ciekawa propozycja. Chodzi o kobiety pracujące w gospodarstwach rolnych, które tworzą rodziny wielodzietne.

Ważny termin dla osób urodzonych po 1968 r. Decyzja tylko do końca lipca
17 lip 2024

Tylko do końca lipca trwa okno transferowe. Osoby, które urodziły się po 1968 r., mogą zdecydować, gdzie ma trafiać część składki emerytalnej – na subkonto w ZUS czy do OFE.

Nowe wzory dokumentów składanych do ZUS. Zmiana od 1 września 2024 r.
17 lip 2024

Zmienią się wzory dokumentów składanych do ZUS. Nowe wzory zawiera projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Chodzi m.in. o dostosowanie formularzy do nowych przepisów dotyczących wprowadzenia wcześniejszej emerytury dla nauczycieli.

1500 zł kary za wezwanie karetki w tych przypadkach. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania pogotowia? Sprawdź.
17 lip 2024

1500 zł kary za nieuzasadnione wezwanie pogotowia. Kto zapłaci? Czy powinniśmy się obawiać wezwania karetki? Nieuzasadnione wezwanie pogotowia w 2022 roku miało miejsce 2 mln razy.Jak zidentyfikować nagłe pogorszenie zdrowia?

Program Dobry Start: Do ZUS wpłynęło około 1,5 mln wniosków o świadczenie 300 plus
17 lip 2024

Od 1 lipca 2024 r. ZUS przyjmuje wnioski o świadczenie z programu Dobry Start. Dotychczas rodzice złożyli prawie 1,5 mln wniosków na ponad 2 mln dzieci. W 2023 r. ZUS przyznał świadczenie dla prawie 4,6 mln dzieci.

pokaż więcej
Proszę czekać...