Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną?
REKLAMA
REKLAMA
Ugoda administracyjna
Ugoda administracyjna, jako swego rodzaju „porozumienie”, przejaw konsensusu pomiędzy stronami postępowania, stanowi alternatywną względem decyzji administracyjnej formę załatwiania spraw administracyjnych. W przeciwieństwie do decyzji administracyjnej skorzystanie z ugody administracyjnej jest przedmiotowo ograniczone (rozstrzyganie spraw w formie decyzji jest regułą, możliwość zakończenia postępowania ugodą uzależniona jest od spełnienia ustawowo przewidzianych przesłanek wskazanych niżej).
REKLAMA
Zobacz również: Ogólne zasady postępowania administracyjnego
Przesłanki
Podstawowe przesłanki zawarcia ugody (art. 13, 114, 115 k.p.a.)
Ugodę można zawrzeć:
REKLAMA
a) w sprawie zawisłej, tzn. sprawie, w której toczy się postępowanie przed organem administracji publicznej i którą załatwia się w formie decyzji administracyjnej, przy czym może być ona zawarta przed organem administracji publicznej, przed którym toczy się postępowanie w pierwszej instancji lub postępowanie odwoławcze, do czasu wydania przez organ decyzji w sprawie;
b) za zawarciem ugody przemawia charakter sprawy (sprawa ma charakter sporny, jednakże interesy prawne stron przynajmniej częściowo można pogodzić. Podkreśla się dodatkowo, że sam fakt uczestnictwa w sprawie stron o spornych interesach nie jest wystarczający, aby stwierdzić, że za zawarciem ugody przemawia charakter sprawy, konieczne jest bowiem jeszcze zwrócenie uwagi na treść uprawnień i obowiązków wynikających z przepisów prawa materialnego oraz ustalenie, czy powinny być one rozstrzygnięte w formie decyzji);
c) przyczyni się to do uproszczenia lub przyspieszenia postępowania;
d) nie sprzeciwia się temu przepis prawa;
e) jedynie pomiędzy stronami postępowania. Ugody w rozumieniu przepisów art. 114–122 k.p.a. nie można zawrzeć pomiędzy stroną a podmiotem na prawach strony, jak i pomiędzy stroną a organem administracji publicznej, który daną sprawę rozstrzygałby w formie decyzji administracyjnej.
Ugoda może być zawarta wyłącznie między stronami postępowania administracyjnego, których interesy prawne lub obowiązki stanowią przedmiot rozpoznania organu i które to interesy, i obowiązki nie są w całości rozłączne (jak wspomniano wyżej).
Ugoda może być zawarta z inicjatywy stron, ale organ niezależnie od działania stron ma obowiązek dążenia do ugodowego załatwienia sprawy (nakłaniania nie można jednak przekształcić w przymuszanie lub zobowiązanie do jej zawarcia).
Zobacz również serwis: Sprawy urzędowe
Tekst pochodzi z poradnika Procedura administracyjna dla urzędników Waldemara Bochenka, Wydawnictwo Gaskor.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat