RPO: zasady wynagradzania sędziów w 2023 r. niekonstytucyjne. Rzecznik przyłącza się do sprawy przez Trybunałem Konstytucyjnym
REKLAMA
REKLAMA
Zasady wynagradzania sędziów w 2023 r. określone w ustawie okołobudżetowej są zdaniem rzecznika niezgodne z Konstytucją . Wobec tego rzecznik zawnioskował o stwierdzenie niekonstytucyjności odnośnych regulacji ustawy okołobudżetowej. Uzasadnienie powyższego stanowiska zostanie przedstawione w terminie do 12 maja – zapowiada RPO.
REKLAMA
Przepisy ustawy okołobudżetowej o wynagrodzeniach sędziów w drugiej połowie grudnia 2022 r. zaskarżyli do TK – I prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska, prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego Jacek Chlebny oraz Krajowa Rada Sądownictwa.
Co to jest ustawa okołobudżetowa
Ustawa okołobudżetowa, czyli ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 jest ściśle związana z ustawą budżetową i zapisano w niej m.in. zasady ustalania i finansowania świadczeń dla nauczycieli, wysokość odpisów na fundusze socjalne i fundusz świadczeń socjalnych oraz zasady ustalania wynagrodzeń sędziów i prokuratorów, a także osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, osób kierujących niektórymi spółkami i osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
Jakie zasady wynagradzania sędziów w 2023
REKLAMA
W zaskarżonych przez I prezesa SN, prezesa NSA i KRS oraz kwestionowanych przez RPO przepisach ustawy okołobudżetowej przyjęto, że „w roku 2023 podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego (...) stanowi kwota w wysokości 5 444,42 zł”.
Tymczasem, zgodnie z generalną zasadą wynagradzania sędziów określoną w ustawach odnoszących się do ustroju sądów „podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego sędziego w danym roku stanowi przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszane w Dzienniku Urzędowym RP Monitor Polski przez Prezesa GUS”. Wynagrodzenie sędziego jest zaś iloczynem tej podstawy oraz mnożnika zależnego od zajmowanego przez sędziego stanowiska.
Dlaczego przepisy zostały zaskarżone do TK
REKLAMA
„Wprowadzając w miejsce stałych zasad wynagradzania sędziów, regulację epizodyczną zawartą w ustawie okołobudżetowej, ustawodawca w istocie obniżył przyjętą w tych pierwszych przepisach waloryzację wysokości wynagrodzeń sędziowskich. Przeciętne wynagrodzenie brutto w drugim kwartale 2022 r. ogłoszone w komunikacie Prezesa GUS z 9 sierpnia 2022 r. wyniosło 6 156,25 zł” – argumentował prezes NSA.
I prezes SN zaznaczała, że zaskarżone przepisy naruszają konstytucję, ponieważ „opierają model kształtowania wynagrodzeń sędziowskich na uznaniowym – w danym roku – określeniu podstawy tego wynagrodzenia, co oznacza całkowite uzależnienie władzy sądowniczej od pozostałych władz, w tym zwłaszcza od władzy ustawodawczej”. „Wprowadzenie zaskarżonego rozwiązania, powoduje, że przyjęty model kształtowania wynagrodzeń sędziów przestaje być automatyczny i zobiektywizowany, gdyż podlega corocznemu, a przez to do pewnego stopnia nieprzewidywalnemu, ustaleniu przez ustawodawcę” – oceniała prezes Manowska.
KRS przypominała zaś, że „ograniczenie ustawowo określonej waloryzacji wynagrodzeń sędziów i prokuratorów do poziomu niższego niż wynikający z obowiązującej podstawy prawnej ma miejsce trzeci rok z rzędu”. Rada poza regulacjami w sprawach wynagrodzeń sędziów sądów powszechnych i administracyjnych oraz SN, zaskarżyła także te dotyczące wynagrodzeń sędziów TK. Przepisy te mają analogiczne brzmienia.
Jak wynika z informacji na stronie TK wszystkie trzy wnioski zostały połączone do wspólnego rozpoznania. Na razie nie ma terminu na ich rozpatrzenie. (PAP)
autor: Marcin Jabłoński
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat