REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać odpis orzeczenia?

Jarosław Krasnodęmbski
Wniosek o odpis orzeczenia może być również wniesiony za pomocą listu poleconego.
Wniosek o odpis orzeczenia może być również wniesiony za pomocą listu poleconego.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Po sprawie zakończonej orzeczeniem, do udowodnienia swojego zasądzonego prawa często należy okazać odpis postanowienia lub wyroku sądu. W jaki sposób można uzyskać odpis orzeczenia sądu?

W celu uzyskania uwierzytelnionego odpisu postanowienia lub wyroku sądu należy podjąć kilka prostych kroków. Pierwszym z nich będzie zebranie odpowiednich informacji, które muszą zostać koniecznie zawarte we wniosku o odpis orzeczenia.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Darowizny, testamenty, spadki (PDF)

Istotne jest ustalenie ile stron obejmuje orzeczenie. Od ilości stron uzależniona jest opłata za odpis orzeczenia.

Jak powinien wyglądać wniosek o odpis orzeczenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wniosku o odpis orzeczenia należy umieścić takie dane jak:

  • W prawym górnym rogu wpisać miejscowość oraz datę sporządzenia wniosku.
  • W lewym górnym roku należy wpisać imię, nazwisko oraz adres zamieszkania osoby wnoszącej wniosek.
  • Poniżej wskazanych elementów i od środka strony wskazać właściwy sąd (będzie to ten sąd, w którym odbywało się nasze postępowanie).
  • Poniżej należy wpisać treść wniosku, może to być przykładowo następujące sformułowanie: „Zwracam się prośbą o wydanie odpisu postanowienia /wyroku/ z dnia xx.xx.xxxx sygn. akt xxxxxxx z klauzulą prawomocności /wykonalności/, zwrot wszystkich dokumentów z w/w akt”. Przy wskazywaniu sygnatury należy zwrócić uwagę na ich aktualność, – aby podać sygnaturę najaktualniejszą można zadzwonić do sekretariatu wydziału, w którym odbywa się nasza sprawa. Sygnatura sprawy znajduje się również na każdym piśmie skierowanym do nas przez sąd.
  • Pod tak sformułowaną treścią należy złożyć własnoręczny podpis.
  • W załączniku należy również wskazać opłatę, jaką wniesiono z tytułu opłat sądowych. Opłata sądowa wynosi 6 złotych za każdą rozpoczętą stronę orzeczenia. Uiszcza się ją poprzez naklejenie znaczków opłaty sądowej. Znaki nakleja się poniżej tekstu wniosku lub na jego odwrocie. Można również dokonać opłaty za pomocą przelewu bankowego.

Tak wykonany wniosek składa się do biura podawczego sądu.

Zobacz: Jak złożyć pismo w sądzie?

Należy przygotować dwie wersję wniosku o odpis orzeczenia. Jedną w celu pozostawienia jej w sądzie a na drugiej powinniśmy otrzymać prezentatę, czyli pieczęć sądu wraz z datą przyjęcia wniosku oraz z ilością załączników.

Wniosek o odpis orzeczenia może być również wniesiony za pomocą listu poleconego. List taki wysyła się na adres sądu z oznaczeniem odpowiedniego wydziału sądu.

Odbiór wniosku

Zasadniczo odpis orzeczenia zostaje przysłany wnioskodawcy na adres wskazany we wniosku. Jednak może wiązać się to z wydłużeniem czasu jego dostarczenia. Wnioskodawca może wskazać we wniosku, że chce odebrać wniosek osobiście. W takim przypadku należy po kilku dniach od złożenia wniosku kontaktować się z sekretariatem sądu w celu ustalenia daty odbioru odpisu orzeczenia.

Zobacz serwis: Pomoc prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia. Kiedy wejdzie w życie? Ministra podała termin, jest zmiana

Projekt wprowadzający rentę wdowią wróci już niedługo pod obrady Sejmu. Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przekazała, że ma się to wydarzyć jeszcze w lipcu. Podała też termin, kiedy w związku z tym ustawa o rencie wdowiej może ostatecznie wejść w życie.

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? W 2024 r. zrób te trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie

Jak przekazać darowiznę swojemu dziecku i uniknąć podatku? Zrób trzy rzeczy, a będziesz mógł spać spokojnie. Darowizny w najbliższej rodzinie są co do zasady zwolnione od podatku, jednak czasami trzeba złożyć druk SD-Z2.

Wycieczki szkolne – sukces programu Podróże z klasą. Wkrótce rusza kolejny nabór

W ramach programu „Podróże z klasą” pozytywnie rozpatrzono 2283 wniosków o dofinansowanie wycieczek szkolnych. Barbara Nowacka, minister edukacji, ogłasza nowy nabór w programie, na który przeznaczy dodatkowe 20 mln zł.

15 sierpnia mija termin wdrożenia przepisów z tzw. ustawy Kamilka

Na wdrożenie „Standardów ochrony”, wprowadzonych w ramach tzw. ustawy Kamilka pozostał jedynie miesiąc. Niestety, większość placówek, których dotyczą przepisy ma duży problem z przygotowaniem i implementacją wymaganych dokumentów i procedur. 

REKLAMA

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosną kryteria dochodowe w pomocy społecznej, a także zasiłki

Są już nowe kwoty kryteriów dochodowych, uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od dnia 1 stycznia 2025 r. Odpowiednie rozporządzenie w tej sprawie zostało właśnie opublikowane w Dzienniku Ustaw.

Pracowałeś przed 1999 rokiem i masz te dokumenty? Możesz mieć wyższą emeryturę w 2024 roku – tylko złóż wniosek do ZUS

Warto przeszukać swoje szafki i segregatory. W nich można znaleźć dokumenty, które mogą pozwolić ZUS-owi przeliczyć ponownie emeryturę i przyznać wyższe świadczenie. Mogą to być np. wpisy w starym „książeczkowym” dowodzie osobistym o zatrudnieniu. Konieczny jest też wniosek do ZUS w tej sprawie. Jest to ważne przede wszystkim dla osób za które były opłacane składki przed 1999 rokiem. Bo po tej dacie wszystkie składki są ujmowane na indywidualnym koncie ubezpieczonego w ZUS.

Zdrowie jest najważniejsze, dlatego akcyza musi pójść w górę. Jest jednak podejrzenie, że chodzi o coś innego

Chodzi o podniesienie podatku akcyzowego na papierosy i inne wyroby nikotynowe. Resort finansów poinformował o swoich planach dotyczących wysokości akcyzy na 2025 rok. Ruch ten podyktowany jest rzekomą troską o zdrowie Polaków, ale wiadomo, że jest próbą zaradzenia kryzysowi budżetowemu.

Kiedy ZUS ponownie przeliczy emeryturę? 3 powody. Ważne zwłaszcza dla osób zatrudnionych przed 1999 rokiem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, że wniosek o ponowne przeliczenie emerytury może skutecznie złożyć emeryt, jeśli są ku temu podstawy.  Jest to możliwe na przykład, gdy emeryt dysponuje nowymi dokumentami dotyczącymi dodatkowego stażu pracy czy dodatkowych zarobków uzyskanych przed lub po przyznaniu świadczenia emerytalnego. 

REKLAMA

Będzie drożej. W 2025 r. zapłacimy 59,50 zł podatku za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom. W 2020 r. było to 40,50 zł i 121,50 zł.

Będzie drożej. Wiemy to, bo wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku wzrósł o 2,7 proc. Zapłacimy 59,50 zł za 50-metrowe mieszkanie i 178,50 zł za 150-metrowy dom.

Sprzątali w biurowcu i kradli wartościowe rzeczy

Para zatrudniona do sprzątania w warszawskim biurowcu po godzinach kradła wartościowe przedmioty. Skradzione rzeczy oszacowany na blisko 15 tys. zł. 

REKLAMA