Jaki sąd?
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku należy złożyć do sądu rejonowego właściwego dla ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy. Wniosek składa się do wydziału cywilnego tego sądu. Złożenie takiego wniosku podlega opłacie w wysokości 50 zł.
Jakie dokumenty załączyć do wniosku?
Przy sporządzaniu wniosku niezbędne jest zgromadzenie aktów stanu cywilnego wszystkich spadkobierców – ustawowych i testamentowych oraz wniosku o zachowek. Małżonek spadkodawcy załącza akt zgonu spadkodawcy – na tym dokumencie jest umieszczony również małżonek zmarłego, dzieci niezamężne załączają wyłącznie akt urodzenia, a dzieci zamężne, które przyjęły nazwisko małżonka muszą złożyć akt małżeństwa. Rodzeństwo zmarłego załącza akt urodzenia oraz akt małżeński rodziców, o ile pochodzą z różnych związków małżeńskich.
Zobacz: Obrońca z urzędu
Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?
Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku powinien zawierać następujące elementy:
- data i miejsce sporządzenia wniosku
- określenie sądu właściwego
- określenie wnioskodawcy – imię, nazwisko i adres
- określenie stron – imiona, nazwiska i adresy osób fizycznych, w przypadku osób prawnych – nazwa i siedziba,
- określenie spadkobierców – wyszczególnia się ich i informuje o tym, że nie zrzekli się dziedziczenia
- jeżeli spadkodawca zostawił testament należy o tym wspomnieć – należy także dołączyć testament,
- uzasadnienie wniosku oraz dowody na przedstawione uzasadnienie
- podpis wnioskodawcy
Zobacz wzór: Wniosek o stwierdzenie nabycia spadku
We wniosku o stwierdzenie nabycia spadku nie trzeba wymieniać żadnych składników spadku ponieważ sąd się tym w ogóle nie interesuje. Sąd w postanowieniu wskaże jedynie krąg spadkobierców i wysokość przysługujących im udziałów - w postaci ułamkowej. Skład masy spadkowej nie ma znaczenia. Wyjątkiem jest gospodarstwo rolne ale też zależy kiedy spadek został otwarty (tzn. kiedy zmarł spadkodawca).
Zobacz serwis: Pomoc prawna
Wniosek należy złożyć wraz z załącznikami, należy również dołączyć po jednym komplecie kserokopii wniosku i załączników dla każdego z uczestników postępowania.