Praca rzecznika konsumentów
Stosunek pracy z rzecznikiem konsumentów nawiązuje starosta lub prezydent miasta w miastach na prawach powiatu. Rzecznikiem konsumentów może zostać osoba, która posiada wyższe wykształcenie w szczególności prawnicze lub ekonomiczne oraz odbył co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową.
Rzecznicy konsumentów są wyodrębniani organizacyjnie w strukturze powiatu a w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców rzecznicy wykonują swoje zadania przy pomocy wyodrębnionego biura.
Zadania rzecznika praw konsumentów
Zadania rzeczników praw konsumentów są uregulowane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Do zadań rzeczników należy w szczególności:
1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Zobacz: Zwolnienie z kosztów sądowych w sprawach karnych
Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Sprawozdanie z działania
Raz do roku rzecznicy konsumentów są zobowiązani do przedłożenia rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim. Sprawozdanie to jest przedkładane do zatwierdzenia staroście (prezydentowi miasta).
Rzecznik konsumentów jest obowiązany przekazywać na bieżąco delegaturom Urzędu wnioski i sygnalizować problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej.
Kiedy można zwrócić się do rzecznika konsumentów?
Jest bardzo wiele sytuacji, w których można zwrócić się o pomoc do rzecznika praw konsumentów. Przykładowo są to sprawy związane ze stosowaniem rękojmi za wady rzeczy kupionej, zwrotem towaru, dochodzenia uwzględnienia gwarancji na dany produkt, czy domagania się wykonania jakiejś usługi.
Zobacz serwis: Nieodpłatna pomoc