Zobacz również: Alternatywne metody rozstrzygania sporów konsumenckich
Wykorzystywane formy ADR
Mediacja oraz Stałe Polubowne Sądy Konsumenckie (SPSK)
Jak wszcząć postępowanie?
Sprawę do SPSK może wnieść konsument, przedsiębiorca, organizacja konsumencka oraz powiatowy/miejski rzecznik konsumentów. W tym celu należy złożyć do właściwego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej odpowiedni wniosek (w zależności od rodzaju postępowania wniosek o mediację lub wniosek o rozpoznanie sprawy przed polubownym sądem konsumenckim/wniosek-zapis na sąd polubowny).
Formularze dostępne są w sekretariacie każdego sądu konsumenckiego, a także na stronach internetowych Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Lista WIIH wraz z danymi teleadresowymi dostępna jest na stronie www.uokik.gov.pl w zakładce „Konsumenci/Ważne adresy”.
Zobacz również serwis: Konsument i umowy
Koszty postępowania
Postępowania są z zasady bezpłatne. Należy jednak wziąć pod uwagę ewentualne koszty, które mogą pojawić się w jego trakcie. Np. konsument, który do reprezentowania swoich interesów wyznaczy pełnomocnika niebędącego jego małżonkiem, wstępnym, zstępnym ani rodzeństwem, musi uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł. Z kolei w przypadku polubownego sądu konsumenckiego mogą pojawić się koszty związane np. z wykonaniem ekspertyzy.
Ostateczność wydanych decyzji
1. Rozwiązanie sporu w wyniku procedury mediacji
Skorzystanie z procedury mediacji nie wyklucza możliwości ewentualnego wniesienia sprawy do sądu lub wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki przy WIIH. Rozwiązanie sporu uzgodnione przez strony ma charakter dobrowolny i nie podlega egzekucji administracyjnej ani sądowej. Jednocześnie nie przysługuje od niego odwołanie.
2. Rozwiązanie sporu przez Stały Polubowny Sąd Konsumencki
Ugoda oraz wyroki wydane przez SPSK mają moc wyroku sądu powszechnego. Od wyroku można wnieść skargę do sądu powszechnego. Należy jednak pamiętać, że żądanie uchylenia wyroku jest możliwe, jeżeli w trakcie postępowania doszło do uchybień formalnych lub proceduralnych (np. gdy brakuje zapisu na sąd polubowny, nie zostały zachowane wymagania co do składu sądu, w tej samej sprawie między tymi samymi stronami zapadł prawomocny wyrok sądu itp.). Skargę należy wnieść nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia doręczenia wyroku. W przypadku zawarcia przed sądem ugody, strony nie mogą jej zaskarżyć.
Wykaz Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich działających przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – www.uokik.gov.pl w zakładce „Konsumenci/Ważne adresy”.
Zobacz również: Zasady i procedury mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową
Tekst pochodzi z poradnika: "Rozstrzyganie sporów konsumenckich" wydanego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.