Zasady i procedury mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową
REKLAMA
REKLAMA
Kto podejmuje działania mediacyjne w celu polubownego zakończenia sporu cywilnoprawnego między konsumentem a przedsiębiorcą
REKLAMA
- wojewódzki inspektor (jeżeli przemawia za tym charakter sprawy).
Procedura mediacji prowadzona przez inspektorów jest bezpłatna zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy.
Na czyj wniosek wszczyna się postępowanie mediacyjne
- konsumenta lub
- z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta.
Obowiązki wojewódzkiego inspektora (mediatora)
• w toku postępowania mediacyjnego zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta,
• przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu,
• może wyznaczyć stronom termin do polubownego zakończenia sprawy,
• dokumentuje uzgodnione przez strony rozwiązanie sporu w protokole mediacji, bądź w odrębnym dokumencie, albo poprzez sporządzenie adnotacji w aktach sprawy, opatrzonej datą i własnoręcznym podpisem,
• sporządza protokół mediacji w trzech egzemplarzach, z których jeden doręcza konsumentowi, drugi doręcza przedsiębiorcy, a trzeci pozostawia w aktach sprawy.
W celu zagwarantowania bezstronności procedury mediacji mediatorzy odpowiedzialni za prowadzenie tej procedury są wyznaczeni na czas określony.
Zobacz również serwis: Mediacja
Gdzie mogą być prowadzone czynności w ramach procedury mediacji:
• w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy,
• w siedzibie wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub jego delegatury,
• korespondencyjnie, w tym z wykorzystaniem poczty elektronicznej.
Kiedy inspektor wojewódzki odstępuje od postępowania mediacyjnego
- jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz
- w przypadku braku zgody co najmniej jednej ze stron na polubowne zakończenie sprawy.
Rozwiązanie sporu uzgodnione przez strony w wyniku procedury mediacji ma charakter dobrowolny i nie podlega egzekucji administracyjnej ani sądowej, jak też nie służy od niego odwołanie.
Należy również podkreślić, że skorzystanie z procedury mediacji nie ma wpływu na możliwość wniesienia sporu do sądu lub wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki przy wojewódzkim inspektorze Inspekcji Handlowej.
Zobacz również serwis: Praca
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U.z 2001r., Nr 4, poz. 25).
Zalecenie Komisji (2001/310/WE) z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie zasad dotyczących organów pozasądowych uczestniczących w polubownym rozstrzyganiu sporów konsumenckich.
Wytyczne postępowania w sprawach dotyczących polubownego załatwiania sporów konsumenckich w drodze mediacji wydanych przez Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat