Spory konsumenckie są najczęściej spowodowane:
- nieprawidłowo wykonaną usługą,
- złą jakością produktu,
- wadliwym towarem,
- odmową uznania złożonej reklamacji
- zwłoką w dostarczeniu produktu,
- zwłoką w świadczeniu usługi,
Stroną konfliktu konsumenckiego jest:
- przedsiębiorstwo, producent, usługodawca lub sprzedawca –jako jedna ze stron,
- konsument-jako druga ze stron.
Mediacja jest dobrowolna czyli obie strony muszą się zgodzić na jej przeprowadzenie.
Zobacz również serwis: Sprawy rodzinne
Mediator
Mediator jest osobą trzecią i jest po to aby prowadzić mediację tak aby obie strony mogły przedstawić swoje rację i skłonić je do ugodowego rozstrzygnięcia sporu.
Mediator powinien zachować bezstronność przy prowadzeniu mediacji.
Z przebiegu mediacji mediator sporządza protokół. Jeżeli strony doszły do ugody, zamieszcza się ją w protokole. Jeżeli zaś strony nie doszły do ugody, mediator w protokole stwierdza niemożność jej podpisania. Po zawarciu ugody mediator przekazuje protokół do sądu, po czym sąd przeprowadza postępowanie w sprawie zatwierdzenia ugody. Po zatwierdzeniu ugody ma ona moc prawną ugody zawartej przed sądem.
Zobacz również serwis: Konsument i umowy
Instytucje, które prowadzą mediacje konsumenckie:
- Federacja Konsumentów
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Inspekcja Handlowa
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U.z 1964r., Nr 43, poz. 296)