Obecnie Rzecznikiem Praw Pacjenta jest Pani Krystyna Barbara Kozłowska, która została powołana 2 października 2009 r. przez Prezesa Rady Ministrów.
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, który ochroni prawa pacjentów określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z dnia 31 marca 2009 r.). Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Czym zajmuje się Rzecznik Praw Pacjenta?
• prowadzi postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów;
• opracowuje i przedkłada Radzie Ministrów projekty aktów prawnych, które dotyczą ochrony praw pacjenta;
• występuje do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę aktów prawnych odnośnie ochrony praw pacjenta
• opracowuje i wydaje publikacje oraz programy edukacyjne, które popularyzują wiedzę o ochronie praw pacjenta;
• współpracuje z organami władzy publicznej w celu zapewnienia pacjentom przestrzegania ich praw, w szczególności z ministrem właściwym do spraw zdrowia;
• przedstawia właściwym organom władzy publicznej, organizacjom i instytucjom oraz samorządom zawodów medycznych ocen i wniosków zmierzających do zapewnienia skutecznej ochrony praw pacjenta;
• współpracuje z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, do których celów statutowych należy ochrona praw pacjenta;
• analizuje skargi pacjentów w celu określenia zagrożeń i obszarów w systemie ochrony zdrowia wymagających naprawy;
• wykonuje inne zadania określone w przepisach prawa lub które zostały zlecone przez Prezesa Rady Ministrów.
Co roku Rzecznik Praw Pacjentów sporządza sprawozdanie, które przyjmuje Rada Ministrów po czym kieruje je do Sejmu, aby zostało potwierdzone.
Skargi do Rzecznika Praw Pacjentów
Przyjmowanie skarg i wniosków w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta odbywa się w portierni Biura. Prawo do składania skarg, petycji oraz wniosków przysługuje każdemu, nie tylko obywatelom polskim, ale także obywatelom innych państw oraz osobom nie mającym obywatelstwa żadnego państwa.
Zobacz również: Jak działa Rzecznik Praw Pacjenta?
Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
• pisemnie;
• telegraficznie lub za pomocą dalekopisu;
• za pomocą telefaksu;
• za pomocą poczty elektronicznej
• ustnie
W każdy wtorek w godzinach od 15:00 do 17:00 można spotkać się osobiście z Rzecznikiem Praw Pacjentów.
Pisemne wnioski z prośbą o spotkanie z Rzecznikiem trzeba złożyć za pośrednictwem poczty tradycyjnej, poczty elektronicznej bądź osobiście.
Skargi, petycje, wnioski:
- można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą;
- nie trzeba w nich wykazywać posiadania interesu prawnego;
- jeżeli składający petycję, skargę lub wniosek jest stroną w toczącym się postępowaniu lub składane pismo dotyczy toczącego się postępowania, to organ powinien rozpatrzyć to pismo w toku postępowania;
- warunkiem złożenia petycji, skargi lub wniosku w interesie innej osoby jest uzyskanie jej zgody przed złożeniem stosownego pisma. Fakt udzielenia zgody może być udokumentowany w dowolny sposób;
- organ, który otrzymał petycję, skargę lub wniosek złożony w interesie innej osoby, ale bez potwierdzenia zgody tej osoby, jest zobowiązany do wezwania składającego pismo do przedstawienia dowodu wyrażenia zgody przez zainteresowaną osobę;
- petycję, skargę lub wniosek można złożyć w interesie publicznym;
- postępowanie w sprawach petycji, skarg i wniosków jest postępowaniem jednoinstancyjnym. Nie jest dopuszczalne wniesienie odwołania od zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi, jak i wniesienie skargi do sądu administracyjnego na to zawiadomienie.
Rzecznik praw pacjenta może zwrócić do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Rzecznika Praw Dziecka o podjęcie działań z zakresu ich kompetencji.
Zobacz serwis: Pomoc prawna.